Onze nieuwe duurtestauto: de Renault 5 E-Tech Electric in Vert Pop!
We trappen de duurtestzomer af met een auto waar je onmogelijk omheen kunt: de volledig elektrische Renault 5. Een model dat nostalgische gevoelens oproept en tegelijkertijd een frisse wind laat waaien in het compacte segment. Onze testauto is de ‘techno’-uitvoering met 150 pk en de zogeheten comfort range. Dat betekent: vlot genoeg voor het dagelijks verkeer en een actieradius waarmee je zonder zorgen je week doorkomt.
3 fase
326 liter
Actieradius Renault 5 52 kWh Comfort Range in de praktijk
De Renault 5 52 kWh Comfort Range heeft een gecombineerde actieradius in de praktijk van 280 tot 390 km. In de winter kom je op de snelweg maximaal 235 km ver. In de binnenstad is dat 330 km. De gecombineerde actieradius in de winter komt uit op 280 km. In de zomer komt de Renault 5 52 kWh Comfort Range op de snelweg 305 km ver. In de binnenstad is dat 505 km. De gecombineerde actieradius in de zomer komt uit op 390 km.Laatste updates: Renault 5 52 kWh Comfort Range
Onze Renault 5 was toe aan een wasbeurt. De auto heeft geen opbergruimte onder de motorkap. De laadkabel moet dus in de de kofferbak. En daar hebben ze een handige organiser voor de laadkabel bedacht.
Dat is toch té schattig zo'n asbak, uh afvalbak. Klepje kun je kantelen om te legen of de hele 'beker' er uit halen. Zulke 'easter eggs' vind je overal in de auto.
Niet elke EV kan dit, maar de 5 wel! Je kunt hem instellen om tot 80% op te laden wat beter is voor SoH (State of Health) / gezondheid van de accu. Tussen de 20% en 80% aub houden. Maak je een andere rit, dan gewoon op 100% zetten. Het moet wel comfortabel blijven.
Het lijkt wel magie. Met één druk op de knop zet je alle vervelend (verplichte) waarschuwingssystemen uit. Je zet deze personalisatie-stand aan door er twee keer kort op te drukken. Ideaal! Zouden meer auto's moeten hebben ;).
Of een donkere hemelbekleding fijn is, is persoonlijk. Het interieur ziet er wel donkerder uit. De diamant hemelbekleding staat hem erg goed en is lekker retro. Valt het je wel op dat de 'handgrepen' aan het dak er niet zitten? Is dat verkeerde zuinigheid?
Onze Renault 5 valt al meteen op door zijn frisse groene kleur, maar er is nog iets dat hem een heel eigen uitstraling geeft. Onder de koplampen zitten aparte lichtunits die in strakke lijnen zijn vormgegeven. Het lijkt bijna een speels detail, maar het zorgt er wel voor dat je de auto direct herkent, zeker wanneer het donker wordt.
Nee, dit is de verlichting voor de achterpassagiers. Vaak wordt deze verlichting wegbezuinigd en dan zeggen mijn kids altijd dat ik dat in de review moet vermelden. Als een auto wel 'achterverlichting' heeft, dan vermeld ik dat ook. Kleine lampjes, groot effect. Dank je wel Renault.
Met deze knop schakel je de cruise control direct in op de toegestane snelheid van de weg waar je op rijdt. Handig! Bij ons gaat het daarna nog wel +2 km/u...
Kleine dingen zoals de jeans bekleding op het dashboard zorgt voor verliefdheid van de 5. Niet standaard, wel erg mooi!!!
Gaat Renault nu vreemd? Nee, het is heel normaal om af en toe te veranderen van leverancier. Vroeger had je van bepaalde Renaultmodellen de Bose-uitvoeringen. Nu is Harman Kardon de leverancier. Niet als uitvoering maar als optie. Het klinkt wel beter dan de standaard speakers. Maar om nu te zeggen dat je weggeblazen wordt...
De 5 heeft, zoals velen zeggen, Google-integratie. Dat betekent dat het navigatiesysteem precies weet hoe vol de accu is. Het grote voordeel daarvan is dat de auto bij langere ritten – bijvoorbeeld naar Parijs – zelf de laadstops voor je plant.
In Europa hoef je je route eigenlijk nauwelijks nog te plannen, maar het is wel handig dat deze auto dat gewoon voor je doet. Zelfs bij de snellader trekt hij de aandacht. Ligt het aan de kleur of aan dat leuke detail op de motorkap? De 5 is opgebouwd uit vijf streepjes die elk 20 procent van de acculading weergeven. Hoe dan ook, stilstaand of rijdend, deze EV valt op.
Velgen zijn het gezicht van elke auto, maar bij de Renault 5 draait het niet alleen om uiterlijk. Op onze duurtester zitten zwarte kappen tussen de spaken die je in eerste instantie misschien niet eens opvallen. Ze zijn er niet voor de sier, maar om de luchtweerstand te verlagen.
Maar waar je eerst misschien nog je wenkbrauwen bij optrekt, is de kleur. Vert Pop! heet-ie officieel, een opvallende groentint die je niet meteen zou kiezen, tot je ’m in de zon ziet staan. Dan komt het metallic effect tot leven.
Binnenin vinden we een denim-achtig interieur van gerecycled textiel, fraai afgewerkt met oker- en grijstinten. Aan luxe geen gebrek: Harman Kardon-audio, stoel- en stuurverwarming en het advanced driving assist-pack zijn allemaal aan boord. Kortom: een bomvol uitgeruste compacte EV voor een totaalprijs van net iets boven de 35 mille.
De komende weken gaan we ontdekken hoe de Renault 5 zich houdt in het dagelijks gebruik. Hoe rijdt hij, hoe zit het met opladen en comfort, en wat valt op in de praktijk?


2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford