Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

BMW i4

BMW i4

Auteur Daan Weber

Monsterlijk snel en modieus

De BMW i4 is natuurlijk volledig elektrisch, dus lucht heeft hij niet nodig. Elektrificatie en de vorm van de nieren zijn nieuw op de i4, de rest is lekker ouderwets. Rijeigenschappen van de echte oude BMW en de aandrijflijn van de toekomst, dat is de BMW i4. 

De BMW i4 is eigenlijk een hele eenvoudige auto. Daarom is het zo leuk dat het uiterlijk van de i4 lekker tegendraads is. De strakke hoeken en scherpe punten van het ontwerp worden verbonden door lange en elegante lijnen. De styling van de auto is een interessante combinatie van simpele elegantie en ingewikkelde en toekomstgerichte details. Het is een zeer geslaagd ontwerp, vooral voor hun eerste elektrische Gran Coupé.  

Prijs vanaf
€ 59.728,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
180 kW
207 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
470 liter
Rijbereik
500 - 600 km
Netto
67.1 kWh
81.3 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
75 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 1600 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Rijgedrag
Gebruiksvriendelijk menu
Zuinig met energie (2WD)
Ruimte achterbank vrij beperkt
Draaicirkel groot
beperkt zicht naar achteren

eDrive35, eDrive40 of toch maar een M50

Standaard is achterwielaandrijving en de 286 pk die bij de eDrive35 uitvoering horen. Bij het stapje omhoog richting de eDrive40 wordt er richting diezelfde achterwielen 340 pk gestuurd. De topuitvoering, genaamd de i4 M50, heeft vierwielaandrijving en 544 pk.   

Het interieur van de i4 straalt rust en moderniteit uit. Het gebogen scherm is een combinatie van een 12,3 inch instrumentencluster en een touchscreen van 14,9 inch voor het infotainment. Alle onnodige knoppen zijn weggehaald. Dit betekent niet dat er geen fysieke knoppen meer zijn, ze zijn er nog, maar niet in overdaad. Het interieur is dus rustig en erg bruikbaar. Het rijden in de BMW i4 is comfortabel en geruisloos, maar ook vlot en sportief. Precies zoals het hoort. 

Gewend aan de nieuwe BMW-looks

Het rijden in de BMW i4 is een echte ervaring. Zelfs nu de tijd wat verder is verstreken en iedereen al gewend is aan de nieuw BMW-looks. Koop hem in het metallic oranje en laat de omstreden neus en de intense styling de rest doen. Voor de bestuurder is het ook een ervaring, de snelle acceleratie in combinatie met de geluidseffecten van Hans Zimmer maken het rijden bijzonder. 

Ondanks dat het menu van de BMW i4 helemaal volgepropt zit met technologie, blijft het opgeruimd en eenvoudig in het gebruik. Het scherm bevat alles wat je nodig hebt, bijvoorbeeld de navigatie, rijassistenten en camera’s, maar wordt desondanks nooit overvol of onduidelijk. Alle opties in de auto spreken voor zich en zijn eenvoudig te vinden en te gebruiken. Daarnaast zorgt het typische BMW draaiknopsysteem voor het nodige nostalgische gemak voor de bestuurder.  

Aflopende daklijn

De lijnen van een Gran Coupé zijn natuurlijk erg aantrekkelijk, maar er zitten ook minpunten aan verbonden. Door de aflopende daklijn en de forse voorstoelen is de ruimte op de achterbank vrij beperkt. Ondanks dat het erg makkelijk is om alle technologie in de BMW i4 te gebruiken, is het soms vrij ingewikkeld om  de auto zelf daadwerkelijk te manoeuvreren. De draaicirkel is namelijk bijzonder groot en het zicht naar buiten is ook nog eens vrij beperkt. De achterruit is klein en een stoepje spotten is een hele uitdaging.  

Conclusie

De BMW i4 is een erg goed rijdende, sportieve en comfortabele auto vol met vooruitstrevende technologie. De looks, prestaties en geinige features en feitjes maken het rijden in de auto een geweldige en bijzondere ervaring. Helaas blijft het niet bij al die pluspunten. Het besturen van de auto wordt bemoeilijkt door het karige zicht naar buiten en de enorme draaicirkel. Als u enthousiast door de optielijst klikt, schiet de prijs rap omhoog. Gelukkig is er nu een echte basisuitvoering beschikbaar, de prijs daarvan is netjes. 

Foto's: Sem Berger

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

BMW i4

eDrive35
Vermogen:
286 pk
Topsnelheid:
190 km/h
0 - 100 km/u:
6 seconden
eDrive40
Vermogen:
340 pk
Topsnelheid:
190 km/h
0 - 100 km/u:
5.6 seconden
M50
Vermogen:
544 pk
Topsnelheid:
225 km/h
0 - 100 km/u:
3.9 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 13.4 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 18.6 kWh

Actieradius

67.1 kWh.:
Zomer   500 km
Winter   360 km
81.3 kWh.:
Zomer   600 km
Winter   430 km
Daan Weber

Daan Weber

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie