Een veelbelovend Chinees trio
Wat hebben de Smart #1, Zeekr X en Volvo EX30 met elkaar gemeen? Dat is namelijk niet alleen het formaat. Ze staan ook alle drie op het SEA-platform van het Chinese Geely-concern. En laat er ook geen misverstand over bestaan: Geely is (voor een deel) eigenaar van deze merken. Volvo en Zeekr maken volledig onderdeel uit van Geely. Wat Smart betreft: het Chinese concern heeft samen met Mercedes-Benz een joint venture opgericht die het merk Smart een nieuw leven in moet blazen. Mercedes-Benz zorgt voor het design terwijl Geely de technologie en de productie voor zijn rekening neemt.
Urban SUV’s die wel en niet op elkaar lijken
En zo komt het dat er heel binnenkort drie heel veelbelovende urban SUV’s op de markt komen, die weliswaar uit dezelfde stal komen, maar qua afmetingen toch best wel wat verschillen en ook ieder hun eigen doelgroep aan zullen spreken. Maar reken maar dat er ook genoeg overlap zal zijn. Daar ontkom je gewoon niet aan. Laten we beginnen door de afmetingen te vergelijken. Daar zien we dat er toch wel wat verschillen zijn.
Wielbasis | Lengte | Breedte | Hoogte | Bagageruimte | |
Smart #1 | 2,75 m | 4,27 m | 1,82 m | 1,64 m | 313 l |
Zeekr X | 2,75 m | 4,43 m | 1,84 m | 1,57 m | 362 l |
Volvo EX30 | 2,65 m | 4,23 m | 1,84 m | 1,55 m | 318 l |
En om het verhaal compleet te maken hebben we ook de specificaties opgezocht. Dat is even wat ingewikkelder omdat er uiteraard verschillende aandrijfvarianten en uitvoeringen zijn. Maar daar zien we weer veel overeenkomsten. Qua aandrijflijnen is namelijk goed te zien dat het drietal op Geely’s SEA-platform staat. Uniformiteit ten top.
| Aandrijving | Vermogen | Accu | Actieradius |
Smart #1 | ||||
Pro+/Premium/Launch Ed. | RWD | 200kW | 62 kWh | 420-440 km |
Brabus | AWD | 315 kW | 62 kWh | 400 km |
| ||||
Volvo EX30 | ||||
Single Motor | RWD | 200 kW | 49 kWh | 344 km |
Single Motor ER | RWD | 200 kW | 64 kWh | 480 km |
Twin Motor Performance | AWD | 315 kW | 64 kWh | 450 km |
| ||||
Zeekr X | ||||
Long Range | RWD | 200 kW | 64 kWh | 440 km |
Privilege | AWD | 315 kW | 64 kWh | 400 km |
Als we ook de prijzen gaan vergelijken, dan zien we dat daar wel behoorlijk grote verschillen zijn. Die prijsverschillen maken de marktposities van de drie modellen een stuk duidelijker:
| Aandrijfvariant | Prijs vanaf |
Smart #1 | ||
Pro+ | RWD 200 kW | € 42.395 |
Premium | RWD 200 kW | € 44.895 |
Launch Edition | RWD 200 kW | € 46.195 |
Brabus | AWD 315 kW | € 48.895 |
| ||
Volvo EX30 | ||
Single Motor | RWD 200 kW | € 36.795 |
Single Motor ER | RWD 200 kW | € 41.495 |
Twin Motor Performance | AWD 315 kW | € 49.995 |
| ||
Zeekr X | ||
Long Range | RWD 200 kW | € 45.990 |
Privilege | AWD 315 kW | € 50.490 |
Volvo EX30: de kleinste (en populairste?)
Hieruit blijkt dat de Volvo EX30 duidelijk de kleinste auto van het drietal is. Dat zie je vooral aan de 10 centimeter kortere wielbasis en de vrij kleine bagageruimte. Met recht een urban SUV dus, waarmee Volvo zich op de jongere, milieubewuste automobilist richt.
De Volvo EX30 is ook met voorsprong de goedkoopste van de drie, waarmee Volvo duidelijk de volumemarkt op zoekt. Tegenover die lagere prijs staat ook een kleinere accu maar voor gebruik in en rond de stad is die 49 kWh meer dan voldoende. Het zou ons overigens niet verbazen als ook oudere automobilisten, die nu bijvoorbeeld een Renault Captur hebben, voor de X30 vallen.
Smart #1: de beste ruimtelijke indruk
De Smart #1 oogt misschien niet direct als een SUV, maar is wel het hoogste van het drietal. De bagageruimte van de Smart #1 is relatief klein, waardoor je mag verwachten dat hij qua interieurruimte het meeste te bieden heeft. Door de relatief grote raamoppervlakte en lage taillelijn zal het interieur hiervan in ieder geval de beste ruimtelijke indruk geven.
In hoeverre het ‘nieuwe’ Smart zal scoren bij dezelfde doelgroep die de eerdere kleine stadsauto’s van dit merk kocht, is ons niet helemaal duidelijk. De #1 is net als de aangekondigde #3 een stuk groter, volwassener en duurder dan de eerdere modellen van Smart. Dat maakt de Smart #1 misschien een interessant alternatief voor de mensen die bijvoorbeeld ook naar de Mini Countryman en dergelijke kijken.
Zeekr X: een beetje meer premium
Waar de Volvo EX30 en Smart #1 al min of meer ‘premium’ genoemd mogen worden, zal dit voor de Zeekr X nog meer gelden. Geely wil Zeekr, waarvan de eerste ontwerpen trouwens ‘geleend’ zijn van Lynk & Co (inderdaad, nog een merk van Geely) daadwerkelijk als premium merk positioneren.
In welk segment kunnen we de Zeekr X (rijtest) dan plaatsen? Nou, de afmetingen en prijzen komen aardig in de buurt van bijvoorbeeld de Audi Q4 e-tron, BMW iX1 en Mercedes-Benz EQA. Daar zal Zeekr een stevige dobber aan hebben. Nog iets: hij komt waarschijnlijk ook in het vaarwater van de aangekondigde Smart #3.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford