Rijtest Hongqi EHS7: Vriendelijke reus
De Hongqi EHS7 is het hoge broertje van de EH7. Waar die laatste echter een klassieke, sportief ogende sedan is, maakt de EHS7 wat meer indruk als SUV. De auto oogt duidelijk een stuk stoerder. Desondanks wil deze auto het iedereen vooral naar de zin maken.
Voordelen | Nadelen |
---|---|
Uiterlijk
Interieur
Materialen
|
Vering goedkopere modellen
Verfijning
Geen regeneratiestanden
|
Hongqi was de eerste autofabrikant in China: al in 1958 produceerde het zijn eerste auto’s. Hiermee werd het merk hofleverancier van de Chinese overheid. Iedereen Chinees kent de limousines van Hongqi die alle belangrijke staatslieden vervoerden. Om deze reden heeft het merk in eigen land dan ook een ijzersterke reputatie als luxemerk. In Europa kennen we Hongqi echter nauwelijks: hier is nog heel wat werk te verzetten.
Aan het uiterlijk van de Hongqi EHS7 zal het niet liggen. De SUV oogt stoer en modern, zelfs in het typisch Chinese paars. Anders dan de andere SUV die Hongqi in Nederland verkoopt, ontbreekt hier een grille. De auto is hierdoor onmiskenbaar elektrisch. Volgens Hongqi mist hij hierdoor wel een link met de limousines van het merk uit het verleden, dus misschien komt hij in de toekomst terug.
Niet minimalistisch
Minimalisme is een vies woord in China: dat laten ze aan de Europeanen en Amerikanen over. De Hongqi EHS7 moet vooral een goed gevoel geven. Een vrolijk en organisch uiterlijk, zonder rechte lijnen, moet hier voor zorgen. De ontwerpers van de auto komen echter toch echt uit Europa. Zij wilden een Chinese auto ontwerpen die ook goed zou vallen in Europa. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de schuine achterruit, die net dt beetje sportiviteit meegeeft.
Ook in het interieur geen minimalisme. Wel is het fraai ontworpen en opgeruimd. Fysieke knoppen zijn er niet te vinden, wel een grote parfum-dispenser in de middenconsole. Voor als we niet wisten dat het een Chinese auto is. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit: echt napa-leer en echt hout, afkomstig uit Europa. Hiermee onderscheidt Hongqi zich van andere Chinese autobouwers. In China is iets pas echt luxueus als het uit Europa komt.
Achterin
Dankzij een elektrisch verstelbaar stuur en dito verstelbare stoelen kun je voorin een goede zitpositie vinden. Achterin is het echter eveneens goed vertoeven. De achterbank is voor Chinezen erg belangrijk, want als je echt iemand bent, dan word je daar vervoerd. In de Hongqi EHS7 is er dan ook beenruimte in overvloed. Hoofdruimte is er ook voldoende. In vergelijking met de EH7 is het interieur van de SUV wat stoerder.
De Hongqi EHS7 deelt vanzelfsprekend zijn techniek met de E-H7. Nederland krijgt alleen het grote accupakket van 111 kWh. Wel kun je kiezen uit achterwiel- of vierwielaandrijving. Dankzij de hogere carrosserie is het bereik iets minder, tussen de 540 en 600 kilometer. Vermogen is er met 345 of 619 pk voldoende. Er zijn vijf rijmodi, waarbij zelfs de eco-stand nog ruim vlot genoeg is voor het dagelijkse verkeer. Instellingen voor regeneratie zijn er echter niet: dat is heel beperkt. Dit maakt de E-HS7 niet erg zuinig. De duurdere versies van de auto zijn aanzienlijk beter geveerd dan de minder dure.
Conclusie rijtest Hongqi EHS7
In Europa moeten luxe, dure auto’s vooral indruk maken. Daarom ogen ze groot, stoer en boos. Hongqi heeft in China een uitstekende reputatie als luxemerk en komt nu naar Nederland met een typisch Chinese SUV. De EHS7 kent geen rechte lijnen, mist de grote grille van de E-HS9 en komt in een paarse introductiekleur. Een dappere zet van de Chinezen, dat is zeker, want dit komt niet overeen met ons idee van een luxe auto. De prijs maakt dan waarschijnlijk weer veel goed: deEHS7 is verkrijgbaar vanaf 59.995,- Euro
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford