Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Lancia Ypsilon krijgt een tweede leven – en dat is uiteraard elektrisch

Auteur Bas van der Weerd
29 november 2023

Op de Italiaanse markt doet Lancia het, en dan met name de Ypsilon, nog wel aardig. Buiten Italië zijn de verkoopresultaten eerder bedroevend te noemen. Maar moederbedrijf Stellantis wil Lancia een tweede leven geven. Dat gaat niet alleen gepaard met een nieuwe, geëlektrificeerde line-up, maar ook met een herziene aanwezigheid op diverse Europese markten, waaronder Nederland.

Nieuwe modellen, nieuwe kansen

Het nieuwe hoofdstuk van Lancia begint met de introductie van een volledig elektrische versie van de Lancia Ypsilon. Deze compacte stadsauto maakt sinds de jaren tachtig deel uit van het Lancia-aanbod. Het model heeft in de loop der jaren uiteraard verschillende metamorfoses ondergaan maar staat nu dus aan de vooravond van een grootscheepse vernieuwing. Hoe de nieuwe Lancia Ypsilon er uit gaat zien, laat zich nog raden. We moeten het tot nu toe stellen met een teaser die nog maar heel weinig van het toekomstige model laat zien.

Op het SLTA-Small platform?

Ook qua specificaties blijft er nog veel te raden over. Uiteraard stelt men dat de Lancia Ypsilon zal wedijveren met de besten in zijn klasse op het gebied van bereik, laadtijd en rijprestaties. Dat hij op een van de splinternieuwe platformen van Stellantis gebouwd zal worden, lijkt ons best wel waarschijnlijk.

Dit zal dan het STLA-Small platform zijn. Dit platform voor kleine en compacte auto's in de A-, B- en C-segmenten, dat de tweede generatie van het e-CMP-platform vervangt, moet een actieradius van minstens 500 kilometer mogelijk maken. Een dergelijke actieradius zou voor een auto van dit formaat – de huidige Ypsilon is maar 3,72 meter lang – bijzonder groot zijn. Maar juist vanwege dat compacte formaat is er niet al te veel ruimte voor een flink accupakket. Men zal daar ongetwijfeld wat water bij de wijn moeten doen.

Als men de nieuwe, elektrische Ypsilon inderdaad op dit platform bouwt, dan zal dat overigens waarschijnlijk in Spanje gebeuren. Stellantis heeft aangekondigd dat men in het Spaanse Vigo een fabriek voor de productie van kleine elektrische auto’s op het SLTA-Small platform wil bouwen.

elektrische Lancia Ypsilon in gelimiteerde Cassina uitvoering

Onthulling in februari 2024

We zullen de komende maanden ongetwijfeld meer over de nieuwe Lancia Ypsilon te weten komen. De marktintroductie van de nieuwe Ypsilon laat namelijk niet meer zo lang op zich wachten. De onthulling is gepland voor februari 2024. Verder heeft Lancia laten weten dat er een speciale introductieversie komt, die in samenwerking met het befaamde Italiaanse designhuis Cassina is ontwikkeld. Deze Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina zal in een gelimiteerd aantal van 1906 exemplaren worden gebouwd.


Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie