Onder de loep genomen Cupra Tavascan
CUPRA. Oorspronkelijk werd de naam alleen door Seat gebruikt voor hun sportiefste uitvoeringen. Een beetje stoere Seat Leon heette de Seat Leon CUPRA, in kapitalen. Zie het als de GTI toevoeging van VW. Als zelfstandig Spaans automerk bestaat Cupra pas sinds 2020. De Cupra Formentor was het eerste wapenfeit: een auto volledig ontwikkeld en ontworpen door Cupra zelf. Een jaar later volgde de BORN, volledig elektrisch. En in november 2023 verschijnt de Tavascan, Cupra’s eerste SUV.
3 fase
135 kW
540 liter
77 kWh
Booskijkers
Een Sports Utility Vehicle dus. En sportieve looks heeft de Tavascan zeker. Het licht overhellende snuitje zie we ook bij hedendaagse sportieve iconen als de Lotus Eletre en de Lamborghini Urus. Deze sharknose valt zelfs te herleiden tot de Ferrari 288 GTO. Verdere sportieve vormgeving zien we bij de koplampen: terugkerende oplichtende driehoeken in groot en klein. Ook de logo’s lichten op, achterop zelfs als kern van een lichtbalk. Hun vorm benadrukt kracht. Booskijkers anno 2023.
Zo, ‘Sports’ is afgevinkt. ‘Utility Vehicle’ blijft over. En met ‘Utility’ heeft de SUV van vandaag de dag, ongeacht het merk, minder: het is meer een stijl. En Cupra begrijpt deze stijl goed. De Tavascan heeft mooie grote velgen, waarin zelfs de driehoekige Cupra-handtekening te zien is. De auto staat hoog op de poten, heeft beschermstrips aan de onderzijde en een aardige bodemvrijheid. De Tavascan oogt wel stoer, maar CUPRA zelf noemt het de SUV coupé. De carrosserie heeft ook details die minder off-road-like zijn. De handgrepen projecteren het Cupra-logo op de grond als de deuren geopend worden en het hoogglans zwart van de raamstijlen straalt juist luxe uit, in plaats van robuustheid.
Toch voldoet de Cupra Tavascan ook aan een SUV kernvoorwaarde: van de twee beschikbare uitvoeringen is de VZ uitgerust met 4WD. De vierwielaandrijving wordt niet ingezet voor slimme trage tractie, maar voor het nog beter overbrengen van al het vermogen. En dat mag ook. De Tavascan VZ heeft een dubbele elektromotor, en haalt daarmee een vermogen van 340 pk. De Tavascan Endurance heeft net als de VZ een 77 kWh accu, maar slechts één motor en een vermogen van 286 pk. Daarmee haalt de Endurance maar liefst 450 km, hoewel de VZ na 430 km weer bij de laadpaal staat. Toch best wat ‘Vehicle’.
Ruimteschip
Met het interieur neemt de Tavascan echt afscheid van de SUV iconen als de Wrangler en de Defender uit de 60er jaren. Werkelijk álles is onderdeel van het Cupra stijl-concept. Vanuit de ‘Spine’, de middenconsole, vertrekt het ontwerp dat de rest van het interieur lijkt te dragen. Daarmee straalt het haast de gewichtsloosheid uit van een ruimteschip, een gevoel dat versterkt wordt door subtiele LED-verlichting en nauwelijks zichtbare ventilatieopeningen. Centraal prijkt een groot bedieningsscherm, en achter het stuur is een klein scherm dat chauffeursinformatie geeft. Koperen accenten, niet toevallig dezelfde tint als het logo, maken de belijning van het dashboard af. Details vinden we terug op in de deuren en stoelen, zeer indrukwekkend.
De (optionele) uitrusting van de Tavascan gaat ook verder dan een bekerhouder en een lier. Naast het 15”infotainmentsysteem is de digitale rijveiligheid Travel Assist aan boord. Het ESC systeem is instelbaar. Zelfs als u niet aan boord bent kunt u de Cupra aan het werk zetten: via uw smartphone parkeert hij zichzelf. Als we er nog bij vertellen dat de gewichtsverdeling tussen voor- en achteras nagenoeg gelijk is, dan is de oorspronkelijke SUV volledig buiten beeld. Als we een raid door het Amazonegebied zouden moeten maken, kiezen we voor een traditionele SUV. Willen we een waanzinnig verzorgde sportieve elektrische vijfzitter, dan komt de Cupra Tavascan zeker in aanmerking. Zeer prikkelende auto.


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford