Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

BMW i5: Zo BMW kan elektrisch zijn

BMW i5: Zo BMW kan elektrisch zijn

Auteur Jan Havik

Al bijna honderd jaar, vanaf de 327 uit 1933, heeft BMW de reputatie snelle auto’s te bouwen. Die naam houdt BMW grif in stand. Vaak gaan de reclamecampagnes over snelheid, rijplezier en gaspedalen, een auto voor chauffeurs. Maar EV’s? De i3 uit 2013 viel op: een niet speciaal snel exemplaar, maar wel een opvallend design van een EV, gemaakt door petrolheads. Echter, met de i5 uit 2024 lijkt BMW het elektrisch aangedreven spectrum echt te omarmen, in eigen stijl: ‘Zo BMW kan elektrisch zijn.’ Maar straalt een elektrische 5 serie nog wel de bozige linkerbaan-kracht uit? We testen een i5 eDrive40 sedan.

Prijs vanaf
€ 81.270,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
206 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
490 liter
Rijbereik
538 - 538 km
Netto
81.2 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
80 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
2000 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Typisch BMW-design en uitstraling
Uitgebalanceerd rijgedrag: comfort én kracht
Verzorgd interieur met rijke uitstraling
Grote en zware auto
Indeling interieur bij nieuwkomers minder intuïtief
Geen toonaangevend innovatief ontwerp

Trouw aan de roots

Met de 5 blijft BMW trouw aan haar series. Elke nieuwe 5-serie lijkt sterk op de voorganger, maar is dan vaak nét iets dikker, groter, gespierder. Ook deze 5 is 12,5 cm langer en 3,2 cm breder geworden. Nog steeds is de i5 eDrive40 die typische BMW. Hij oogt snel, luxe en agressief. Nieuw is dat de BMW niertjes in de grille omlijst worden door een dagrijlichtstrip. Daar moet je van houden. De M Performance carbon onderdelen op onze uitvoering maken de looks compleet: de voorspoiler en achterdiffuser zijn simpelweg stoer. En dat past een BMW.

Uitgebalanceerd

Als gezegd draait het bij BMW al jaren om snelheid en rijplezier. Dat dit nog steeds zo is merken we in deze i5. Wat een geweldig huwelijk tussen kracht en comfort! De auto voelt zwaar, en eerlijk, dat is ie ook met 2200 kilo. Maar voor de i5 is dat gewicht geen belemmering. Je voelt dat je in een lange en zware auto rijdt. En een lange wielbasis draagt bij aan comfort. De besturing is licht, mét genoeg gevoel, en de auto is ook snel zonder de standaard boost te gebruiken (hiermee rijdt de BMW 10 seconden lang op raketsnelheid). De kracht onder de motorkap is indrukwekkend. Een briljante mix van snelheid, comfort en souplesse. Je wordt er stil van. Zo hoort elke grote sedan te rijden.

Alles in één

Het interieur is tot in de puntjes verzorgd, alles ademt BMW-geschiedenis. Stap je echter voor het eerst in een BMW, dan moet je goed zoeken naar enige logica. De hele auto is touchscreen, zelfs op de deuren zitten tiptoetsen. Overvloedigheid kan luxe zijn, maar hier wordt het behoorlijk chaotisch. Alle functies van de iDriveknop zouden ook via het scherm zou kunnen. Waarom zit ie er dan? Het radiovolume bedien je op het stuur, op één van de schermen, via de iDriveknop én via de handgebarensensor. De cruise control op het stuur werkt contra-intuïtief. Het stuur zelf heeft zowel luxe leer, sportief carbonfiber als een opvallend ‘boost’-pookje’. Over het gehele dashboard en over de deuren loopt een van kleur verspringende lichtstrip met ook hierop tiptoetsen, omlijst door een traanplaat. Er heerst, concluderend, een soort van redundantie: dit is wat er gebeurt als je alle denkbare imago’s tegelijkertijd wil uitstralen.

Voorbeeld

De BMW i5 eDrive40 sedan heeft een interieur dat voelt als een luxe labyrint. Alles went natuurlijk, maar de bediening is voor een nieuwkomer toch een minpunt. Het is dan ook bijna jammer dat de i5 werkelijk adembenemend geweldig rijdt. Dan neem je het radicale gebrek aan logica op de koop toe. Deze magistrale rijervaring zou een voorbeeld mogen zijn voor elke andere luxe sedan. Met een meer begrijpelijke bediening zou dit een onverslaanbare auto kunnen zijn. Nu is ie gewoon heel fijn.

Conclusie rijtest BMW i5

De BMW i5 is een indrukwekkende stap voorwaarts in BMW’s elektrificatie. Hij biedt sportieve prestaties, moderne luxe en vooruitstrevende technologie — op meerdere vlakken voelt hij superieur aan zijn ICE-tegenhangers. Voor gebruikers die performance én comfort in één zoeken, is het een overtuigende keuze.

Maar hij brengt ook duidelijke compromissen met zich mee. De actieradius is in de praktijk beperkt, energieverbruik is relatief hoog, en sommige comfortaspecten én efficiëntie raken punten. De laadervaring en kansen voor verbetering qua stuurrespons zijn eveneens aandachtspunten.

Kortom: de i5 is een technisch hoogstandje en vertolkt een volwassen elektrische 5-Serie, maar wie écht veel (efficiënte) kilometers wil rijden, zal moeten navigeren binnen de beperkingen van actieradius, verbruik en comfort. Voor velen blijft het echter een imposante en begeerlijke EV.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

BMW i5

xDrive40 Sedan
Vermogen:
394 pk
Topsnelheid:
215 km/h
0 - 100 km/u:
5.4 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 15.5 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 21.1 kWh

Actieradius

81.2 kWh.:
Zomer   525 km
Winter   385 km
Jan Havik

Jan Havik

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie