Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

KGM Torres: een opvallende nieuwe speler

Auteur Jasper Engel
14 september 2024

Maak kennis met de KGM Torres: een opvallende nieuwe speler op de elektrische automarkt, hoewel “nieuw” misschien niet helemaal het juiste woord is. Dit merk is namelijk een doorstart van wat we vroeger kenden als SsangYong, het Koreaanse merk dat zich vooral richtte op praktische terreinwagens. KGM zet nu met de Torres een nieuwe stap, en deze elektrische SUV verdient zeker je aandacht.

Geen klassieke schoonheid

Laten we eerlijk zijn: het design van de Torres is niet voor iedereen. De reacties tot nu toe zijn verdeeld. Het is geen klassieke schoonheid, maar dat lijkt ook niet de bedoeling. KGM's achtergrond in terreinwagens zie je terug in het robuuste, functionele ontwerp van de Torres. Of je het mooi vindt, is persoonlijk, maar rationeel gezien valt er veel positiefs te ontdekken.


10 jaar garantie op de accu

Een van de meest indrukwekkende eigenschappen is de enorme bagageruimte van maar liefst 839 liter, zelfs met de achterbank rechtop. Voeg daar een trekgewicht van 1.500 kg en een rijbereik van 462 km (WLTP) aan toe, en je hebt een zeer aantrekkelijke combinatie. Voor de prijs krijg je ook 10 jaar garantie op de accu, wat de Torres een interessante optie maakt voor wie een betrouwbare elektrische SUV zoekt.

Veel waar voor je geld

Hoewel de Torres zichzelf misschien geen "premium" noemt, zitten er genoeg leuke gadgets in die het rijden net wat specialer maken. Een voorbeeld is de welkomstfunctie: de auto begroet je zodra je hem ontgrendelt. Het voelt misschien als een gimmick, maar het is toch een leuke toevoeging.

De laadruimte is royaal, al lijkt het erop dat ze halverwege het ontwerpproces hebben besloten het reservewiel van de achterdeur weg te laten en de achterklep omhoog te laten scharnieren. Voorin is er geen frunk, omdat alle techniek, inclusief de aandrijflijn, aan de voorkant zit. Ook is er geen vierwielaandrijving beschikbaar, wat je misschien zou verwachten van een merk met een terreinwagenachtergrond. De 207 pk wordt enkel naar de voorwielen gestuurd, wat inmiddels standaard is bij veel EV's.

Met de 72 kWh-accu kun je in de zomer gemakkelijk meer dan 400 km rijden, en in de winter nog steeds ruim 300 km. Thuis laden kan met 11 kW, waarmee de auto in minder dan acht uur volledig is opgeladen. Snelladen gaat met een piek van 120 kW, wat betekent dat je in zo'n 10 minuten 100 km aan bereik erbij hebt. 

Hoewel 207 pk in EV-termen misschien niet indrukwekkend klinkt, is de Torres toch behoorlijk vlot. Van 0 naar 100 km/h doet hij in 8 seconden, met een topsnelheid van 175 km/h. Opvallend is dat de Torres met minder dan 2.000 kg aanzienlijk lichter is dan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4, die 200 kg zwaarder is.

Al met al biedt de KGM Torres veel waar voor je geld. Het is een praktische, ruime en goed uitgeruste elektrische SUV die misschien geen schoonheidsprijzen zal winnen, maar wel indruk maakt met zijn functionaliteit en rijbereik.

Dan de uitvoeringen. Wij reden in de duurste versie, de Titanium, die ruim €49.000 kost. Dit is een zeer complete uitvoering, waarin alles wat elektrisch bediend kan worden ook daadwerkelijk elektrisch is. Daaronder komt de Platinum, die €4.000 goedkoper is, en de basisversie, die voor €41.250 op de prijslijst staat. Als particulier kom je met zowel de Platinum als de Bronze in aanmerking voor subsidie. Beslis dit jaar nog, en je profiteert van een korting van €2.950. Zo houd je zelfs nog wat ruimte over om een mooie metallic lak te kiezen. Alle uitvoeringen hebben 207 pk en kunnen 1.500 kg trekken. Een prima deal dus.

Flippers achter het stuur

Het rijden zelf is uitstekend. Het interieur is ruim en de afwerking strak. Er zijn geen knopjes op het dashboard, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het stuur, waar alles eenvoudig te bedienen is. Al snel vind je je weg in de auto.

Een leuke feature die we vaker zien bij Koreaanse auto's zijn de flippers achter het stuur. Met de linkerflipper verhoog je de remkracht, en als je deze wat langer vasthoudt, stopt de auto volledig, bijvoorbeeld bij een verkeerslicht.

Concluderend: de meeste leasemaatschappijen hebben de KGM Torres EVX inmiddels opgenomen in hun keuzelijsten. Het aantal dealers in Nederland is nog beperkt, maar daar wordt hard aan gewerkt.

Rationeel gezien biedt de Torres veel voor een scherpe prijs en valt hij precies binnen alle voordelen die je momenteel kunt krijgen op een EV. Voeg daar de royale ruimte en het trekgewicht aan toe, en ondanks het voor sommigen lastige uiterlijk, is de Torres een knappe keuze in het elektrische SUV-segment.

Jasper Engel

Jasper Engel

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie