Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Vinfast VF8 elektrische SUV met Pininfarina-design en scherpe prijs

Review Vinfast VF8 elektrische SUV met Pininfarina-design en scherpe prijs

Auteur Joeri van Dam

De naam zegt het al: Vinfast is snel op weg. Het Vietnamese merk bouwt pas sinds 2017 auto’s, maar weet in korte tijd indruk te maken. Hun eerste modellen – de Lux A2.0 (BMW 5 Serie-basis), Lux SA2.0 (BMW X5-basis) en de compacte Fadil (Opel Karl) – maakten plaats voor iets geheel nieuws. Sinds eind 2021 hanteert Vinfast het credo: No more ICE. De focus ligt volledig op elektrische auto’s, met de VF8 en VF9 als eerste modellen van deze nieuwe koers. 

Prijs vanaf
€ 56.690,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
150 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
376 liter
Rijbereik
447 - 447 km
Netto
87.7 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
1800 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Italiaans design
Sterke prestaties
Scherpe vanafprijs
Accuhuurmodel
Beperkte regeneratie-instellingen
Ruimteverlies

Italiaans design, Europese uitstraling

Hoewel de VF8 aanvankelijk ook als brandstofauto werd ontwikkeld, koos Vinfast voor een radicale ommezwaai. Dat zie je nog aan de middentunnel op de achterbank, maar verder voelt deze ruime crossover als een volwaardige EV. Het design is afkomstig van het gerenommeerde Pininfarina en oogt strak en zelfverzekerd – geen kopie van Europese modellen, maar een eigen gezicht.

Vermogen en actieradius
De VF8 is leverbaar in twee uitvoeringen: Eco (353 pk, 500 Nm) en Plus (408 pk, 620 Nm), beide met vierwielaandrijving. De 0-100 km/u sprint verloopt in respectievelijk 5,9 en 5,5 seconden. Je kunt kiezen uit twee accupakketten (82 kWh of 87,7 kWh netto), goed voor een WLTP-bereik van 400 tot 471 kilometer. Laden gaat thuis of publiek met 11 kW (3-fasen). Snelladen duurt volgens Vinfast zo’n 30 minuten van 10 tot 70%, vermoedelijk met ruim 100 kW – mogelijk zelfs 200 kW.

Ruimte en interieur
Binnenin biedt de VF8 plek aan vijf volwassenen, een kofferbak van circa 400 tot 500 liter én een compacte frunk voor de laadkabels. Het dashboard combineert een centraal touchscreen met een Head-Up Display, wat zorgt voor een overzichtelijke rijervaring.

Op de weg
De VF8 rijdt vlot, maar niet extreem sportief – vergelijkbaar met een Kia Niro EV: krachtig genoeg, zonder overdreven scherpte. Het pre-productiemodel voelde degelijk afgewerkt en bood voldoende comfort.

Accuhuur en garantie
Vinfast wil zich onderscheiden met accuhuur: voor €120 per maand (zonder kilometerlimiet) krijg je levenslange vervanging bij minder dan 70% capaciteit. Daarnaast biedt het merk 10 jaar of 200.000 kilometer garantie, waarmee het vertrouwen in de eigen techniek onderstreept wordt.

Voordelen

  • Italiaans Pininfarina-design dat Europees aanvoelt

  • Krachtige prestaties tot 408 pk en 471 km actieradius

  • Scherpe vanafprijs van €44.350

Nadelen

  • Accuhuur minder relevant voor Nederlandse EV-rijders

  • Beperkte regeneratie-instellingen, geen echte one-pedal-drive

  • Middentunnel beperkt de binnenruimte

Conclusie review Vinfast VF8

Vinfast bewijst met de VF8 dat het geen eendagsvlieg is. Met lef, snelheid en openheid voor feedback heeft het merk in korte tijd een volwassen EV neergezet. De combinatie van design, prestaties en prijs maakt de VF8 aantrekkelijk, al zal het accuhuurmodel in Nederland stof tot discussie geven.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

VinFast VF 8

Plus Extended Range
Vermogen:
408 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
5.5 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 19.5 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 25.8 kWh

Actieradius

87.7 kWh.:
Zomer   450 km
Winter   340 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie