Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Nieuwe BMW iX3 in praktijktest: meer dan 1.000 km op één acculading

Nieuwe BMW iX3 in praktijktest: meer dan 1.000 km op één acculading

Auteur Bas van der Weerd

Neue Klasse iX3 rijdt 1.007 km zonder laadstop

De tweede generatie BMW iX3 heeft een opvallende mijlpaal gezet. Een intern testteam reed de volledig elektrische SUV van de nieuwe fabriek in Debrecen naar het hoofdkantoor in München en legde daarbij 1.007,7 kilometer af op één acculading. Bij aankomst bleef ongeveer 2 procent SoC over, goed voor zo’n 20 kilometer. Het is het eerste praktijkvoorbeeld waarin de Neue Klasse-architectuur laat zien hoe efficiënt deze is. De rit is weliswaar niet representatief voor normaal rijgedrag, maar laat wel zien welk potentieel de nieuwe generatie van de BMW iX3 heeft.

Zo wist BMW de 1.000-km-grens te doorbreken

De test werd opgezet om te kijken wat technisch mogelijk is, niet om een realistisch scenario na te bootsen. Toch biedt het een zeldzaam inkijkje in de efficiëntie van de nieuwe iX3.

1) Geoptimaliseerde route en lage snelheden

Omdat luchtweerstand op hogere snelheden exponentieel toeneemt, vermeed het team snelwegen volledig. Er werd gekozen voor landelijke wegen met een stabiel verkeersbeeld, zo min mogelijk stoplichten en zo weinig mogelijk remmomenten. Een gelijkmatig tempo, zonder harde acceleraties, vormde de basis voor het lage verbruik dat nodig was om boven de duizend kilometer uit te komen.

2) Minimaal energiegebruik in de auto

Alle bijkomende stroomslurpers gingen uit. Geen airco, geen verwarming en geen radio. In de transcriptie merkt een teamlid op dat rijden met dimlicht verplicht was, wat nog eens zo’n 60 watt vraagt. Kleine verbruikers worden in een rit van deze lengte ineens relevant. Het doel was duidelijk: het energieverbruik in de auto zo laag mogelijk houden en alle beschikbare capaciteit inzetten voor de aandrijving.

3) Neue Klasse heeft hoge efficiëntie

De iX3 beschikt over een accupakket van 108,7 kWh en een nieuwe generatie eDrive-techniek. De elektromotoren worden in Steyr gebouwd, het accumanagement – door BMW zelf ‘Energy Master’ genoemd – komt uit Landshut. De integratie van motor, vermogenselektronica en accuregeling is verder aangescherpt, net als de aerodynamica en rolweerstand. De auto reed op 20-inch aero-wielen, die in dit soort tests duidelijk voordeel bieden. Alles samen resulteerde in een testverbruik van ongeveer 10,8 kWh per 100 km.

Prijs vanaf
€ 70.501,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
400 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
58 liter
520 liter
Rijbereik
805 - 805 km
Netto
108.7 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
80 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
2000 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

In perspectief: wat betekent dit voor het dagelijks gebruik?

De officiële WLTP-waarde van de nieuwe iX3 bedraagt ruim 800 kilometer. Deze werd in deze test ruimschoots overtroffen. Maar dat zal in de praktijk lang niet altijd lukken. Bij de gemiddelde Nederlandse omstandigheden, snelheden, temperaturen en verkeerssituaties kom je eerder uit tussen de 500 en 700 kilometer. Dat sluit aan bij wat BMW eerder deelde bij de introductie van de tweede generatie iX3, waarin efficiëntie centraal staat.

De 1.000 kilometer uit de praktijktest bewijst vooral hoe efficiënt de aandrijflijn kan zijn wanneer álle variabelen in het voordeel werken. Bij normaal dagelijks gebruik hoef je daar zeker niet op te rekenen, al zou dat natuurlijk wel een heel leuke uitdaging kunnen zijn.

Waarom BMW deze test wilde uitvoeren

Volgens de betrokken engineers ontstond de uitdaging spontaan. In de video noemt een teamlid het “a technical dream” om te ontdekken wat er mogelijk is wanneer je de auto tot het uiterste efficiënt laat rijden. Een ander zegt: “We accept the challenge”, waarna het team drie jaar ontwikkelwerk in de praktijk zag samenkomen. De verwijzing naar EfficientDynamics – “that’s in our genes” – past bij de bredere koers van BMW, waarin efficiëntie net zo belangrijk is als accucapaciteit.

Ander verwachtingspatroon

Met deze testrit sluit BMW aan bij het selecte groepje fabrikanten dat uitblinkt op het gebied van efficiëntie. Voor consumenten zal vooral het verwachtingspatroon veranderen: een elektrische SUV met een realistisch bereik van rond de 600 kilometer hoeft geen uitzondering meer te zijn. De ‘duizend kilometer rit’ is weliswaar een technisch experiment, maar wel een dat iets wezenlijks laat zien.

Neue Klasse BMW iX3 rijdt 1.007 km zonder laadstop
* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

BMW iX3

50 xDrive
Vermogen:
469 pk
Topsnelheid:
210 km/h
0 - 100 km/u:
4.9 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 15.6 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 21.3 kWh

Actieradius

108.7 kWh.:
Zomer   695 km
Winter   510 km
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie