Prijs Ioniq 5 N: vanaf €73.995
Hyundai komt met de snelste en meest krachtige auto ooit, de Ioniq 5 N. Een volledig elektrische 'high-performance' auto zoals Hyundai het zelf noemt. Dit model moet zowel op straat, als op het circuit goed uit de voeten kunnen. Hiermee neemt Hyundai zijn auto's nog een stap verder, want dit model komt dus 'gewoon' in de showroom te staan naast bijvoorbeeld de Ioniq 5 en de Kona. Uiteraard hangt er wel een prijskaartje aan dit model. De prijs van de Ioniq 5 N start bij €73.955.
Prestaties Ioniq 5 N
Nieuw voor de Ioniq 5 N is het accupakket. Daar waar de reguliere Ioniq 5 het moet doen met 58 kWh of 77.4 kWh aan capaciteit, krijgt de N uitvoering standaard een 84 kWh accupakket mee. Deze is gekoppeld aan twee elektromotoren. Eén op de vooras van 226 pk en één motor op de achteras, goed voor 383 pk. Het systeemvermogen komt hiermee uit op een indrukwekkende 609 pk. In de speciale N Grin Boos-modus komt dit systeemvermogen voor 10 seconden overigen uit op een flinke 650 pk! Goed voor 0-100 km/u in 3.4 seconden! Met de N Launch Control moet dit overigens iedere keer opnieuw mogelijk zijn. Leuk detail: op het circuit wordt bijgehouden hoeveel batterijverbruik er is per ronde.
Lees ook: Rijtest Hyundai Ioniq 5N: niet voor de faint-hearted
Ioniq's eerste sportauto
Volgens Hyundai is de Ioniq 5 N geïnspireerd op Corner Rascal, Racetrack Capability en Everyday Sports Car. Oftewel, de auto is afgestemd op optimaal bochtengedrag, geschikt voor het circuit, maar ook zeer goed dagelijks inzetbaar. Uiteraard is er niet enkel onder de 'motorkap' het een en ander aangepast. Ook aan de buitenzijde is duidelijk dat Hyundai het serieus meent met de Ioniq 5 N. De flinke velgmaat van 21-inch valt natuurlijk direct op. Om deze velgen liggen serieuze Pirelli P-Zero banden. Nieuw zijn ook de zwarte kunststof bumperskirts en de N achterspoiler met LED-remlicht. Aan de binnenkant gaat het feest verder met de N kuipstoelen met verlicht N-logo. Optioneel is er ook nog een Vision-panoramadak.
N-goodies
Om de auto op het circuit echt goed uit de verf te laten komen, is er echter meer nodig. Voor de Ioniq 5 N zijn de volgende zaken aangepast, om dat mogelijk te maken.
- N adaptieve dempers
- N Battery Preconditioning
- N Diffuser met mistlamp
- N Drift Optimizer – helpt om de ideale drifthoek vast te houden
- N Driver Modes – instelbare rijmodi, hiermee kan de bestuurder de ideale rij-instellingen configureren
- N e-Shift
- N Grin Boost – overboost-functie waarmee 10 seconden over het maximale vermogen kan worden benut
- N kuipstoelen met verlicht N-logo
- N Launch Control
- N Left Foot Braking
- N Pedal
- N Performance-stuurwiel met geperforeerd leder
- N Race
- N Road Sense
- N stuurbekrachtiging
- N Torque Distribution – beheert het vermogen over de voor- of achteras en kan waar gewenst worden aangepast
- N Track State Of Charge – toont bijna alle racecircuits ter wereld op het navigatiescherm
- N-LSD, sperdifferentieel achteras
- Pedalenset, aluminium N-design
- Remschijven achter, 360 mm
- Remschijven vóór, 400 mm
- Schakelpaddles voor N Pedal & N e-Shift
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford