Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Toyota bZ4X: zonder omwegen

Review Toyota bZ4X: zonder omwegen

Auteur Daan Weber

De Toyota bZ4X is de eerste echte personen-EV van onze vrienden uit Japan. Ze brachten ons eerder al de elektrische Proace, maar dat is natuurlijk gewoon een geëlektrificeerd busje. Maar, de toekomst van Toyota EV’s is hier met de Toyota bZ4X; de gemakkelijkste EV op de markt.

Foto's: Sem Berger

Prijs vanaf
v.a. € 45.995,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
147 kW
147 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
452 liter
Rijbereik
461 - 516 km
Netto
64 kWh
64 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
75 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 750 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Zeer ruim interieur
Eenvoudige bediening
Flink rijbereik
Matige achteruitrijcamera
Radiobediening frustrerend tijdens rijden
Geen dashboardkastje

De Toyota bZ4X is samen met Subaru is ontwikkeld. Verrassend genoeg is de eerste EV van Toyota deze vrij forse SUV met interessante styling. Het ontwerp is gewaagd en nieuw, maar toch typisch Toyota. Dat is knap, Toyota heeft namelijk het credo ‘no more boring cars’, maar dat is nog niet áltijd het geval. In het geval van de Toyota bZ4X zeker wel, overigens. Naast de buitenkant is ook de binnenkant geinig ontworpen.

De Toyota bZ4X rijdt bijzonder eenvoudig. De auto heeft helemaal geen enkel ding wat wij niet begrepen of wat op een gekke plek zat. Het interieur is heel cool maar desalniettemin erg overzichtelijk. Het instrumentarium zit vrij ver weg, maar dit went snel. Ook de draaiknop als versnellingspook went snel en werkt goed.

Het sturen gaat licht en het remmen gemakkelijk. Er is voldoende zicht naar buiten en omdat de auto vrij recht naar beneden gaat aan de zijkant weet je altijd precies waar je bent. Optrekken in de Toyota bZ4X gaat vlot maar niet snel, in ongeveer 8 seconden zit je op de 100.

Ruim van binnen

Een verbazingwekkend punt in de Toyota bZ4X is de ruimte in de auto. De kofferbak is zeer fors en de ruimte voor de passagiers is buitengewoon. Er is geen dashboardkastje, dit zorgt voor beide mensen voorin voor meer dan genoeg ruimte. Ook kunnen diezelfde voorstoelen daardoor meer naar voren, dus is er meer ruimte voor de mensen achterin.

Het interieur van de Toyota bZ4X is erg gaaf. Het stuur lijkt recht uit een jaren 90 conceptauto te komen en het dashboard lijkt op dat van een ruimteschip. De materialen zijn interessant en de basaal-plastic knoppen die we zo gewend zijn van Toyota zijn in dit geval juist een goede toevoeging in dit bijzondere interieur.

Ook de range is een heel fijn. Tussen de 350 en 400 kilometer is niet per se supergoed. Maar, voor dit type auto in deze prijsklasse is het zeker niet gek. Vooral niet aangezien je vaker richting die 400 km gaat en soms zelfs daar voorbij. De Toyota bZ4X is een erg efficiënte auto.

Nog wel wat werk aan de winkel

Een van de gekke dingen die we meemaakten tijdens het rijden van de Toyota bZ4X was dat de auto af en toe helemaal niet op slot wilde. Dat is een beetje vervelend natuurlijk. Soms moet hij dan even nog open en dan kan die weer op slot.

Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om van radiostation te veranderen tijdens het rijden. Het systeem herorganiseert namelijk de gehele DAB+ lijst als er een nieuwe zender beschikbaar is of wanneer een andere verdwijnt. Dit betekent dat hij dat tijdens het rijden ongeveer 1 keer per 10 a 15 seconden wil doen en dat resulteert in een onmogelijke taak. Scrollen in die lijst is niet meer mogelijk tot langer dan een paar tellen.

Ook is de kwaliteit van de achteruitijcamera heel erg slecht. Niet alleen is het beeld onhelder en heel vreemd geknipt, ook de digitale icoontjes van de knoppen zijn super korrelig. Het gekke is dat dit bij de Premium versie niet het geval is, terwijl de camera’s hetzelfde zijn. Het is dus een software probleem. Dit is bekend bij de fabrikant en wordt hopelijk nog veranderd.

Conclusie

De Toyota bZ4X is een erg gemakkelijke, ruime en fijne elektrische SUV van Toyota. Het interieur is heel erg geslaagd en ook nog een superruim. Ook is de range helemaal goed, niet super groot maar helemaal prima voor dit soort auto. De kwaliteit van de achteruitrijcamera is door een softwareprobleem niet goed, daarnaast ververst de DAB+ lijst te snel waardoor je rijdend niet kan scrollen. Al met al is het een erg fijne en eenvoudige auto. Wij durven te zeggen dat dit zeker een van de beste auto’s is voor in de categorie ‘mijn eerste EV’.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Toyota bZ4X

FWD
Vermogen:
204 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
7.5 seconden
AWD
Vermogen:
218 pk
Topsnelheid:
160 km/h
0 - 100 km/u:
6.9 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 16 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 21.7 kWh

Actieradius

64 kWh.:
Zomer   400 km
Winter   295 km
Daan Weber

Daan Weber

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie