Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Lancia Ypsilon HF: Elektrische hatchback met extra power en sportiviteit

Auteur Bas van der Weerd
28 mei 2024

In Italië is de Lancia Ypsilon nog steeds een geliefde compacte hatchback. In de rest van Europa zie je hem nauwelijks. Maar deze chique stadsauto met een pittig karakter keert, zoals we eerder schreven, terug in een volledig elektrisch jasje. Wie weet kan deze nieuwe generatie, in combinatie met nieuwe dealerschappen, het tij doen keren. Moederbedrijf Stellantis vertelt nu ook meer over de nieuwe Lancia Ypsilon HF, die een spannende combinatie van Italiaans retro-design en moderne elektrische prestaties moet bieden. Het Italiaanse merk hoopt daarmee een nieuwe generatie liefhebbers aan te spreken.

Bekende krachtbron

De Ypsilon HF is een behoorlijk pittige elektrische stadsauto. Lancia geeft aan dat de Ypsilon HF in welgeteld 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u kan sprinten. Dat is niet zo gek, aangezien hij met dezelfde krachtbron als de eveneens behoorlijk rappe Alfa Romeo Elettrica 240 Veloce is uitgerust. Dat betekent dat hij beschikt over een vermogen van 177 kW (240 pk). Laten we hopen dat de topsnelheid niet de veel is begrensd. Want wat ruim voldoende is voor dynamische ritten in het stadsverkeer en binnenwegen lijkt, kan op de Autobahn wellicht tot de nodige frustratie leiden.

Over de actieradius is Lancia nog terughoudend, maar we mogen verwachten dat die wat minder zal zijn dan de ruim 400 kilometer die de normale elektrische Lancia Ypsilon volgens de WLTP-normen haalt. Ga maar uit van ongeveer 370 kilometer, tenzij hij een groter accupakket krijgt.

Design is uiteraard een stukje sportiever

De Ypsilon HF blijft trouw aan zijn roots met een retro-futuristisch design, dat nu een aantal sportieve accenten heeft. De bekende lijnen van de normale Ypsilon zijn nog steeds herkenbaar, maar worden gecombineerd met een verlaagde carrosserie, grotere spoorbreedte. Hij oogt een stukje gespierder, waarbij met zich heeft laten inspireren door de sportwagens uit de geschiedenis van het merk. Het interieur is een mix van sportieve elementen en moderne technologie, en uiteraard ook het markante, veelbesproken tafeltje. Fraaie, hoogwaardige materialen en een strak design zorgen nog steeds voor een premium gevoel maar het oogt in de HF ook een aardig stukje sportiever.

Beschikbaarheid en prijs

De Lancia Ypsilon HF wordt in mei 2025 verwacht, maar de exacte prijs is jammer genoeg nog niet bekend. Gezien de positionering van Lancia verwachten we een vanafprijs van minimaal zo’n €40.000. De Ypsilon HF zal uiteraard moeten concurreren met de Alfa Romeo Elettrica 240 Veloce maar zal binnen het Stellantis-concern ook de Abarth 500e tegen gaan komen, terwijl er natuurlijk ook nog zoiets als een Mini Cooper SE en een MG4 is.

Nog meer elektrische Lancia’s én HF-versies in de planning

Lancia bevestigt trouwens officieel dat we nog meer ‘high-performance’ voertuigen met de traditionele HF-afkorting tegemoet kunnen zien. Men heeft namelijk ook HF-versies gepland van de Gamma- en Delta-modellen. De nieuwe Lancia Gamma wordt als het goed is volgend jaar onthuld, de Delta in 2026. Hoe mooi zou het zijn als Stellantis die 177 kW/240 pk krachtbron ook in de Peugeot 2008 onderbrengt en er een GTI-label (of soortgelijk) opplakt. Dan nog een even sterke Corsa Electric GSi erbij en de compacte EV’s worden leuker dan ooit.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie