Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Zeekr X: de hippe EV voor Gen Z

Auteur Maarten van der Westen
05 oktober 2023

Totaal onbekend maar meteen hip: de Zeekr X betreedt vanuit het niets het speelveld. Met een combinatie van sportiviteit, luxe en technologie wil deze hippe kar onze harten veroveren. Toegegeven, hij heeft heel wat te bieden, maar krijgt hij ook een kans?

Voordelen Nadelen
Sportief
Eigenzinnig
Gadgets
Onbekend merk
Piepjes
Richtingaanwijzers

Wat is de Zeekr X?

Na de Zeekr 001 volgt de… X. Want de Zeekr X is hip en 002 zou te saai zijn. Helaas voor Zeekr is de auto nu vernoemd naar allerlei producten van Elon Musk. Zeekr is het nieuwe, hippe merk van Geely. De Zeekr X is dan ook het duurdere broertje van de Volvo EX30 en de Smart #1. Ze delen hetzelfde platform en ze zijn ongeveer even groot. De Zeekr X is echter de enige van de drie die het label ‘premium’ meekrijgt. Deze auto is bedoeld voor jonge mensen met geld, of ouderen die graag bij de tijd blijven.

Het uiterlijk van de Zeekr X is bijzonder. De Zweedse ontwerpers zijn redelijk los gegaan, wat een soort vleesgeworden prototype oplevert. Scherpe lijnen kenmerken het ontwerp. De dagrijverlichting ligt bovenop de motorkap, zoals we kennen van de Zeekr 001 en zijn indirecte voorganger, de Lynk&Co 01. Bij de Zeekr X lijken het echter net twee verlichte klauwen.

De koplampen zijn weggewerkt in een zwarte sierband. De auto oogt hierdoor fris en modern. Vanaf de zijkant gezien lijkt hij krachtig en gedrongen. Dit wordt benadrukt door de zijruiten zonder frame. Aan de achterkant vallen de bijzondere lampen op, inclusief het verlichte Zeekr-logo. Het interieur is dankzij de lichte kleuren een prettige omgeving. Het dashboard is minimalistisch met veel horizontale lijnen. Her en der zijn koperkleurige accenten verstopt, zoals de knop waarmee je de deur moet openen.

Hoe rijdt hij?

Er zijn twee uitvoeringen: de sportiefste is de vierwielaangedreven versie met 428 pk. Dat is heel wat. Daarnaast is er de long range uitvoering. Deze moet het doen met achterwielaandrijving en ‘slechts’ 272 pk. Neem van ons aan: dat is ruim voldoende. De Zeekr X voelt sportief aan, zelfs als je alle instellingen op de minst sportieve stand zet. Dit is gewoon een sportief bakkie, en weet je wat? Dat is heel fijn!

De Zeekr X zoeft door de bochtjes alsof zijn leven er vanaf hangt. Dit is echt een auto die de nadruk legt op lekker rijden. Vanzelf verschijnt er een glimlach op je gezicht. Bij de verschillende rijstanden merk je wel verschil, maar het blijft licht en luchtig. Het gaspedaal reageert snel op elke beweging, iets dat wel even wennen is. Je kunt hier kiezen uit drie standen, net zoals bij het stuurgedrag.

Sterke punten

Dit sportieve rijgedrag is echt hét verkoopargument van de Zeekr X. Deze auto bezit een speelsheid die we nog niet bij veel elektrische auto’s hebben gezien. Natuurlijk is hij snel in een rechte lijn, zoals zoveel elektrische auto’s, maar de Zeekr X voelt lichtvoetiger. Daarnaast is hij echter ook luxe. De materialen in het interieur ogen hoogwaardig en voelen ook zo aan.

De Zeekr X moet een jong publiek aanspreken. Dat doet hij niet alleen met zijn bijzondere uiterlijk of zijn speelse rijgedrag. De auto zit ook bomvol met gadgets, variërend van interessant tot volledig nutteloos. Zo is er een speciale huisdier-modus, waarbij de temperatuur in de auto constant gehouden wordt voor je hond. Er staat dan ook een melding op het centrale scherm, zodat niemand de ramen gaat inslaan. Bovendien wordt er een melding geprojecteerd op de b-pilaar. Onder de voorbumper zit ook een externe speaker, zodat je auto die fijne tunes kan afspelen als je bij de auto aan het chillen bent. Maar met deze speaker kun je ook geluidjes afspelen, zoals een tractor of een kat. Je kunt zelf praten, zodat je in het verkeer een boodschap kan doorgeven aan iemand buiten de auto. Wij hebben daar nog wel wat ideeën voor.

Zwakke punten

Helaas is het ook de technologie die de Zeekr X soms in de steek laat. Bij onze testauto lieten sommige systemen het afweten. Dat kan nieuwigheid zijn, maar goed is het niet. We werden ook gek van alle piepjes, die alle veiligheidssystemen lieten horen. Soms waren het er zoveel dat ze elkaar blokkeerden. Vaak waren ze ook onterecht, bijvoorbeeld omdat de auto de maximumsnelheid verkeerd had gelezen op een verkeersbord.

Ook de richtingaanwijzer was een punt van irritatie. Deze klikt namelijk niet naar onder of boven, zoals we gewend zijn. Er was dus geen verschil tussen een klein tikje voor drie knippers of het aanzetten van de richtingaanwijzer. Het gevolg was dan ook dat de richtingaanwijzer nog wel eens onbedoeld bleef aanstaan. Dat hadden we niet altijd meteen door, want waarschuwingspiepjes overstemmen het getik van de knipper.

Conclusie rijtest Zeekr X

Het is bijzonder dat Geely een onbekend merk als Zeekr het premiummerk maakt, en niet het bekend Volvo. De Zeekr X is daardoor een sportievere, luxere en dus duurdere versie van de Volvo EX30. De vraag is of die strategie gaat werken. Want wie gaat meer betalen voor een volledig onbekend merk als de soortgelijke Volvo goedkoper is?

Toch heeft de Zeekr X wel bestaansrecht. Het is een hippe interpretatie van de elektrische auto. Lekker eigenwijs. Voor de jongvolwassenen waar hij op gericht is, zal hij echter te duur zijn. In de wereld van vandaag kunnen zij nauwelijks een derdehandsje betalen, laat staan een premium EV. Heb je het geld wel, dan is de Zeekr X een statement op wielen. Het laat zien dat ook in het elektrische tijdperk autorijden erg leuk kan zijn. Meer merken zouden dat moeten laten zien, dat is zeker.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie