
Review MG MG4 Electric Xpower - Devil in Disguise
Wie een beetje van auto’s houdt heeft vast wel eens van de knotsgekke Peugeot 205 T16 gehoord. Deze auto was een rally-auto die door Peugeot voor rally’s werd gebruikt. Om te voldoen aan het Group B reglement werden er 200 stuks van de 200 pk sterke hatchbacks op kenteken gezet die je kon aanschaffen. Dit is een EV-test en wat voor auto heb je dan als je voor 42.000 euro 435 pk krijgt?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de rijervaring die de mentaal gestoorde fransoos bewerkstelligde heb je niet met deze MG X-Power. Toch is deze auto in veel opzichten uniek. Het oorspronkelijke Britse automerk is inmiddels in handen van SAIC Motors. Opgericht in 1955, bouwt het auto's voor andere autoconcerns zoals General Motors en Volkswagen en is daarmee een van China's grootste autofabrikanten.
3 fase
363 liter
Voordelen | Nadelen |
---|---|
|
|
Instappen en rijden.
Als eerste valt op dat de auto ondanks de indrukwekkende cijfers gewoon rijdt zoals een normale auto. Ook ziet hij er ondanks dat vrij ingetogen uit. Kijkend naar het dashboard zie je wel dat we te maken hebben met een niet-Europese auto. Alles zit wel waar je het zou verwachten, maar bijvoorbeeld het geluid van de knipperlichten en de plaats waar de ze knoppen plaatsen zie je niet bij de gevestigde orde. Vreemd? Misschien, maar het vraagt ook niet meer dan enige gewenning. Behalve de volumeknoppen die geheel rechts op het dashboard zitten. Het lijkt wel of de designers deze vergeten waren om in te tekenen om ze vervolgens daar maar te plaatsen.
Maar uiteindelijk gaat het om het rijden zelf. En dat gaat als je wilt heel vlot. Het vermogen en koppel is meer dan veel. Gelukkig gaat al dat geweld naar 4 wielen waardoor je geen last hebt van wielspin. Je gaat gewoon in minder dan 4 seconden van 0 naar 100. Verbaasde gezichten zie je niet. Enerzijds valt de auto niet echt op met allerlei GTI-achtige opsmuk. Anderzijds sta je al bij het volgende verkeerlicht voordat je medeweggebruiker sowieso in de gaten heeft wat er zojuist gebeurde.
Het interieur is net als de buitenkant verrassend normaal. Geen kuipstoelen, geen racestuur, geen carbonlook die je doen herinneren in een van de snelste B-segment modellen waar je op dit moment uit kunt kiezen. Wel voelt de auto verassend licht en wendbaar. Dat geldt overigens voor alle MG4-uitvoeringen. Ondanks het gewicht van een kleine 1.900 kilo stuurt de auto goed en zonder teveel gepiep door de bochten. Maar dan remmen. MG heeft ervoor gekozen om met een set op de proppen te komen die de boel serieus snel kan vertragen. Dat heeft wel tot gevolg dat wanneer je enkel naar de rem kijkt de kinderen de ijsjes onbedoeld op de achterzijde van de voorstoelen smeren. Deze grijpen bijzonder snel en krachtig aan. Remmen op de motor waarmee je energie terugwint voor de accu werkt goed mits je steeds One Pedal drive selecteert.
Voordelen
Deze auto is qua motorvermogen en koppel uniek. Voor dat geld heb je heel veel lol en een bijzonder rijke uitrusting. Je komt letterlijk niets te kort. Qua rijgedrag is de X-Power gewoon goed. De combinatie vermogen en gewicht maakt dat deze auto - op het remmen na - heel gewoon aanvoelt en je er gewoon mee kunt rijden totdat je een keer snel wilt gaan. Opladen gaat ook prima. Bij de publieke oplaadpalen gewoon met 11 kW en langs de snelweg 140 kW.
Nadelen
Eerste minpunt dat ik kan benoemen is de default van OnePedal. Steeds opnieuw in het menu weer selecteren zou niet nodig moeten zijn. Voor de rest zou de indeling van het dashboard wel wat handiger kunnen, maar dat zou wat ons betreft geen dealbreaker hoeven zijn.
Conclusie rijtest MG 4 Xpower
MG is een groeiend merk in Nederland. Op de EV-markt zitten ze inmiddels in de top 10 en dat is niet voor niets. Voor als je 435 pk net wat veel vindt, kun je ook voor de versie gaan die dan weer een groot rijbereik heeft.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford