Een veelbelovend Chinees trio

Wat hebben de Smart #1, Zeekr X en Volvo EX30 met elkaar gemeen? Dat is namelijk niet alleen het formaat. Ze staan ook alle drie op het SEA-platform van het Chinese Geely-concern. En laat er ook geen misverstand over bestaan: Geely is (voor een deel) eigenaar van deze merken. Volvo en Zeekr maken volledig onderdeel uit van Geely. Wat Smart betreft: het Chinese concern heeft samen met Mercedes-Benz een joint venture opgericht die het merk Smart een nieuw leven in moet blazen. Mercedes-Benz zorgt voor het design terwijl Geely de technologie en de productie voor zijn rekening neemt.

Urban SUV’s die wel en niet op elkaar lijken

En zo komt het dat er heel binnenkort drie heel veelbelovende urban SUV’s op de markt komen, die weliswaar uit dezelfde stal komen, maar qua afmetingen toch best wel wat verschillen en ook ieder hun eigen doelgroep aan zullen spreken. Maar reken maar dat er ook genoeg overlap zal zijn. Daar ontkom je gewoon niet aan. Laten we beginnen door de afmetingen te vergelijken. Daar zien we dat er toch wel wat verschillen zijn.


Wielbasis

Lengte

Breedte

Hoogte

Bagageruimte

Smart #1

2,75 m

4,27 m

1,82 m

1,64 m

313 l

Zeekr X

2,75 m

4,43 m

1,84 m

1,57 m

362 l

Volvo EX30

2,65 m

4,23 m

1,84 m

1,55 m

318 l


En om het verhaal compleet te maken hebben we ook de specificaties opgezocht. Dat is even wat ingewikkelder omdat er uiteraard verschillende aandrijfvarianten en uitvoeringen zijn. Maar daar zien we weer veel overeenkomsten. Qua aandrijflijnen is namelijk goed te zien dat het drietal op Geely’s SEA-platform staat. Uniformiteit ten top.

 

Aandrijving

Vermogen

Accu

Actieradius

Smart #1





Pro+/Premium/Launch Ed.

RWD

200kW

62 kWh

420-440 km

Brabus

AWD

315 kW

62 kWh

400 km

 





Volvo EX30





Single Motor

RWD

200 kW

49 kWh

344 km

Single Motor ER

RWD

200 kW

64 kWh

480 km

Twin Motor Performance

AWD

315 kW

64 kWh

450 km

 





Zeekr X





Long Range

RWD

200 kW

64 kWh

440 km

Privilege

AWD

315 kW

64 kWh

400 km


Als we ook de prijzen gaan vergelijken, dan zien we dat daar wel behoorlijk grote verschillen zijn. Die prijsverschillen maken de marktposities van de drie modellen een stuk duidelijker:

 

Aandrijfvariant

Prijs vanaf

Smart #1



Pro+

RWD 200 kW

€ 42.395

Premium

RWD 200 kW

€ 44.895

Launch Edition

RWD 200 kW

€ 46.195

Brabus

AWD 315 kW

€ 48.895

 



Volvo EX30



Single Motor

RWD 200 kW

€ 36.795

Single Motor ER

RWD 200 kW

€ 41.495

Twin Motor Performance

AWD 315 kW

€ 49.995

 



Zeekr X



Long Range

RWD 200 kW

€ 45.990

Privilege

AWD 315 kW

€ 50.490


Volvo EX30: de kleinste (en populairste?)

Hieruit blijkt dat de Volvo EX30 duidelijk de kleinste auto van het drietal is. Dat zie je vooral aan de 10 centimeter kortere wielbasis en de vrij kleine bagageruimte. Met recht een urban SUV dus, waarmee Volvo zich op de jongere, milieubewuste automobilist richt.

De Volvo EX30 is ook met voorsprong de goedkoopste van de drie, waarmee Volvo duidelijk de volumemarkt op zoekt. Tegenover die lagere prijs staat ook een kleinere accu maar voor gebruik in en rond de stad is die 49 kWh meer dan voldoende. Het zou ons overigens niet verbazen als ook oudere automobilisten, die nu bijvoorbeeld een Renault Captur hebben, voor de X30 vallen.

Smart #1: de beste ruimtelijke indruk

De Smart #1 oogt misschien niet direct als een SUV, maar is wel het hoogste van het drietal. De bagageruimte van de Smart #1 is relatief klein, waardoor je mag verwachten dat hij qua interieurruimte het meeste te bieden heeft. Door de relatief grote raamoppervlakte en lage taillelijn zal het interieur hiervan in ieder geval de beste ruimtelijke indruk geven.

In hoeverre het ‘nieuwe’ Smart zal scoren bij dezelfde doelgroep die de eerdere kleine stadsauto’s van dit merk kocht, is ons niet helemaal duidelijk. De #1 is net als de aangekondigde #3 een stuk groter, volwassener en duurder dan de eerdere modellen van Smart. Dat maakt de Smart #1 misschien een interessant alternatief voor de mensen die bijvoorbeeld ook naar de Mini Countryman en dergelijke kijken.

Zeekr X: een beetje meer premium

Waar de Volvo EX30 en Smart #1 al min of meer ‘premium’ genoemd mogen worden, zal dit voor de Zeekr X nog meer gelden. Geely wil Zeekr, waarvan de eerste ontwerpen trouwens ‘geleend’ zijn van Lynk & Co (inderdaad, nog een merk van Geely) daadwerkelijk als premium merk positioneren.

In welk segment kunnen we de Zeekr X (rijtest) dan plaatsen? Nou, de afmetingen en prijzen komen aardig in de buurt van bijvoorbeeld de Audi Q4 e-tron, BMW iX1 en Mercedes-Benz EQA. Daar zal Zeekr een stevige dobber aan hebben. Nog iets: hij komt waarschijnlijk ook in het vaarwater van de aangekondigde Smart #3.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie