Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Vernieuwde BYD Tang: 7-zits SUV met 530 km actieradius nu voor €67.390

Auteur Bas van der Weerd

De Chinese autofabrikant BYD timmert in eigen land flink aan de weg, en dat zou ook in Nederland moeten gaan gebeuren. Na een aanvankelijk veelbelovende start lijkt de Europese marktintroductie niet helemaal van een leien dakje te gaan. Daar zullen de EU-importheffingen uiteraard een rol in spelen. Maar wie weet brengt de update van de BYD Tang, een grote elektrische SUV, weer wat soelaas. Met zeven zitplaatsen, een flinke actieradius en een scherpe prijs maakt de vernieuwde BYD Tang een behoorlijk krachtige herintrede bij de grotere elektrische gezinsauto's. Je zou denken dat concurrenten als de Kia EV9 dan goed moeten opletten, ware het niet dat daarvan nu nét een goedkopere versie op de markt is gekomen. 

Wat is er nieuw aan de BYD Tang?

Evengoed komt de vernieuwde BYD Tang met behoorlijk stevige argumenten. De vernieuwde Tang is leverbaar vanaf de tweede helft van november in één uitvoering, genaamd TANG Flagship. Deze compleet uitgeruste 7-zits SUV is leverbaar voor €67.390. Kleurkeuze voor zowel interieur als exterieur zijn kosteloos. Uiteraard heeft BYD de Tang niet alleen opgefrist, maar ook verbeterd. Maar we beginnen natuurlijk bij hetgeen het eerste opvalt en dat is het design. Dat is subtiel aangepast met een nieuw front en achterlichten. Binnenin vind je een eveneens vernieuwd interieur met hoogwaardige materialen en een verbeterd infotainmentsysteem.

Verbeterde aandrijflijn en accu

De aandrijflijn van de Tang is flink onder handen genomen. De vernieuwde versie beschikt over een dual-motor systeem met een 180 kW sterke elektromotor voorin en een 200 kW motor achterin, goed voor een gecombineerd vermogen van 380 kW (517 pk) en een koppel van 700 Nm. Deze motoren zorgen voor een behoorlijk rappe acceleratie: van 0 naar 100 km/u in slechts 4,9 seconden.

Dankzij de vierwielaandrijving heb je ook altijd voldoende grip, terwijl het DiSus-C Intelligent Damping Control systeem ook bijdraagt aan de veiligheid, maar tegelijkertijd ook voor een comfortabelere rijervaring moet zorgen.

De Blade Battery van BYD is een lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu, welke voortaan een capaciteit van 108,8 kWh heeft, goed voor een actieradius van 530 km (WLTP). Het accupakket is bij de vernieuwde Tang geïntegreerd in de carrosseriestructuur, wat zorgt voor extra stevigheid en een laag zwaartepunt. Daarnaast is de Tang voorzien van een warmtepomp die de energie-efficiëntie (met name tijdens de koudere maanden) verhoogt.

Ruimte in overvloed

Qua formaat is de BYD Tang een aardige reus en dat zorgt dus voor heel wat ruimte. Met zijn zeven zitplaatsen biedt hij plaats aan het hele gezin, ook als het wat groter is, en ook de bagageruimte mag er wezen. De derde zitrij kan volledig in de vloer worden neergeklapt, waardoor je helemaal een zee aan ruimte creëert. Ook aan comfort is uiteraard gedacht: de stoelen zijn bekleed met nappaleder en bieden massage-, verwarmings- en ventilatiefuncties. Een panoramisch schuif/kanteldak zorgt voor wat extra licht en lucht.

Modernere technologie

BYD pakt ook uit met een vernieuwd, geavanceerd infotainmentsysteem met een 15,6-inch draaibaar touchscreen. De nieuwste connectiviteitsmogelijkheden zijn aanwezig, en daarmee bedoelen we natuurlijk Android Auto en Apple CarPlay. Ook aan veiligheid is gedacht: de Tang is uitgerust met een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen en behaalde de maximale 5 sterren in de Euro NCAP veiligheidstest.

Volgende maand beschikbaar

De vernieuwde BYD Tang is vanaf de tweede helft van november te bestellen bij alle BYD Stores in Nederland. Met een prijs van €67.390 biedt hij aardig wat waar voor zijn geld. Zeker als je kijkt naar de ruimte, de technologie en de prestaties die je krijgt. Maar het is veel te vroeg om te beoordelen of de Tang een serieuze concurrent voor de gevestigde orde is. Die concurrentie bestaat in dit segment op dit moment overigens alleen uit de Kia EV9 en de exclusievere 6-persoons NIO EL8. Ook de Mercedes EQB is een zevenzitter, maar die is duidelijk een maatje kleiner. Laten we trouwens ook niet de 7-zits variant van de Tesla Model Y uitvlakken, die sinds kort ook in Europa verkrijgbaar is.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie