
Review Tesla Model S Plaid: 1020 pk, bliksemsnel maar nog steeds kwaliteitsissues
Vroeger was de S de eerste en de enige, nu wordt hij overspoeld met concurrentie aan alle kanten. Het blijft de oer-EV die we al een hele tijd kennen, maar ondertussen is hij wel helemaal opgefrist en nagenoeg volledig veranderd. De vraag is natuurlijk nu of de kwaliteit van de S op het niveau ligt van de rest of dat de Amerikaan het niet kan bijhouden.

3 fase
709 liter
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
Duurkoop is duurkoop
De Tesla Model S is de eerste auto van Tesla die we al bijna tien jaar kennen. Het is de tweede auto die het Amerikaanse EV-merk de weg op bracht na de Roadster. Tesla wordt steeds meer onder de loep genomen door het publiek, wij hebben uitgezocht of dat nog terecht is.
De looks van de Tesla Model S Plaid zijn subtiel maar toch duidelijk veranderd ten opzichte van de eerste generatie S. Niks is normaal in de Tesla Model S Plaid. Je hoeft de auto niet meer te starten, je hoeft alleen je gordel om te doen, de rem in te trappen en dan gaat de auto automatisch aan én in de goede versnelling. Tenminste, meestal… Handmatig schakelen doe je overigns met een autootje op het scherm, niet met een hendeltje. Dat is onhandig.
Rijden gaat eenvoudig in de Tesla Model S Plaid. Door de verschillende modi van het stuur, de pedalen en de vering kan je alle kanten op qua rijeigenschappen. Zelfs in de Plaid-stand kan je de 1020pk enorm makkelijk doseren. Een echte alleskunner dus.
Voordelen
De pedalen kunnen in chill, sport en Plaid stand. Die eerste is erg rustig. Hoe hard je ook trapt, te hard ga je nooit. In sport reageren ze eigenlijk zoals in een normale auto en in Plaid ga je helemaal door het lint. Maar, zelfs in de Plaid stand van de pedalen kan je gemakkelijk gedoseerd rijden. Ook de vering is enorm veelzijdig. Van écht zweven over de snelweg in comfort stand tot door de bochten stuiteren als een raceauto in de sportstand.
Als echt positief punt is dat de Tesla Model S een stuk volwassener is geworden. De auto lijkt losgetrokken te zijn van de jolige bui van Elon Musk en presenteert zichzelf nu echt als een serieuze concurrent voor de rest van de EV’s. De kwaliteit licht ook een stukje hoger. Een stukje.
Een ander pluspunt is de laadsnelheid. Als je 1020pk hebt, is het nogal verleidelijk om overal vol gas te gaan. Dit heeft impact op de batterij. Het is dan ontzettend fijn dat de S zo snel stroom op kan zuigen, dan kan je zo weer vol gas op pad.
Nadelen
Soms snapt Tesla het nog even niet. De onhandige richtingaanwijzers op het stuur zijn daarvan een voorbeeld. Er zitten knopjes op het stuur met een pijltje naar links en naar rechts. Bij kruispunten en enkelvoudige bochten is het systeem even wennen, maar verder prima. Bij rotondes zijn de knopjes ineens ergens anders én ondersteboven. Daar lijkt totaal niet over nagedacht te zijn.
Jammer is dat de kwaliteit van de Model S nog steeds zwaar ondermaats is. Als voorbeeld liepen de knipperlichten van de 130.000 euro kostende Model S vol met water tijdens het wassen. Ook zat het dashboard in zijn geheel scheef en sommige panelen aan de buitenkant leken bang te zijn voor het paneel ernaast. Oh ja, en de achterklep kraakte.
Conclusie rijtest Tesla Model S Plaid
De Tesla Model S Plaid is een zeer veelzijdige auto. Het interieur en de kofferbak bieden volop ruimte, en de rit is comfortabel of sportief, afhankelijk van je voorkeur. De actieradius is groot en de laadsnelheid indrukwekkend. Helaas laat de afwerking op sommige punten veel te wensen over. Ook de bediening van de richtingaanwijzers kan erg onhandig zijn. Hoewel het scherm minder prominent is geworden, blijft het toch een essentieel onderdeel van de auto. Daar moet je van houden.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford