Nieuwe BMW iX3 in praktijktest: meer dan 1.000 km op één acculading
Neue Klasse iX3 rijdt 1.007 km zonder laadstop
De tweede generatie BMW iX3 heeft een opvallende mijlpaal gezet. Een intern testteam reed de volledig elektrische SUV van de nieuwe fabriek in Debrecen naar het hoofdkantoor in München en legde daarbij 1.007,7 kilometer af op één acculading. Bij aankomst bleef ongeveer 2 procent SoC over, goed voor zo’n 20 kilometer. Het is het eerste praktijkvoorbeeld waarin de Neue Klasse-architectuur laat zien hoe efficiënt deze is. De rit is weliswaar niet representatief voor normaal rijgedrag, maar laat wel zien welk potentieel de nieuwe generatie van de BMW iX3 heeft.
Zo wist BMW de 1.000-km-grens te doorbreken
De test werd opgezet om te kijken wat technisch mogelijk is, niet om een realistisch scenario na te bootsen. Toch biedt het een zeldzaam inkijkje in de efficiëntie van de nieuwe iX3.
1) Geoptimaliseerde route en lage snelheden
Omdat luchtweerstand op hogere snelheden exponentieel toeneemt, vermeed het team snelwegen volledig. Er werd gekozen voor landelijke wegen met een stabiel verkeersbeeld, zo min mogelijk stoplichten en zo weinig mogelijk remmomenten. Een gelijkmatig tempo, zonder harde acceleraties, vormde de basis voor het lage verbruik dat nodig was om boven de duizend kilometer uit te komen.
2) Minimaal energiegebruik in de auto
Alle bijkomende stroomslurpers gingen uit. Geen airco, geen verwarming en geen radio. In de transcriptie merkt een teamlid op dat rijden met dimlicht verplicht was, wat nog eens zo’n 60 watt vraagt. Kleine verbruikers worden in een rit van deze lengte ineens relevant. Het doel was duidelijk: het energieverbruik in de auto zo laag mogelijk houden en alle beschikbare capaciteit inzetten voor de aandrijving.
3) Neue Klasse heeft hoge efficiëntie
De iX3 beschikt over een accupakket van 108,7 kWh en een nieuwe generatie eDrive-techniek. De elektromotoren worden in Steyr gebouwd, het accumanagement – door BMW zelf ‘Energy Master’ genoemd – komt uit Landshut. De integratie van motor, vermogenselektronica en accuregeling is verder aangescherpt, net als de aerodynamica en rolweerstand. De auto reed op 20-inch aero-wielen, die in dit soort tests duidelijk voordeel bieden. Alles samen resulteerde in een testverbruik van ongeveer 10,8 kWh per 100 km.
3 fase
520 liter
In perspectief: wat betekent dit voor het dagelijks gebruik?
De officiële WLTP-waarde van de nieuwe iX3 bedraagt ruim 800 kilometer. Deze werd in deze test ruimschoots overtroffen. Maar dat zal in de praktijk lang niet altijd lukken. Bij de gemiddelde Nederlandse omstandigheden, snelheden, temperaturen en verkeerssituaties kom je eerder uit tussen de 500 en 700 kilometer. Dat sluit aan bij wat BMW eerder deelde bij de introductie van de tweede generatie iX3, waarin efficiëntie centraal staat.
De 1.000 kilometer uit de praktijktest bewijst vooral hoe efficiënt de aandrijflijn kan zijn wanneer álle variabelen in het voordeel werken. Bij normaal dagelijks gebruik hoef je daar zeker niet op te rekenen, al zou dat natuurlijk wel een heel leuke uitdaging kunnen zijn.
Waarom BMW deze test wilde uitvoeren
Volgens de betrokken engineers ontstond de uitdaging spontaan. In de video noemt een teamlid het “a technical dream” om te ontdekken wat er mogelijk is wanneer je de auto tot het uiterste efficiënt laat rijden. Een ander zegt: “We accept the challenge”, waarna het team drie jaar ontwikkelwerk in de praktijk zag samenkomen. De verwijzing naar EfficientDynamics – “that’s in our genes” – past bij de bredere koers van BMW, waarin efficiëntie net zo belangrijk is als accucapaciteit.
Ander verwachtingspatroon
Met deze testrit sluit BMW aan bij het selecte groepje fabrikanten dat uitblinkt op het gebied van efficiëntie. Voor consumenten zal vooral het verwachtingspatroon veranderen: een elektrische SUV met een realistisch bereik van rond de 600 kilometer hoeft geen uitzondering meer te zijn. De ‘duizend kilometer rit’ is weliswaar een technisch experiment, maar wel een dat iets wezenlijks laat zien.





2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford