De Volkswagen ID.3 GTX komt eraan, lancering waarschijnlijk volgend jaar
De snelste uitvoering van een Volkswagen Golf heette steevast GTI. De Golf was ook vaak in een luxe en sportieve GTX-uitvoering verkrijgbaar. Bij de ID-serie hanteert Volkswagen ook de term GTX. Maar bij de ID.3 is er ook sprake van een ID.3 GTI. Best wel verwarrend dus. Zeker nu er kennelijk toch echt een VW ID.3 GTX aan zit te komen. Voor de kopers zal de verwarring straks nog groter zijn. Als we het goed hebben komt er namelijk zowel een GTX als een GTI. Die GTX komt volgend jaar, de GTI over een jaar of twee.
Volkswagen ID.3 GTI
Die GTI zou meer geïnspireerd zijn op de iconische Golf GTI en dus vooral sportiever zijn, met waarschijnlijk alleen achterwielaandrijving. Tenzij Volkswagen er natuurlijk per se voorwielaandrijving in wil zetten omdat de Golf GTI dat ook heeft. Gezien de tractie die een elektromotor nodig heeft geven wij echter de voorkeur aan achterwielaandrijving. Verder heeft hij retro-meters, veel zwarte details en (als conceptauto) een AR-voorruit die lay-outs van racecircuits weergeeft, net als in een videogame. Helaas zullen we nog tot ongeveer 2026 moeten wachten voordat de productieversie op de weg komt.
Volkswagen ID.3 GTX
Voor de ID.3 GTX kunnen we natuurlijk naar de gelijknamige versies van de ID.4 en ID.5 kijken. Die hebben een mix van diverse sportieve elementen maar zijn ook behoorlijk luxe uitgevoerd. Bovendien hebben ze vierwielaandrijving. Dat zal bij de ID.3 GTX hoogstwaarschijnlijk ook het geval zijn. Qua uiterlijk is er ook steeds meer bekend. Natuurlijk publiceerde Volkswagen in voorjaar 2021 al onderstaande teaser, en liet toen ook doorschemeren dat vierwielaandrijving, extra power én een speciale driftmodus zou krijgen.

Toen Volkswagen afgelopen najaar de première van het studiemodel van de ID.3 GTI nog maar amper achter de rug had, verschijnen er wat spionagefoto’s van een amper gecamoufleerde ID.3 GTX. En nu gaan er weer foto’s in het rond, van een ID.3 GTX met nog veel minder camouflage. Logisch, als het goed is wordt deze auto in de loop van 2024 gelanceerd. Men is dus druk bezig met de laatste proeven.
Spionagefoto’s
En van die proeven zullen ook onderstaande spionagefoto’s zijn. Het prototype ziet er in grote lijnen uit als de laatste generatie van de normale ID.3. De wielophanging is zo te zien verlaagd en de afwijkende skirts tussen voor- en achterwielen geven de auto een krachtiger voorkomen. Aan de voorkant is er een gaaspatroon te zien dat sterk overeenkomt met dat van de ID.4 GTX en ID.5 GTX. Een deel van de ventilatieopeningen is nog gecamoufleerd maar goede kans dat daaronder ook nog wat van datzelfde gaaspatroon zit. Opvallend is verder dat de zwarte strook op de motorkap, die overduidelijk gelakt of gewrapped is, de indruk geeft dat we met een exemplaar van de eerste generatie van de ID.3 te maken hebben. Ook de camouflage aan de achterkant zal elementen verbergen die aan de GTX-versies van de ID.4 en ID.5 zullen doen denken.
Specificaties en prijzen
Wat betreft de aandrijflijn kunnen we natuurlijk ook al een beetje speculeren. De ‘normale’ Volkswagen ID.3 Pro (S) wordt aangedreven door een 150 kW elektromotor op de achteras. Goede kans dat op de vooras gezelschap krijgt van een motor van ongeveer 70 kW. De sprint van 0 naar 100 km/u zal in ongeveer 6 seconden gaan. Nu heeft Volkswagen sinds kort ook een 210 kW elektromotor - onder anderen uit de ID.7 - in het assortiment. Maar of ze die voor de ID.3 GTX gaan gebruiken, dat verwachten we niet. Die zou men eerder voor zijn grotere GTX-broertjes gebruiken. Verder is de kans groot dat de Duitse autofabrikant het bekende 77 kWh accupakket zal toepassen, waarmee een actieradius van ruim 500 kilometer mogelijk zal zijn.
Rest ons nog een schatting van het prijskaartje. Welnu, de normale ID.3 Pro S met 77 kWh accupakket kost net geen 48.000 euro. Als we dan kijken naar het prijsverschil tussen de ID.4 Advantage en GTX dan gokken we dat de Volkswagen ID.3 GTX vanaf ongeveer 55.000 euro verkrijgbaar zal zijn. Voor dat bedrag kun je nu ook een ID.4 of ID.5 in de “GTX Advantage” uitvoering bestellen. Die zijn “tijdelijk extra voordelig” uit voorraad leverbaar. Om de twijfel nog wat groter te maken: volgend jaar verschijnt ook de Cupra Tavascan. Dezelfde aandrijflijn, qua formaat vergelijkbaar met de ID.4/5, wel wat duurder, maar waarschijnlijk ook een wat aantrekkelijker design. Ga je puur voor de prestaties? Besef dat je voor dat geld ook een hele rappe Tesla Model 3 of Model Y kunt aanschaffen.
Spionagefoto's: Automoto.it

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford