Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Cupra Born VZ: de ultieme elektrische hot hatch kan nu besteld worden

Auteur Bas van der Weerd
28 juni 2024

De Cupra Born, de eerste volledig elektrische auto van het Spaanse merk, heeft al bewezen een succes te zijn met zijn mix van stijl, sportiviteit en praktische bruikbaarheid. Maar hij neemt ook langzaam het stokje van de Golf GTI over. Die GTI is er al even niet meer en de huidige snelste R-versie van de Golf kost een schrikbarende 80 mille. Een elektrisch alternatief zou de VW ID.3 GTX kunnen zijn maar die kun je nog niet bestellen. Gelukkig kan dat wel met de Cupra Born VZ, die we best wel de “nieuwe elektrische GTI” zouden kunnen noemen. Met krap 50 mille nog steeds niet heel goedkoop te noemen, maar hij biedt wel een heleboel power - 240 kW/326 pk! – en rijplezier voor niet al te veel geld. Echt een elektrische hot hatch die de hartslag van menig autoliefhebber sneller zal doen kloppen, en ook nog eens redelijk betaalbaar is.

Een elektrische adrenaline-injectie

Het hart van de Cupra Born VZ wordt gevormd door een krachtige elektromotor met eBoost-technologie, die een indrukwekkend vermogen van 240 kW/326 pk en een koppel van 545 Nm levert. Daarmee sprint de Born VZ in slechts 5,6 seconden naar de 100 km/u en haalt hij een begrensde topsnelheid van 200 km/u. Al dat vermogen wordt naar de voorwielen gedreven, dus wanneer je het gaspedaal goed intrapt staat dat garant voor een opwindende rijervaring.

Scherper, sneller en strakker: de Cupra Born VZ als rijdersauto

De Cupra Born VZ is ontworpen voor de best mogelijke rijervaring. Om die belofte waar te maken, heeft Cupra het onderstel en de besturing van de Born VZ grondig onder handen genomen. Het resultaat is een auto die niet alleen snel is in een rechte lijn, maar ook scherp en direct aanvoelt in bochten.

Een van de belangrijkste verbeteringen is de Dynamic Chassis Control (DCC). Dit systeem past de demping van de schokdempers continu aan de rijomstandigheden en rijstijl aan. Hierdoor blijft de auto stabiel en comfortabel op slecht wegdek, terwijl hij strak en responsief aanvoelt bij sportief rijden. De progressieve stuurinrichting zorgt ervoor dat de besturing directer en nauwkeuriger aanvoelt naarmate je meer stuuruitslag geeft. Dit geeft je meer controle over de auto en maakt het gemakkelijker om de ideale lijn te vinden in bochten. Wat dat sturen betreft: het multifunctioneel sportstuur heeft regeneratie-paddels zodat je het regereneren en op de motor afremmen perfect kunt bijregelen.

Om de extra power van de VZ-motor in goede banen te leiden, zijn de remmen ook aangepakt. De VZ is uitgerust met grotere remschijven voor en achter, die zorgen voor een krachtige en betrouwbare remwerking, zelfs bij intensief gebruik. De 19-inch lichtmetalen velgen zijn niet alleen een lust voor het oog, maar dragen ook bij aan de sportieve rijeigenschappen. Ze zijn voorzien van high-performance banden die speciaal zijn ontwikkeld voor maximale grip en stabiliteit, zowel op droog als nat wegdek.

Al deze verbeteringen zorgen ervoor dat de Cupra Born VZ zich onderscheidt van de standaard Born als een echte rijdersauto. Hij biedt een unieke combinatie van elektrische prestaties en rijplezier, waardoor hij een serieuze concurrent is voor andere elektrische hot hatches zoals de Volkswagen ID.3 GTX en de MG4 XPower.

Sportieve looks met een premium touch

Ook aan het uiterlijk is de sportieve ambitie van de Born VZ in één oogopslag af te lezen. De auto is voorzien van nieuw ontworpen bumpers, een diffuser, een dakspoiler en zwarte accenten, die de aerodynamica verbeteren en de auto een agressievere uitstraling geven. Het interieur is voorzien van Cupra-sportstoelen met copperkleurige stiksels, een head-up display met augmented reality en diverse VZ-logo's.

Praktisch én redelijk betaalbaar

Ondanks zijn sportieve karakter is de Cupra Born VZ nog steeds een praktische auto. Met een 79 kWh accupakket heeft hij een geschatte actieradius tot wel 593 kilometer (WLTP), meer dan genoeg voor dagelijks gebruik én lange ritten, zeker gezien de DC-laadsnelheid van maximaal 185 kW. En met een vanafprijs van € 49.990 is hij voor een elektrische hot hatch ook nog eens redelijk betaalbaar. Voor wie liever least: je kunt de Born VZ via private lease rijden vanaf € 799 per maand.

VZ Pack: voor wie alles wil

Voor wie de Cupra Born VZ-ervaring naar een nog hoger niveau wil tillen, is er het optionele VZ Pack. Dit uitgebreide pakket voegt een flinke dosis luxe en technologie toe aan de toch al rijk uitgeruste elektrische hot hatch.

Met het VZ Pack geniet je van een panoramisch glazen dak dat het interieur met licht overspoelt en een gevoel van ruimte creëert. Het head-up display met augmented reality projecteert belangrijke informatie direct in je gezichtsveld, zodat je je ogen op de weg kunt houden. Het high-end Sennheiser-audiosysteem met tien speakers en een subwoofer zorgt voor een ongeëvenaarde geluidservaring, of je nu naar je favoriete muziek luistert of geniet van de subtiele zoem van de elektromotor.

Het VZ Pack omvat ook handige rijhulpsystemen zoals Trained Parking, waarmee de auto zelfstandig inparkeert en uitparkeert, en een 360-graden camera die je een volledig overzicht geeft van je omgeving. Daarnaast krijg je parkeersensoren rondom en alle beschikbare rijassistentiesystemen.

Normaal gesproken kost het VZ Pack een flinke duit, maar ter introductie biedt Cupra het tijdelijk aan voor een meerprijs van slechts €1.995. Dat is een voordeel van ruim €3.600 ten opzichte van de losse opties.

Opwindend elektrisch rijden met Cupra

Met de Born VZ laat Cupra zien dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn. Integendeel, de Born VZ bewijst dat elektrisch rijden juist heel opwindend kan zijn. En dit is nog maar het begin. Cupra lanceerde onlangs bijvoorbeeld ook de Tavascan en heeft voor de komende jaren nog meer elektrische modellen aangekondigd.

Om terug te komen op het heden: De Cupra Born VZ is nu te bestellen bij de Nederlandse Cupra-dealers. Mocht je toch liever op de VW ID.3 GTX willen wachten: die wordt eind van dit jaar gelanceerd en zal waarschijnlijk minstens zo veel kosten. Bovendien zal hij voor dat geld wat minder power bieden. Een GTX-uitvoering is immers meer een combinatie van veel luxe en vermogen, maar niet het uiterste van beiden.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie