De Jeep Recon Electric laat zien dat een échte Jeep ook volledig elektrisch kan zijn
Offroad en elektrisch gaan prima samen
Met de Jeep Recon Electric presenteert Jeep zijn eerste volledig elektrische SUV die verder gaat dan een brave, functionele SUV, omdat hij helemaal als volwaardige terreinauto is ontwikkeld. Twee elektromotoren, een groot accupakket, sperdifferentieel en serieuze hardware voor offroad rijden moeten het gat vullen tussen de bekende Wrangler en de elektrische toekomst. De productie van de Recon Electric start begin 2026 in Mexico, eerst voor de Verenigde Staten en Canada, met daarna een wereldwijde uitrol.
Voor Europa en Nederland is nog veel onbekend, zoals de officiële WLTP-waarden en de prijsstelling, maar het technische verhaal is duidelijk. De Recon Electric is geen efficiënte langeafstands-EV die toevallig hoog op zijn poten staat, maar een echte Jeep die toevallig wordt aangedreven door een volledig elektrische aandrijflijn. Daarmee richt hij zich in de eerste plaats op de liefhebbers, niet op de rationele rekenaars.
De specificaties van de Jeep Recon Electric
De Recon Electric staat op de nieuwe STLA Large-architectuur van Stellantis, een modulair platform dat is ontwikkeld voor middelgrote en grote elektrische SUV’s. Het platform werkt in het geval van de Wrangler op een 400 volt en biedt ruimte voor fors gedimensioneerde accupakketten, variabele spoorbreedtes en offroad-specifieke wielophangingspunten. Daarmee vormt het de basis voor de forse wieluitslag, de stevige onderbouw en het relatief hoge trekvermogen dat Jeep bij de Recon nastreeft.
Volgens Jeep levert de Recon Electric een vermogen van zo’n 650 pk, gecombineerd met een koppel van 840 Nm, dat afkomstig is van twee elektrische aandrijfmodules, één op de vooras en één op de achteras. De sprint naar 100 km/u moet rond de 3,6 à 3,7 seconde duren, waarmee de Recon net als eerdere Jeeps een ware ‘GTI-killer’ is.
Het accupakket heeft een capaciteit van ongeveer 100 kWh architectuur en is volledig in de bodem ondergebracht, beschermd door stalen bodemplaten. Jeep spreekt voorlopig over een elektrische actieradius tot circa 450 km, afhankelijk van uitvoering en omstandigheden. Snelladen van ongeveer 5 tot 80 procent zou aan een adequate snellaadzuil in iets minder dan een half uur moeten kunnen. De Recon Electric staat op grof profielrubber, met tot 33 inch banden en ongeveer 23 centimeter bodemvrijheid in de Moab-uitvoering. Deze draagt het ‘Trail Rated’-kenmerk dat Jeep voor zijn zwaarste terreinmodellen hanteert.
Elektrische aandrijflijn, maar wel een echte Jeep
De kern van de Recon Electric bestaat zoals gezegd uit twee compacte elektrische aandrijfmodules waarin elektromotor, transmissie en vermogenselektronica in één behuizing zijn samengebracht. Dat verkort de aandrijflijn, vermindert verliezen en maakt het eenvoudiger om het koppel nauwkeurig te doseren op ieder wiel. De achteras krijgt in de Moab-uitvoering een eindoverbrenging van ongeveer 15:1, zodat er bij lage snelheden extreem veel wielkoppel beschikbaar is.
Sperdifferentieel
Belangrijk voor het rijden in het terrein is het elektronische sperdifferentieel achter, dat via een schakelaar van open naar volledig geblokkeerd kan worden gezet. Aan de voorzijde wordt een andere overbrengingsverhouding gebruikt en past Jeep naven met ontkoppelfunctie toe, zodat de vooras bij rustig weggebruik deels ontzien kan worden. Dit in het belang van verbruik en actieradius. De vering met dubbele draagarmen voor en een meerarmige achteras is afgestemd op maximale wieluitslag zónder dat het comfort op asfalt geheel verloren gaat.
Specifieke rijmodi
Het bekende Selec-Terrain-systeem krijgt in de Recon Electric vijf rijmodi, waaronder een specifieke Rock-stand voor de Moab-uitvoering. In die stand reageert het stroompedaal trager en voorspelbaarder, zodat je bij kruipen over rotsen of boomwortels niet met schokkerige bewegingen te maken hebt. Een Selec-Speed-functie regelt automatisch de snelheid op steile afdalingen en beklimmingen, zodat de bestuurder zich kan concentreren op de lijnkeuze.
Verbruik sterk afhankelijk van omstandigheden
Op papier klinkt een ongeveer 100 kWh grote accu met een opgegeven actieradius tot 450 km keurig, voor een auto van dit kaliber. In de praktijk vraagt de combinatie van hoog gewicht, forse banden en serieuze offroadritten om de nodige nuance. Wie vooral over asfalt rijdt, in gemengd verkeer en met gematigde snelheden, zal dichter bij de opgegeven waarde in de buurt blijven. Zodra de Recon Electric wordt gebruikt waar hij voor is gemaakt, namelijk in zwaar terrein of met veel klimwerk, zal de actieradius merkbaar dalen.
Ontwerp en interieur met Wrangler-elementen
Qua uiterlijk is de Recon Electric onmiskenbaar een Jeep. De rechtopstaande neus met verlichte zeven sleuven, de forse wielkasten, het buiten gemonteerde reservewiel en de mogelijkheid om deuren en achterste zijruiten te verwijderen, geven de auto duidelijk een Wrangler-tintje. De grote glaspartij moet zowel de overzichtelijkheid in de stad als het gevoel van open rijden in terrein versterken.
Binnen kiest Jeep voor een horizontale cockpit met een prominent geplaatste handgreep voor de bijrijder, grote fysieke bedieningselementen waar dat nodig is en een breed digitaal schermlandschap voor instrumenten en infotainment. De centrale touchdisplay is fors, maar essentiële functies zoals volume en basisbediening blijven via knoppen en draaiwielen toegankelijk. Dat maakt het bedienen van de meest gebruikte elementen ook mogelijk als er op een hobbelige ondergrond wordt gereden.
De bagageruimte is royaal, met bijna 1.900 liter bij neergeklapte achterbank en een extra frunk voor kleinere spullen. Uiteraard zijn de opbergvakken ook geschikt om modderige schoenen, natte kleding en losse kampeerspullen te herbergen. In het interieur gebruikt Jeep in toenemende mate gerecyclede materialen en een synthetische, ledervrije bekleding die eenvoudig schoon te maken zou moeten zijn. Dat past bij een auto die niet alleen op de oprit mooi moet zijn, maar ook buiten de gebaande paden en bij intensief gebruik.
Jeep Recon Electric komt pas eind 2026 naar Nederland
Voor Nederlandse rijders is de Recon Electric op dit moment vooral een belofte. De auto laat zien dat een échte Jeep, met alles wat daarbij hoort, ook met een accu kan worden uitgevoerd zonder het karakter kwijt te raken. Tegelijk zijn enkele belangrijke factoren nog onbekend. Dat geldt niet alleen voor de officiële WLTP-waarde, maar vooral voor de prijsstelling zodra hij hier op de markt komt.
Dat hij hier op de markt komt, is een kwestie van tijd. Behoorlijk wat tijd, want hij komt eerst in de VS en Canada op de markt. Eind volgend jaar is het pas tijd voor de andere markten. Omdat het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s al vanaf begin 2026 is verdwenen, zal de Recon Electric het in Nederland waarschijnlijk vooral moeten hebben van particuliere en zakelijke kopers die bewust voor dit type auto kiezen, niet van rekenkundige bijtellingsvoordelen.
Niet voor de snelweg, wel voor het terrein
Voor wie regelmatig offroad rijdt, kampeert, een paardentrailer trekt en ook waarde hecht aan het Jeep-gevoel, kan die Recon een uniek en interessant aanbod worden. De Recon Electric neigt nog duidelijk naar een klassieke terreinwagen, en laat overtuigend zien dat ook die volledig elektrisch kan zijn. Maar hij blijft in de eerste plaats een Jeep. Wie vooral stil, efficiënt en goedkoop over de provinciale wegen en snelwegen wil zoeven, komt vermoedelijk bij andere elektrische SUV’s uit, zoals de recent in productie genomen elektrische Jeep Compass.

















2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford