Alles wat je over de elektrische Jeep Compass moet weten
Jeep Compass Full Electric: specificaties, prijzen en uitrusting
Heel binnenkort staat de nieuwe Jeep Compass Full Electric in de Nederlandse showrooms. De eerste elektrische Compass is er in het begin verkrijgbaar als Altitude en First Edition, beide met dezelfde aandrijflijn en een WLTP-bereik tot 500 kilometer. De rijklaarprijzen: 42.995 euro voor de Altitude en 44.995 euro voor de First Edition. Naast de volledig elektrische versie levert Jeep ook een e-Hybrid, maar de nadruk in Nederland ligt duidelijk op de Full Electric. Daarmee wordt de Compass de rationele elektrische SUV van Jeep in Europa, tussen de compacte Avenger en de ruiger gepositioneerde Jeep Recon Electric die over een jaar op de markt komt. Hij heeft standaard een 74 kWh accu, goed een actieradius voor zo’n 500 km, voorwielaandrijving met een 154 kW (210 pk) motor en een Nederlandse vanafprijs van € 42.995.
Aandrijflijn: één EV-versie, later meer keus
Voor de Nederlandse markt is de elektrische Compass voorlopig leverbaar met één aandrijflijn. De Full Electric heeft een elektromotor op de vooras met 154 kW (omgerekend 210 pk) en 345 Nm koppel. De aandrijving gaat altijd via de voorwielen, een bewuste keuze om verbruik en kosten binnen de perken te houden. De topsnelheid bedraagt 180 km/u en hij heeft 8,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken.
Voorwiel- en later ook vierwielaandrijving
Internationaal zijn al krachtigere elektrische varianten aangekondigd, waaronder een vierwielaangedreven 4xe-variant met tweede elektromotor op de achteras en systeemvermogens tot 375 pk en WLTP-bereiken tot 650 kilometer. Die versies volgen later, waarbij Jeep de 4xe vooral als een voordeliger, nuchterder alternatief onder de meer avontuurlijke Jeep Recon Electric wil positioneren.
Accu 74 kWh, actieradius 500 kilometer
De energie voor die motor komt uit een 74 kWh accupakket, waarmee de Compass Full Electric een WLTP-actieradius van 500 kilometer haalt. Het officiële energieverbruik volgens de prijslijst is 17,5 kWh per 100 kilometer. Daarmee sluit de Compass aan bij wat we inmiddels gewend zijn van C-segment EV-SUV’s, zoals de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. De 74 kWh accucapaciteit die Stellantis communiceert, is overigens bruto. De nettowaarde zal een paar kWh lager liggen
Opladen met 11 kW AC en maximaal 190 kW DC
Opladen van de accu van Compass Full Electric gaat uiteraard met zowel AC als DC. Het AC-laden kan standaard met 11 kW, via een driefase-boordlader. Aan een thuislader of publieke paal is de accu in grofweg 7 tot 8 uur van leeg naar vol op te laden. Een mode 3-laadkabel wordt af fabriek meegeleverd.
Snelladen gaat volgens de prijslijst in het ideale geval in 31 minuten van 20 naar 80 procent. Dat is vrij lang, in aanmerking nemende dat Jeep opgeeft dat de maximale snelheid aan de DC-lader 190 kW kan bedragen. In de praktijk zit je dan op het bekende patroon van “dik een half uur bijladen” als je daarna weer een flinke ruk verder wilt rijden.
Warmtepomp optioneel
De Compass Full Electric is verkrijgbaar in twee uitvoeringen, en voor beide is een warmtepomp. Die helpt de accu en het interieur efficiënter te conditioneren, vooral in de winter, en kan zo het verlies aan bereik bij lage temperaturen beperken.
STLA Medium-platform voor veel ruimte en comfort
Net als de elektrische Peugeot E-3008 en de Opel Grandland staat de Compass Full Electric op het STLA Medium-platform van moederbedrijf Stellantis. Dat platform is specifiek ontwikkeld voor geëlektrificeerde modellen in het C- en D-segment en combineert volgens Stellantis een relatief laag verbruik met veel binnenruimte.
Behoorlijk ruim
De Compass is 4.552 millimeter lang en heeft een wielbasis van 2.795 millimeter. De bagageruimte komt uit op 550 liter, met daarnaast 34 liter aan opbergvakken in het interieur. De achterbank is in de verhouding 40/20/40 neerklapbaar, zodat je ski’s of een kinderfiets makkelijk kwijt kunt zonder direct de hele zitplek op te offeren.
Focus op rijcomfort
Jeep heeft de afstemming van vering en demping merkbaar op comfort gezet. De hogere massa van het accupakket wordt benut om koetsbewegingen te dempen en de elektrische Compass moet, zeker in combinatie met de standaard 19 inch-velgen van de Altitude-uitvoering, vooral rustig en voorspelbaar aanvoelen. Dat past bij de doelgroep: gezinnen en leaserijders die vooral veel snelwegkilometers maken, met soms een avontuurlijker uitstapje.
Vrij conventioneel interieur
Binnenin domineert een 10 inch digitaal instrumentencluster en een 16 inch centraal infotainmentscherm. Belangrijk: Jeep houdt vast aan fysieke knoppen voor de belangrijkste klimaatinstellingen en een duidelijke lay-out van schakelaars, zodat je ook op een slecht wegdek niet in menu’s hoeft te duiken. De inrichting ook vrij traditioneel, en de afwerking lijkt op het eerste gezicht op wat gebruikelijk is in dit segment: een mix van hoogwaardige materialen, met wat meer plastic op de plaatsen waar het er minder toe doet.
Infotainment, software en rijhulpsystemen
De nieuwe Compass is op softwarevlak ten opzichte van zijn voorganger een grote stap vooruit. Het infotainmentsysteem ondersteunt draadloos Apple CarPlay en Android Auto, heeft standaard ingebouwde navigatie en krijgt over-the-air updates.
Connected Services zijn opgedeeld in Connect ONE en Connect PLUS. Connect ONE, tien jaar inbegrepen, biedt onder meer noodoproep, laadbeheer en preconditioning. Connect PLUS is in eerste instantie een proefperiode en voegt connected navigatie, extra online diensten, spraakbediening en functies als diefstalassistentie toe.
Via de Jeep 2.0-app kun je de laadstatus en locatie van de auto controleren, laadsessies plannen en de cabine vooraf koelen of verwarmen. Met de Digital Key-functionaaliteit wordt je smartphone een virtuele sleutel die je ook kunt delen met gezinsleden of collega’s.
Op veiligheidsvlak komt de Compass Full Electric standaard met een compleet Level 2-pakket: adaptieve cruisecontrol, Lane Positioning Assist, Forward Collision Warning en automatische noodremfunctie. Parkeersensoren voor en achter zijn standaard, de First Edition voegt een achteruitrijcamera toe, terwijl een 360 graden camera via optiepakketten beschikbaar is. One-Pedal Drive op de elektrische versie maakt rijden in stadsverkeer rustiger en efficiënter.
Een beetje Jeep-DNA: niet echt terreinwaardig, geen 'hardcore 4x4'
Een elektrische Jeep roept automatisch de vraag op hoeveel “Jeep” er nog over is. In cijfers blijft de Compass Full Electric overtuigend in het SUV-vakje staan. Zowel op de weg als in het terrein: de bodemvrijheid bedraagt 200 millimeter, de benaderingshoek is 20 graden, de afloophoek 26 graden en de auto kan tot 470 millimeter door water waden.
Selec-Terrain is standaard en biedt rijmodi Auto, Sport, Snow en Sand/Mud, waarbij ESP, vermogen en remkracht worden aangepast aan de ondergrond. Later komt daar een specifieke Electric-modus bij op de stekkerversies met verbrandingsmotor.
In de praktijk kun je met de Full Electric zonder problemen een modderig karrenpad, een onverharde parkeerplaats of een besneeuwde wintersportweg aan. Wie echt offroad wil spelen, zal nog steeds uitkomen bij Wrangler of straks de Jeep Recon Electric. Voorwielaandrijving biedt normaal gesproken simpelweg te weinig grip voor echt offroad rijden, en dat maken we ook op uit de eerste testverslagen.
Uitrusting en prijzen: Altitude en First Edition
Jeep houdt de line-up voorlopig overzichtelijk: twee uitvoeringen en één elektrische aandrijflijn. De e-Hybrid volgt dezelfde uitrustingsniveaus, maar die laten we hier verder rusten.
Uitvoeringen Jeep Compass Full Electric FWD
Uitvoering | Vermogen (kW/pk) | WLTP-actieradius (km) | Belangrijkste extra’s t.o.v. basis | Consumentenprijs (rijklaar) |
Altitude | 154 / 210 | 500 | Metallic lak, 19" velgen, 10" cluster, 16" infotainment, Level 2, 11 kW AC, mode 3-kabel | € 42.995 |
First Edition | 154 / 210 | 500 | Matrix-LED, 20" velgen, verlichte grille, stoel- en stuurverwarming, verwarmde voorruitrand, achteruitrijcamera, handsfree achterklep, draadloze telefoonlader | € 44.995 |
Altitude (€ 42.995)
Met de Altitude is de basisuitvoering meteen lekker compleet: metallic lak, 19 inch-velgen, 360 graden carrosseriebescherming, keyless entry en start, automatische airco met twee zones, sfeerverlichting, parkeersensoren rondom, Selec-Terrain, draadloos Apple CarPlay en Android Auto, ingebouwde navigatie en het complete Level 2-veiligheidspakket zijn standaard. Voor de Full Electric komen daar een 11 kW-boordlader, preconditioning en een mode 3-laadkabel bij.
First Edition (€ 44.995)
De First Edition stapelt daar vooral comfort en uitstraling bovenop: matrix-LED-koplampen, 20 inch-velgen, verlichting achter de zeven-sleufs grille, privacyglas, stoel- en stuurverwarming, een verwarmde voorruitrand, sfeerverlichting met kleurkeuze, een achteruitrijcamera, een handsfree bedienbare elektrische achterklep en een draadloze telefoonlader.
Opties
Wie verder wil uitpakken, kan onder meer nog kiezen voor een panoramisch schuifdak, een Focal-audiosysteem, stoelventilatie en massagefunctie en een warmtepomp.
Garantie, bijtelling en gebruikskosten
Naast de gebruikelijke acht jaar of 160.000 kilometer accugarantie biedt Jeep in Nederland de Jeep Care Speciale Garantie. Wie het onderhoud volgens schema bij een erkende Jeep-dealer laat uitvoeren, verlengt de fabrieksgarantie bij elke beurt met een jaar, tot maximaal acht jaar of 160.000 kilometer. Dat geldt voor zowel mechanische als elektrische componenten, slijtagedelen uitgezonderd.
Qua gebruikskosten hoort de Compass Full Electric bij de EV’s die vooral op energieprijzen en onderhoud winnen van vergelijkbare benzine-SUV’s, maar niet per se op aanschafprijs. Voor veel rijders zal de keuze neerkomen op karakter: wil je een ruime, comfortabele EV-SUV met duidelijk Jeep-profiel, maar zonder de extremen van een Wrangler of Jeep Recon Electric, dan is dit de meest logische elektrische Jeep op dit moment. Wie dat wat minder belangrijk vindt, zou zijn keus kunnen vallen op hardlopers zoals de Skoda Enyaq en Tesla Model Y Standard, of de splinternieuwe Kia EV5.











2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford