Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review Opel Grandland Electric: blijft stoer

Review Opel Grandland Electric: blijft stoer

Auteur Jan Havik

Laten we met de deur in huis vallen. Op het eerste gezicht lijkt de Grandland gewoon een heel stoer ding. Zo simpel is het. Hoog, breed, dikke velgen, hier en daar hoekig boetseerwerk op de flanken, stoere ‘mij maak je niks’-snuit, massieve kont. We weten ‘t, een 4x4 heeft andere stijlkenmerken, maar ergens, stiekem, geeft de Grandland optisch wel dat gevoel. Verder gaat Opel qua design met de tijd mee en geeft de Grandland koplampen met dagrijverlichting in een onderbroken horizontale streep langs het front. Met, jawel, het logo verlicht. Ook achteraan is, naar Duitse nieuwe traditie, het logo rood opgelicht, daar zijn het de vier letters van Opel.

Prijs vanaf
€ 45.999,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
160 kW
160 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
550 liter
Rijbereik
501 - 694 km
Netto
73 kWh
96.9 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
80 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 1350 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Stoere looks
Ruim in alle opzichten
Actieadius
Veergedrag
Klasseverschil tussen voor en achter
Gewoontjes

Terug in de tijd

De Opel Grandland uit 2024 kent een korte historie. De Grandland X uit 2017 is de opvolger van de Opel Antara uit 2012. De Antara was het antwoord op de gezins-SUV die Opel bij concurrenten zag verschijnen. Van de SUV Antara (ontwikkeld onder General Motors) verschoof de focus naar de gezinsauto met (slechts) SUV kenmerken, de Grandland X. Ook schoof Opel zelf van General Motors naar toen nog PSA. De huidige Grandland is ontwikkeld door Stellantis, de ópvolger van PSA (bent u er nog?). De auto deelt zijn platform dan ook met de nieuwste Citroën C5 Aircross en de Peugeot 3008. Het blijft bijzonder wat ontwerp kan doen: de Grandland is namelijk niet opvallend veel langer dan genoemde platformgenoten, maar wel veel stoerder. Wij testen voor de goede orde de elektrische versie, die uiterlijk nauwelijks verschilt van de hybride versies.

Opel blijft Opel

Is Opel dan nog wel herkenbaar als Opel? Jazeker! Bij het instappen vallen er direct de knipperlichtschakelaar en ruitenwisserschakelaar op die totaal niet lijken op die van andere Stellantis familieleden. Strakker, ergens iets ouderwetser ook, meer Duits, degelijker. Wel net zo functioneel. Andere Duitse middensegmentkenmerken vind je overal terug. Ook het stuur voelt minder Frans dan dat van de uitwerkingen van Citroën of Peugeot. Onze Grandland is een goed uitgeruste auto, met zelfs een koelkastje tussen de voorstoelen. De cockpit is praktisch, prettig bescheiden. Weinig op aan te merken. De head-up display projecteert direct op de voorruit. De locatie van projectie kun je regelen met de bediening in de bestuurdersdeur die ook de spiegels afstelt, dat was wel even zoeken.

Van voor naar achter

Werkt de auto verder dan wel logisch? Ach, bij elke auto is het infotainmentsysteem even wennen. Uiteindelijk vind je alles wat je nodig hebt, en als eigenaar onthoud je dan waar je dit gevonden hebt. Geen groot probleem. Toch hebben we voor de achterbank (met bizar veel beenruimte) de stoelverwarming nooit gevonden, hoewel we achteraf lazen dat deze er wel degelijk was. Wij wijten dit aan de andere rang die de Grandland schijnbaar toekent aan achterpassagiers: onze versie had de achterdeuren niet gestoffeerd tot bovenaan, terwijl de voorste rang dit wel had. Zeer verzorgd overigens, die bekleding voorin, maar zeker een opmerkelijk verschil met de kalere achterlinie.

Op de weg ermee

De Grandland heeft een hoge zit, volledig passend bij de looks. Achter het stuur kijk je over de motorkap, die van voorruit tot grille een hoge richel heeft in het midden. Ook dat maakt het van binnenuit domweg stoer. Daar is geen ander woord voor. Op de weg is de Grandland niet spannend. Hij doet wat je verwacht. Heeft genoeg power om vlotjes weg te rijden, maar het is geen scheurijzer. De remregeneratie, met Stellantisflippers, werkt fijn, bijna tot stilstand komt de wagen ermee. Qua bochtengedrag valt weinig op. Wel is de vering wat deinend voor zo’n grote auto. En tijdens die deining voelt de neus licht, alsof er vooraan even minder grip is. Waar veel traditionele soortgenoten (SUV-werkpaarden) het meeste gewicht voorin hebben zitten heeft de elektrische versie het accupakket beter over de gehele auto verdeeld. Wij denken te merken dat dit veergedrag hiermee te maken heeft.

In het gebruik

De Grandland Electric is leverbaar met 2 accupakketten: 73 kWh en 156 kW (213 pk), en 97 kWh met 170 kW (231 pk). De radius is volgens Opel respectievelijk 520 en 692 km, volgens evdatabase 370 en 490 km. De 73 kWh laadt van 10% naar 80% met 90 kW in 36 minuten, de 97 kWh laadt van 10% tot 80% met 130 kW DC in 33 minuten. Beide laden bij snelladers met maximaal 160 kW DC en aan de gewone laadpaal met 11 kW AC. Wij reden de 73 kWh versie. Bij normaal gebruik verbruikte deze15,6 kWh per 100 km.

Steigerend werkpaard

Misschien is de uitrusting van de achterbank wel de metafoor voor hoe wij de Grandland zelf zien: als het grote werkpaard van Opel. Nu de ooit zo stoere Frontera in “Honey, I shrunk the Frontera” is beland, neemt de Grandland diens honneurs waar, lijkt ‘t. Een groot stoer werkpaard. En in een groot werkpaard heb je geen passagiers, daarin gooi je de bank plat en vervoer je uitsluitend betonblokken en drilboren in de ontstane 1.641 liter ruimte. Je rijdt in je houthakkersblouse, en voor je Coca Cola Light-break haal je een blikje uit de koeling tussen de voorstoelen. Het genoemde veergedrag kán echter voor de Grandland een probleem worden, als hij ook echt wordt ingezet als werkpaard. Met een volle tandemasser op de trekhaak (max. geremd trekgewicht 1.200 kg) vermoeden we namelijk dat er weinig grip op de voorwielen zal zijn. Dat maakt van de Grandland misschien een steigerend werkpaard. Punt van aandacht.

Conclusie

Opel zet met de elektrische Opel Grandland met een vanafprijs van € 43.999,- een zeer concurrerende EV op de markt. Voor ons voelt het als een grote werkauto, en in het huidige gamma van Opel lijkt het daar ook op. Maar als grote, gewone gezinsauto is de Grandland ook fijn uitgerust, en zal ie in het gebruik ook niet steigeren. Het comfort is dik in orde, gewoontjes in feite, en de Grandland biedt ruimte voor vele soorten gebruik. Voor de degelijke middenklassers is Opel nog altijd in de markt.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Opel Grandland Electric

73 kWh
Vermogen:
213 pk
Topsnelheid:
170 km/h
0 - 100 km/u:
9 seconden
73 kWh AWD
Vermogen:
325 pk
Topsnelheid:
170 km/h
0 - 100 km/u:
6.1 seconden
97 kWh
Vermogen:
231 pk
Topsnelheid:
170 km/h
0 - 100 km/u:
8.8 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 17.4 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 23.2 kWh

Actieradius

73 kWh.:
Zomer   420 km
Winter   315 km
96.9 kWh.:
Zomer   555 km
Winter   415 km
Jan Havik

Jan Havik

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie