Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Een nieuw hoofdstuk voor de Lancia Ypsilon

Auteur Bas van der Weerd
15 februari 2024

Lancia, het Italiaanse merk met een roemrijke historie vol elegantie en innovatie, blaast nieuw leven in de beroemde Ypsilon met de onthulling van een volledig nieuwe, elektrische versie. De nieuwe generatie van de Lancia Ypsilon behoudt de stijlvolle uitstraling die het model kenmerkt, maar is volledig vernieuwd. De Ypsilon staat op een platform dat geschikt is voor zowel elektrische aandrijflijnen als verbrandingsmotoren. Vooralsnog wordt hij alleen in een volledig elektrische uitvoering aangeboden, en in een gelimiteerde introductie-editie, voluit de Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina geheten.

Herkenbaar en onderscheidend design

De Ypsilon is misschien niet direct herkenbaar aan zijn typerende silhouet, maar in zijn geheel heeft hij wel degelijk een herkenbaar en onderscheidend design. Ondanks het compacte formaat heeft de carrosserie behoorlijk vloeiende lijnen die zorgen voor een tijdloze elegantie. Een nieuwe, onderscheidende grille en elegant ogende LED-koplampen geven de auto een eigentijdse uitstraling. De 16-inch lichtmetalen velgen in diverse varianten, sierlijk chroomwerk én de op de Lancia Stratos geïnspireerde achterlichten maken het exterieur compleet. Lancia heeft in het ontwerp op diverse manieren ook heel subtiel verwijzingen naar de roemruchte historie van het merk verwerkt. Kopers kunnen bovendien accentkleuren toe laten voegen om de auto een unieke touch te geven.

Interieur op maat

Het interieur is eveneens geheel nieuw. Met hoogwaardige en duurzame materialen biedt Lancia kopers diverse manieren om het interieur naar wens te personaliseren. Het dashboard is ook geheel herzien en geeft plaats aan een volledig nieuw infotainmentsysteem. De rest van het interieur omringt de inzittenden met comfort en verfijning.

SALA infotainmentsysteem

SALA is het splinternieuwe, innovatieve infotainmentsysteem dat Stellantis heeft ontwikkeld, en dat voor het eerst in de Lancia Ypsilon wordt toegepast. De naam staat voor Sound, Air, Light Augmentation, en brengt de audio-, klimaatbeheersings- en verlichtingsfuncties samen. Het biedt onder anderen:

  • Personaliseerbare widgets op twee HD-schermen
  • Bediening van audio, klimaatbeheersing en verlichting via touchscreen
  • Premium audiosysteem met DAB+ radio en Bluetooth
  • Apple CarPlay en Android Auto
  • Draadloze telefoonoplader
  • Drie USB-C-poorten
  • Geavanceerd klimaatbeheersysteem
  • Adaptieve LED-koplampen
  • Sfeerverlichting in diverse kleuren

CMP-platform

De Lancia Ypsilon is gebaseerd op het CMP-platform van Stellantis, dat ook wordt gebruikt voor de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e. De auto heeft een lengte van 4,08 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,44 meter.

De Ypsilon uitgerust met een 51 kWh accupakket, dat de auto een actieradius van 403 kilometer geeft. De elektromotor is een permanent magneet synchrone motor met een vermogen van 115 kW (156 pk). De Ypsilon kan worden opgeladen met een snelheid tot 11 kW via een reguliere AC-lader en met maximaal 100 kW aan een DC-snellaadzuil. Opladen van 20 tot 80 procent duurt aan de snellader 24 minuten.

Edizione Limitata Cassina

De introductie-editie van de nieuwe Lancia Ypsilon heet Edizione Limitata Cassina. Het is een gelimiteerde serie van 1.906 exemplaren, die is ‘aangekleed’ door de beroemde Italiaanse meubelontwerper Cassina. De Edizione Limitata Cassina onderscheidt zich van de reguliere uitvoeringen door:

  • Unieke exterieurkleur: "Blu Elettrico Cassina" met een speciale metallic glans
  • 17-inch lichtmetalen velgen in tweekleurige uitvoering
  • Cassina-logo op de B-stijl
  • Stoelen bekleed met blauwe stof met ‘Cannelloni-structuur’.
  • Dashboard met een afwerking van geborsteld aluminium
  • Nummerplaatje met het nummer van de auto

Marktpositionering en prijs

Qua formaat en prestaties concurreert de Ypsilon met andere elektrische auto’s in het B-segment zoals de Peugeot e-208 en Opel Corsa. Maar laten we niet vergeten dat de Lancia Ypsilon in een hoger segment wordt gepositioneerd. We moeten hem dus als een premium auto in het B-segment beschouwen. Dat zal uiteraard ook consequenties voor de prijsstelling hebben. Wat hij precies gaat kosten, is nog niet bekend. Wel weten we dat de nieuwe Ypsilon waarschijnlijk in juni bij de Nederlandse dealers in de showroom staat.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie