Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nu al een upgrade voor de Volvo EX90 op komst

Nu al een upgrade voor de Volvo EX90 op komst

Auteur Bas van der Weerd

Van 400 naar 800V – dat zie je niet vaak

De onlangs door ons geteste Volvo EX90 is nog niet zo lang op de markt, maar krijgt binnenkort al een eerste upgrade. Per modeljaar 2026 zal de Zweedse autofabrikant gerichte verbeteringen doorvoeren aan de hardware- en software. De belangrijkste wissel is de overstap naar 800V, aangevuld met een krachtiger core computer en nieuwe assistentiesystemen. Tegelijk komt er ook een zeszits-interieur en is het elektrochromatische panoramadak van de ES90 ook voor de EX90 beschikbaar. Bovendien volgt voor de huidige 2025-modellen van de EX90 begin 2026 een gratis hardware-upgrade via de dealer.

De verbeteringen aan de Volvo EX90 in het kort

  • Kortere laadsessies op 350 kW-stations (situatieafhankelijk)
  • Snellere systeemopstart en minder stilstandsverlies
  • ESA met automatische e-call voor noodgevallen (markt-afhankelijk)
  • Zeszitsoptie voor meer comfort en een makkelijkere doorgang
  • Optioneel elektrochromatisch panoramadak
  • Hoger trekgewicht voor de Single Motor (1.500 kg)
upgrade voor de 2026 Volvo EX90

Opladen met 800V: sneller én stabieler

De overgang van 400V naar 800V moet de laadsessies nog korter maken en de thermische belasting verlagen. Volvo claimt dat onder gunstige omstandigheden in 10 minuten tot 250 km extra actieradius kan worden toegevoegd aan een 350 kW-laadpunt. De in eigen huis ontwikkelde accu-software stuurt het laadproces zodanig aan dat de laadsnelheid langer wordt vastgehouden en warmteontwikkeling beperkt. Voor de dagelijkse praktijk betekent dit: kortere stops en een gelijkmatigere laadcurve bij hoge laadsnelheden.

De laadprestaties blijven uiteraard afhankelijk van factoren als temperatuur, S.o.C. en de capaciteit van de laadzuil, zoals we ook al ondervonden met onze test van de 2025-versie van de Volvo EX90. De 250 km/10 min-claim is dan wel richtinggevend, maar gaat niet in elk scenario op. Wel is de stap naar 800V een structurele verbetering voor snelladen bij moderne laadstations.

Core computer: 500 TOPS als basis voor ADAS

De EX90 krijgt een dubbele NVIDIA Orin-gebaseerde core computer met 500 TOPS rekenkracht. Die extra marge wordt ingezet voor snellere opstart na stilstand, efficiënter energiebeheer in parkeerstand en vlottere verwerking van sensordata (camera, radar en lidar).

Snellere respons en minder stilstandsverlies

Dankzij de hogere rekenkracht kunnen rijhulpsystemen sneller en consistenter reageren. De geoptimaliseerde ‘slaapstand’ moet onnodig verbruik tijdens parkeren beperken, waardoor de auto na een weekend stilstaan meer bruikbare actieradius overhoudt.

Veiligheid en assistentie: ESA koppelt door met e-call

Volvo voegt verbonden waarschuwingen toe (gladheid, gevaren en incidenten op de route) en breidt automatische uitwijkhulp in het donker uit. Park Pilot Assist ondersteunt nu parallel parkeren.

Emergency Stop Assist met automatische e-call

Als de bestuurder niet reageert, bijvoorbeeld door onwel worden, brengt ESA de EX90 gecontroleerd tot stilstand in de eigen rijstrook. Vervolgens legt de auto automatisch contact met een alarmcentrale die aan Volvo is gekoppeld. Beschikbaarheid van die e-call-functie kan per markt verschillen.

Ook als zeszitter en met dimbaar panoramadak

De EX90 is voortaan leverbaar als zeszitter, met twee afzonderlijke stoelen op de tweede rij, inclusief armleuningen en bekerhouders. De open doorgang vergemakkelijkt de toegang tot de derde zitrij. De Single Motor Core is uitsluitend als zeszitter leverbaar; overige uitvoeringen blijven als zes- of zevenzitter te bestellen.

Elektrochromatisch panoramadak

Het panoramadak met instelbare lichttransmissie is standaard op Ultra en optioneel op Plus. Daarmee beperk je verblinding en warmtelast zonder een rolgordijn te hoeven gebruiken.

Volvo EX90 2026 upgrade

Trekgewicht en aandrijflijnen

Het trekgewicht van de Single Motor stijgt met 300 kg naar 1.500 kg. Voor caravan- en aanhangerrijders is dat een concreet pluspunt in deze klasse. De 800V-architectuur draagt bovendien bij aan efficiëntere vermogensafgifte en potentieel snellere acceleraties. De kortere laadtijden zullen ook gewaardeerd worden, aangezien je met een aanhanger (extra luchtweerstand) meestal aanzienlijk vaker moet opladen.

Gratis upgrade voor bestaande modellen

Eigenaren van een EX90 uit modeljaar 2025 krijgen begin 2026 bij een gepland dealerbezoek een eenmalige, gratis upgrade van de core computer. Zo kunnen ook huidige rijders profiteren van de nieuwe hardwarebasis en toekomstige softwareverbeteringen. Uiteraard betreft dit géén upgrade van 400 naar 800 volt. Zoiets zou niet zomaar mogelijk zijn.

Prijzen en levering in Nederland

Volvo communiceert de volgende prijzen voor de MY26-versie van de EX90:

  • Single Motor Core (zeszitter): € 84.495
  • Single Motor Plus (zeszitter): € 88.995
  • Twin Motor Plus (zeszitter): € 94.495
  • Twin Motor Ultra (zeszitter): € 102.995
  • Twin Motor Performance Plus (zeszitter): € 99.495
  • Twin Motor Performance Ultra (zeszitter): € 107.995

De orderboeken voor de MY2026-versie zijn geopend, en ook de zeszitter is per direct bestelbaar. Ook is er keus uit een nieuwe lakkleur, Aurora Silver, alsmede nieuwe, gesmede 22-inch lichtmetalen wielen. Het is nog niet bekend wanneer de eerste MY26-exemplaren precies worden uitgeleverd en wanneer de dealers de gratis hardware-upgrade voor MY25 zullen uitvoeren. De indicatie 'begin 2026' is het enige wat we daarvan weten.

Volvo EX90 - 2026 - 800V - panoramadak

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie