Kia EV3: Zet deze nieuwe uitdager de elektrische SUV-markt op zijn kop?
De automarkt wordt bijna overspoeld met elektrische nieuwkomers en ondanks die overvloed zou Kia wel eens hele hoge ogen kunnen gooien met de nieuwe EV3. Een compacte elektrische SUV, die min of meer de populaire Niro op moet volgen, en een betaalbaar alternatief moet zijn voor de hedendaagse populaire SUV’s en cross-overs zonder in te leveren op ruimte, stijl, technologie of rijplezier.
Design: duidelijk het kleine broertje van de EV9
Kia heeft zich weer laten leiden door de ‘Opposites United’ designtaal zodat de EV3 ook duidelijke overeenkomsten vertoont met zijn grotere broer, de EV9. Dus ook hier zien we strakke lijnen en scherpe hoeken, gecombineerd met vloeiende vormen en een opvallende lichtsignatuur, die de EV3 een moderne en futuristische uitstraling geven. De verhoudingen lijken bij de Kia EV3 naar ons idee wat beter te kloppen dan bij de EV9, hij oogt een stuk harmonieuzer. Het gaat bij het ontwerp natuurlijk niet alleen om het uiterlijk vertoon: de aerodynamische vormgeving moe ook bijdragen aan een verbeterde efficiëntie en dus ook aan een grotere actieradius.
Lees ook: Review Kia EV3: Overtreft zo’n beetje alle verwachtingen
Vergelijkbaar met de Niro
Wat betreft de afmetingen is de EV3 een fractie compacter dan de Niro. Hij is 4.300 mm lang, 1.850 mm breed, 1.560 mm hoog en heeft een wielbasis van 2.680 mm. Omdat hij gebruik maakt van een volledig elektrisch platform zal hij qua binnenruimte vergelijkbaar zijn. Naast de behoorlijk riante kofferbak van 460 liter heeft hij ook een frunk met een inhoud van 25 liter.
Het interieur van de EV3 biedt volgens Kia verrassend veel ruimte voor een compacte SUV, met voldoende been- en hoofdruimte voor zowel bestuurder als passagiers. Natuurlijk is het niet zo superclean en minimalistisch als het eerder getoonde concept, maar modern is het absoluut. Het dashboard is minimalistisch en strak, met twee grote, tot een geheel samengestelde beeldschermen, dat alle belangrijke functies binnen handbereik brengen. Duurzame materialen en een doordachte ergonomie maken het interieur niet alleen mooi, maar ook functioneel.
Uiteraard heeft de Kia EV3 ook alles te bieden wat er met de huidige stand der technologie mogelijk is. Naast het geavanceerde infotainmentsysteem is de auto uitgerust met een breed scala aan rijhulpsystemen (ADAS), zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en noodremassistentie.
Bekende basis: de E-GMP-architectuur
De Kia EV3 is gebouwd op het geavanceerde E-GMP-platform, dat door Hyundai en Kia speciaal is ontworpen voor elektrische auto's. Dit platform biedt niet alleen een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt, maar maakt ook gebruik van een 800V-architectuur. Dit platform wordt ook gebruikt voor de grotere EV6 en EV9, wat laat zien hoe schaalbaar dit platform is. Kia geeft trouwens op dat het opladen van de accu van de EV3 een fractie meer dan een half uur duurt, zodat men hier helaas niet de volledige potentie van de 800V-architectuur benut.
Kia biedt de kopers van de EV3 twee accupakket-opties: een 58 kWh en een 81 kWh variant. De actieradius van de eerste wordt geschat op zo’n 400 terwijl de WLTP-actieradius voor de 81 kWh variant maar liefst 600 kilometer bedraagt. Een heel verschil met de eerdere e-Niro, die het met 39 en 64 kWh moest doen. Met deze actieradius kan de Kia EV3 zich absoluut meten met de concurrentie en legt hij zelfs het vuur aan de schenen van de drie compacte ‘premium’ SUV’s uit de stal van Geely. Ook het kleinste accupakket biedt meer dan voldoende bereik voor intensief dagelijks gebruik en maakt, dankzij de prima maar niet toonaangevende DC-laadsnelheid, ook langere ritten mogelijk. De 150 kW-elektromotor, die bij beide uitvoeringen de voorwielen aandrijft, zorgt voor een acceleratie van 0-100 km/u in 7,5 seconden (Long Range: 7,7 s) terwijl de topsnelheid 170 km/u bedraagt.
Een nieuw verkoopsucces?
De Kia EV3 heeft alle ingrediënten om een succesvolle elektrische SUV te worden. Zijn moderne design, ruime interieur, verwachte goede actieradius en snelle laadmogelijkheden maken hem aantrekkelijk voor een breed publiek. En als Kia iets kan, getuige de recente verkoopsuccessen, dan is het wel dat grote publiek aanspreken. Met een verwachte vanafprijs van even boven de €30.000 kan de Kia EV3 een behoorlijk verkoopsucces worden. Hij zal mogelijk niet alleen het segment van betaalbare elektrische auto’s overhoop gaan gooien, maar ook de kopers van bijvoorbeeld de Renault Captur en de VW T-Cross nieuwsgierig maken.








2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford