
Subaru Solterra nog aantrekkelijker geprijsd; wat krijg je voor je geld?
Subaru heeft de basisprijs van zijn eerste en tot nu toe ook enige elektrische SUV, de Solterra, behoorlijk verlaagd. Verder is ook de garantietermijn verlengd. Dit maakt deze enigszins stoere en avontuurlijke EV nog aantrekkelijker voor potentiële kopers. In hoeverre dit zijn concurrentiepositie in de markt voor elektrische SUV's, die steeds meer op een verdringingsmarkt begint te lijken, voldoende verbetert om de bescheiden verkoopaantallen omhoog te stuwen zal de toekomst natuurlijk uit moeten wijzen.
Een beetje eigenzinnig
De Solterra, die zijn technische basis deelt met de Toyota bZ4X, onderscheidt zich van zijn rivalen door een aantal unieke eigenschappen die hem best wel aantrekkelijk maken voor avontuurlijke bestuurders en gezinnen. Maar daar staat – tot nu toe tenminste - ook een wat hogere prijs tegenover. Verder valt het uiterlijk, en ook het interieur, iets minder in de smaak bij mensen die we als ‘mainstream’ kunnen beschouwen.
Natuurlijk, de Japanse autofabrikant is liever ook een beetje eigenzinnig en dus juist niet mainstream, maar in die groep zitten wel de meeste autokopers. Daarom heeft Subaru besloten om de prijzen van de elektrische Solterra flink te verlagen. Met een korting tot wel € 5.650,- is de Solterra nu verkrijgbaar vanaf € 52.995,-. Die prijsverlaging van ruim 10 procent is behoorlijk stevig te noemen. Of dat genoeg is, zo zeiden we al, kunnen we nu nog niet zeggen. Maar het zal zeker schelen.
Wat krijg je voor je geld?
De Solterra is een echte Subaru: robuust, betrouwbaar en klaar voor elk avontuur. Standaard vierwielaandrijving, aangedreven door twee elektromotoren (één op elke as), wat zorgt voor optimale grip en veiligheid, zelfs op onverharde wegen of in winterse omstandigheden. Dit is een groot voordeel ten opzichte van veel andere elektrische SUV's die alleen achter- of voorwielaandrijving bieden of alleen een optionele vierwielaandrijving hebben.
Daarnaast is de Solterra standaard rijk uitgerust met een aardig arsenaal aan comfort- en veiligheidsvoorzieningen. Het Subaru Safety Sense rijhulpsysteem omvat onder meer adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, een systeem dat de auto automatisch afremt als een botsing dreigt en een 360 graden camera.
Ook qua ruimte is er niets mis met de Solterra. Het interieur biedt plaats aan vijf personen, die ook achterin over voldoende hoofdruimte beschikken, en de auto heeft ook een behoorlijk grote bagageruimte met een inhoud van 452 liter, waarbij de gebruikers de elektrisch bedienbare achterklep ook zullen waarderen.
Wat betreft de actieradius biedt de 71,4 kWh accu een actieradius tot 466 km (WLTP). Dat maakt de Solterra voor veel doeleinden geschikt en zijn langere ritten ook prima te doen. Het normale opladen gaat tegenwoordig met 3-fasen (11 kW) en dankzij een snellaadvermogen van 150 kW ben je snel weer onderweg na een laadstop. Opladen van 10% tot 80% duurt ongeveer 25 minuten.
Een ander sterk punt van de Solterra is de nieuwe garantietermijn. Je hebt met deze auto een garantie van acht jaar of 200.000 km (wat het eerst komt) op de accu en drie jaar of 100.000 km op de rest van de auto. Dit toont het vertrouwen dat Subaru heeft in de kwaliteit en duurzaamheid van de auto en moet kopers de nodige extra gemoedsrust geven.
Twee uitvoeringen: van comfortabel tot luxe
De Solterra is leverbaar in twee uitvoeringen: de basis Solterra en de Solterra Sky Package. De basisuitvoering biedt al een uitgebreide uitrusting, waaronder 18-inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, stoelverwarming voor en achter, een verwarmbaar stuurwiel en een infotainmentsysteem met een 12,3-inch touchscreen en draadloze Apple CarPlay/Android Auto.
Het luxere, € 1.200 kostende Sky Package voegt daar nog een aantal aantrekkelijke extra's aan toe, zoals een panoramisch glazen dak, 20-inch lichtmetalen velgen, lederen bekleding, een uitgebreid Harman Kardon-audiosysteem met 10 luidsprekers en sfeerverlichting in het interieur. Voor de Sky Package is optioneel een two-tone laklaag beschikbaar.
Is het voldoende?
Met de prijsverlaging en de uitgebreidere garantie maakt Subaru de Solterra weer iets aantrekkelijker en biedt deze elektrische SUV vrij veel waar voor het geld, met standaard dus de vierwielaandrijving en de wetenschap dat een Subaru standaard al prima geschikt is om ook een aardig stukje off-road te rijden. Want dat gaat verder dan alleen vierwielaandrijving. Natuurlijk niet iedereen heeft daar behoefte aan.
In combinatie met de redelijk uitgebreide uitrusting, prima (maar niet bovengemiddelde) goede actieradius en de verlengde garantieperiode staat hij in ieder geval een stukje sterker in de markt. Helaas zijn er niet al te veel Subaru-dealers (maar met 28 altijd nog meer dan wij dachten) zodat hij niet direct ‘om de hoek’ verkrijgbaar is. Maar wie weet is de lagere prijs en uitgebreidere garantie inderdaad genoeg om de verkoopcijfers van de Subaru Solterra een leuke boost te geven en zien we hem in ieder geval vaker op – en naast - de Nederlandse wegen.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford