Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Alpine A290 is meer dan alleen het sportieve broertje van de Renault 5

Auteur Bas van der Weerd

De lucht trilt van opwinding hier op het circuit van Le Mans, waar Alpine zojuist de A290 heeft onthuld, hun eerste volledig elektrische hot hatch. Deze kleine rakker is veel meer dan alleen het sportieve broertje van de Renault 5, waar hij een beetje van is afgeleid. Collega Arjan Hordijk is live bij de onthulling aanwezig en heeft al wat gave foto's en een korte video kunnen maken. Hij zal later nog uitgebreid op Alpine A290 terugkomen terwijl we nu alvast een tipje van de sluier lichten.

Alpine gaat elektrisch, maar niet zonder passie

Alpine, het Franse merk dat van oudsher bekend staat om zijn lichtvoetige sportwagens, zet met de A290 een belangrijke stap richting een elektrische toekomst. En dat doen ze niet zonder een flinke dosis passie en een knipoog naar hun rijke historie. De A290 is namelijk de eerste telg van Alpine's "Dream Garage", een serie elektrische sportwagens waaronder ook de A390 die het merk de komende jaren wil lanceren.

Afgeleid van iconisch ontwerp

De A290 is een lust voor het oog. Met zijn scherpe lijnen, brede schouders en kenmerkende vier koplampen straalt hij pure sportiviteit uit. En natuurlijk deelt hij zijn platform met de nieuwe elektrische Renault 5. Daarnaast is hij ook een beetje een eerbetoon aan de eerdere iconische Renault 5. Maar daar houdt de vergelijking wel een beetje op. De A290 heeft een eigen, uitgesproken karakter, met unieke designelementen zoals de X-vormige lichtsignatuur en de opvallende achterspoiler.

Pittig en dynamisch

Onder de motorkap (of beter gezegd, onder de vloer) schuilt een krachtige elektromotor die in de topuitvoering goed is voor 220 pk en een koppel van 300 Nm. Daarmee sprint de A290 in slechts 6,4 seconden naar de 100 km/h. En dankzij de uitgekiende gewichtsverdeling en het lage zwaartepunt belooft de A290 een feestje te worden op bochtige wegen.

Hightech snufjes

De A290 is niet alleen een feest voor het oog en de rechtervoet, maar ook voor de techneut. Het interieur is uitgerust met een hypermodern infotainmentsysteem, een digitaal instrumentenpaneel en een arsenaal aan rijhulpsystemen. En dan is er nog het Devialet-audiosysteem, dat je oren verwent met een ongekend helder geluid.

Accu en actieradius: de achilleshiel?

Met een accucapaciteit van 52 kWh is de actieradius van de A290 naar verwachting zo'n 380 kilometer. Dat is niet slecht, maar ook niet indrukwekkend. Voor dagelijks gebruik en voor kortere afstanden is het prima. Maar voor wie de Autobahn onveilig wil maken, of de auto voor langere vakantieritten wil gebruiken, zal misschien toch wat vaker moeten stoppen dan hem lief is. Gelukkig ondersteunt de A290 snelladen. Met de maximale laadsnelheid van 100 kW duurt het een half uurtje voordat je weer een flink stuk verder kunt.

Wat gaat de Alpine A290 kosten?

Alpine heeft nog geen officiële prijzen bekendgemaakt, maar de geruchten gaan dat de A290 rond de €38.000 gaat kosten. Dat is een scherpe prijs voor een elektrische hot hatch met deze specificaties en uitstraling. Maar of het genoeg is om de concurrentie voor te blijven, valt nog te bezien.

Onthulling op Le Mans

Zoals gezegd komt Arjan Hordijk, die bij de onthulling op het circuit van Le Mans aanwezig was, binnenkort nog uitgebreid op (de onthulling van) de Alpine A290 terug. Onderstaand een selectie van de foto’s die hij gemaakt heeft.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie