
Review Lancia Ypsilon - luxe stadsauto met Italiaanse flair
Het is zover: Lancia is eindelijk terug in Nederland. In Italië zijn ze nog jaren na de terugtrekking uit de lage landen doorgegaan met verkooprecords breken. De uitgaande Ypsilon is daar nog jarenlang de bestverkochte auto geweest. Nu is hij terug bij ons, gebaseerd op de Corsa en 208. Hij heeft gelukkig echt zijn eigen identiteit gekregen en overal druipt Lancia uit. Klein, luxe en uniek.
3 fase
309 liter
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
Terug van weggeweest
De Lancia Ypsilon is ontzettend uniek vormgegeven. Wij vinden het een erg geslaagd ontwerp. Maar, wat je er ook van vindt, bijzonder is het in ieder geval wel. Overal, vanbinnen en vanbuiten, zijn op verschillende manieren allemaal Y’tjes verwerkt. De lichten, de vormen van de auto, overal zie je ze terug. Qua ruimte houdt het niet over in de Ypsilon, maar het is ook geen grote auto. Ben je alleen of samen? Heb je kleine kinderen? Dan is er ruimte genoeg.
Vanbinnen vinden we een uniek interieur met bijzondere kleuren en materialen. De Art-Deco stijl komt terug in roosters en vormen van het dashboard. De koffietafel lijkt een gimmick, maar is tijdens een halfuurtje snelladen hartstikke handig. Je kan ook een oranje interieur bestellen, waar kan dat tegenwoordig nog? Lancia staat voor unieke keuze’s en dat is een frisse wind, eindelijk weer.
Voordelen
Een heel duidelijk positief punt van de Lancia Ypsilon is de styling. Natuurlijk is dit een onderwerp wat onderhevig is aan meningen. Je kan het ook helemaal niks vinden, natuurlijk. Wat we hiermee proberen duidelijk te maken is dat we vinden dat het ontwerp van de Ypsilon precies is zoals wij vinden dat het moet zijn. Het is een echte Lancia, dat is goed nieuws.
Daarnaast rijdt de Ypsilon ook gewoon erg goed. Hij is klein en dus makkelijk te manoeuvreren. De draaicirkel is verrassend klein, dus omkeren in de stad is zo gepiept. Het zwaartepunt licht laag door de accu’s in de bodem, de auto helt dus nauwelijks over. Zelfs bij stevig stuurwerk glijdt de auto niet weg. Een sterk staaltje wegligging van de Lancia. Voor de mensen die zeggen dat het gewoon een Corsa is, overigens. Dat is prima, toch? Die rijdt ook goed, deze rijdt ook goed.
Nadelen
Helaas is zijn er ook wat zaken die teleurstellen. Zo is de bluetoothverbinding niet heel stabiel. Wij hebben verschillende telefoons geprobeerd en bij velen viel de verbinding af en toe weg. Dan moet er gewisseld worden van geluidsbron, dan komt het weer goed. Dit is een probleem wat vaker voorkomt bij het Stellantis-systeem.
Wat helaas ook tegenvalt is de kwaliteit van sommige dingen in het interieur. Nagenoeg alles in het interieur voelt kwalitatief hoogstaand aan. De materialen zijn mooi en bijzonder en voelen solide. Ook het ontwerp is goed. Helaas zijn er sommige delen die gewoon goedkoop en slap plastic zijn. Begrijp ons niet verkeerd, het valt ontzettend mee. Maar, materialen die prima zijn op een basis-Corsa, zijn niet per se geschikt voor een luxe Lancia. Hetzelfde geldt voor het feit dat er geen glazen dak besteld kan worden. Waarom niet? De Corsa heeft tenslotte wel die optie.
Conclusie rijtest Lancia Ypsilon
De Lancia Ypsilon is luxe, uniek en typisch Lancia. Het ontwerp, zowel vanbinnen als vanbuiten is enorm goed gelukt en schreeuwt aan alle kanten Lancia. De materialen voelen nagenoeg allemaal luxe en solide aan. Helaas geldt dit niet voor sommige delen in het interieur. Vanbuiten is de Ypsilon prachtig met allemaal verstopte lettertjes Y op interessante plekken. De auto rijdt heel goed, helt niet over en voelt sportief aan. Helaas kan de luxe niet optimaal worden opgenomen door bijvoorbeeld een glazen panoramadak (wat ook nog eens open kan). Die kan je namelijk niet bestellen. Over het algemeen vinden we de Ypsilon geslaagd.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford