Review Omoda 5 en Jaecoo 5: betaalbare elektrische SUV’s
Nederlandse kopers krijgen er een nieuwe elektrische cross-over en SUV bij. De Omoda 5 EV en de bijna identieke Jaecoo 5 EV zijn twee recente modellen van het Chinese Chery, waarmee je voor ongeveer €30.000 een goed uitgeruste elektrische SUV voor de deur zet. Ze worden via een netwerk van zo’n twintig dealers in Nederland aangeboden en komen met een royale garantie: zeven jaar of 150.000 km op de auto (en acht jaar op de accu).
Techniek en prestaties
Onder de kap is de techniek bij beide modellen gelijk. Ze zijn standaard op de voorwielen aangedreven en hebben een lithium-ijzerfosfaataccu (LFP) van 61 kWh, gecombineerd met een elektromotor van ongeveer 155 kW (~ 211 pk). Daarmee claimt men een theoretisch rijbereik van zo’n 430 km volgens WLTP, in de praktijk zal dat ongeveer 350 km bedragen. Thuisladen 10,3 kW, snelladen 130 kW, waarmee de accu van 10 naar 80 procent binnen zo’n 30–40 minuten vol is. De sprint naar 100 km/h vergt 7,5 tot 7,7 seconden, en de topsnelheid ligt rond de 170–175 km/h. Hiermee past dit stel in het rijtje kleine tot middelgrote betaalbare SUV’s, zoals de Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro en andere Chinese nieuwkomers.
Rijcomfort en weggedrag
In de praktijk rijden beide 5 EV’s degelijk. Testers melden dat het geheel een evenwichtig gedrag heeft: de grip op de weg is goed en de besturing direct maar niet zwaar. Het onderstel is redelijk stevig afgesteld, wat bijdraagt aan een vlotte, voorspelbare wegligging, maar niet zo hard dat de ritten oncomfortabel worden. Moederbedrijf Chery heeft gekozen voor MacPherson-vering op de vooras en een multi-link op de achteras. Met een set goede banden voelt de auto rustig aan in bochten, zonder dat hij zich overdreven stug laten sturen. Remmen en sturen geven vertrouwen, en er zijn geen onaangename verrassingen gemeld tijdens proefritten. Kortom: het rijcomfort is meer dan je mag verwachten voor een auto in deze prijsklasse.
Interieur en afwerking
Het interieur laat bij beide modellen een moderne en verzorgde indruk achter. Een strak vormgegeven dashboard in donkergrijs met enkele contrasterende accenten en degelijk afgemonteerd. Zachte kunststofpanelen worden afgewisseld met fraaie stoffen of kunstlederen bekledingen. De zit is comfortabel, met voorstoelen die zowel verwarmd als geventileerd zijn. De afwerking en materiaalkeuze liegen er niet om: de Omoda 5 is up-to-date wat design betreft, en ook bij de Jaecoo valt het hoogwaardige gevoel op. Het dashboard van de Omoda oogt wat luxer, terwijl de Jaecoo iets Spartaans oogt. De bediening gaat voor het grootste deel via twee grote 12,3-inch schermen (digitaal instrumentarium en infotainmentscherm), die snel, gebruiksvriendelijk en overzichtelijk zijn. Verder zijn er bruikbare details als een draadloze telefoonlader, sfeerverlichting en een goed hoofd- en knieruimte voor- én achterin. Alles bij elkaar genomen zit de afwerking voor deze prijsklasse op een opmerkelijk hoog niveau.
Prijs, uitrusting en garantie
De instapprijzen liggen rond de €30.000. De Omoda 5 EV begint bij €29.990, waarbij je meteen de hoogst mogelijke uitrusting krijgt (inclusief verwarmbare/ventilerende stoelen, lederen bekleding en twee grote schermen). De Jaecoo 5 EV kost €30.890. Voor die bedragen zijn de auto’s in de basis al zeer compleet: ze komen met LED-verlichting, lichtmetalen wielen, alle standaard rijhulpsystemen (adaptive cruise, lane assist, noodremassistentie, etc.) en bijvoorbeeld parkeersensoren. Ook de bagageruimte is royaal: bij de Omoda is dat 442 liter, en bij de Jaecoo rond de 384 liter (allemaal ruim genoeg voor een gezin). Ten slotte heeft de importeur zijn merken goed verzekerd: er geldt zeven jaar fabrieksgarantie of 150.000 km op de auto (met 8 jaar garantie op de accu), wat geruststellend is voor wederom een nieuwe speler op de markt.
Positionering en beschikbaarheid in Nederland
De namen Omoda en Jaecoo zijn enigszins nieuw in Nederland en vullen samen een duidelijke strategie: scherp geprijsde, volledig elektrische SUV’s met heel veel opties standaard. Chery gebruikt beide merknamen naast elkaar: waar de Omoda zich iets meer op een elegant/sportief imago richt, geeft Jaecoo het sportieve model een ruigere uitstraling. In de dealerstrategie staan ze naast elkaar: het zijn zustermerken die via ongeveer twintig verkooppunten in Nederland leverbaar zijn (dit aantal groeit de komende jaren). De importeur positioneert ze expliciet als goedkopere alternatieven voor bijvoorbeeld Kia, Hyundai en MG in dit segment, maar dan vaak met meer standaardopties meegeleverd. Daarmee krijgen Nederlandse kopers er een overtuigend alternatief bij, zeker voor wie veel auto wil voor een relatief kleine prijs.
Karakterverschil: Omoda verfijnd, Jaecoo avontuur
Hoewel de techniek identiek is, spelen Omoda en Jaecoo in de ontwerpopstelling op subtiele verschillen. De Jaecoo 5 maakt een wat ruigere indruk: hij heeft een forse, verchroomde grille en veel buitenaccenten zoals dakrails en kunststof beschermlijsten onder langs de carrosserie. Ook de koplampen en bumpers geven ‘m een avontuurlijkere look. Binnenin kiest Jaecoo voor stoere accenten (bijvoorbeeld ‘carbon-look’ onderaan het stuur). De Omoda 5 oogt juist slanker en wat verfijnder. Een laag aflopende coupé-daklijn en verzonken deurgrepen geven hem een sportief-stadse uitstraling. In de basislijn verschilt het dus: de Jaecoo lijkt eerder een traditionele SUV met wat ruigere details, terwijl de Omoda meer de kant van een hippe urban cross-over opgaat.
Conclusie
Onze korte rijtest bevestigt deze indrukken. De Omoda 5 EV rijdt strak, misschien wat stug geveerd, maar nog steeds comfortabel; hij voelt net niet nerveus maar wendbaar aan en heeft een ontspannen rijhouding met een hogere zitpositie. De auto stuurt rustig op de weg zowel in de stad als op de snelweg. De Jaecoo 5 EV speelt in dezelfde technische klasse mee, maar geeft met zijn enigszins ruigere styling net wat meer SUV-gevoel. Hij reageert vergelijkbaar in bochten en zonder als te veel op comfort in te leveren. Eigenlijk is enkel de uitstraling (iets meer op terrein en avontuur) het grootste verschil. Beide modellen passen goed bij de opkomst van relatief bereikbare elektrische auto’s: ze zijn scherp geprijsd, technisch in orde en vooral rijk uitgerust. In een kritische Europese markt vormen beide EV’s een opmerkelijk complete optie in de categorie 'veel voor weinig'.

















2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford