Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Met de Volvo EX30 op een ijsmeer

Auteur Joeri van Dam
06 maart 2024

Volvo’s kleinste is een interessante, althans voor Volvo. Op dit moment de kleinste Volvo die je kunt kopen. Voor een bescheiden prijsje, vanaf 37.000 euro, kun je een stukje premium kopen. En dan ook nog eens volledig elektrisch, iets wat helemaal bij het hedendaagse Volvo past. Niet alleen voor Volvo is de EX30 een interessante, ook voor alle EV-liefhebbers. De EX30 biedt namelijk voor zijn prijs al een 5 deurs auto, niet supergroot overigens, met 272 pk op de achterwielen en een 3-fasen 11 kW omvormer. Dat zijn likkebaardende specificaties waarmee hij de markt behoorlijk opschud. We geven hem graag wat extra aandacht omdat hij ook wel de gamechanger van 2024 wordt genoemd. Maar om nu wéér een rijtest er over te plaatsen gaat wat ver. Daarom hebben we de EX30 maar op een ijsmeer gezet in Lapland. Waarom? Nou, omdat Volvo ons uitnodigde om onder glibberige omstandigheden de onderstelkwaliteiten te ervaren. Op het gladde ijs zit je namelijk heel snel op de grens van wel en geen grip. Daar zeiden wij uiteraard geen nee tegen.

De ‘wapens’

Het Zweedse Volvo, tegenwoordig is het Chinese Geely eigenaar van Volvo, is nog alom vertegenwoordigd in Zweden met diverse testbanen. Niet al deze testbanen zijn publiekelijk toegankelijk omdat ze gedeeld worden met het Zweedse leger. Een groep journalisten uitnodigen met smartphone/fotocamera’s en drones is dan niet wenselijk. Ook niet omdat er ook conceptcars van Volvo rondrijden. Daarom was in Lulea (stukje Lapland in Zweden) een ijsmeer met 80 centimeter dik ijs geprepareerd voor een wekenlang komen en gaan van journalisten.

Een veelvoud aan EX30’s (pre-productie) was uitgerukt om onder handen genomen te worden door de journaille. Hardhandig, omdat dat moest op het 3,7 km kilometerlange ‘circuit’. Pas als je continue op de grens rijdt, dan voel je goed wat een auto-onderstel wel of niet kan. Naast ‘het circuit’ stond een slalomparcours én uiteraard elandproef klaar. De ‘wapens’ waarmee we het ijs op gingen waren EX30’s Single Motor Extended Range (met een 272 pk sterke elektromotor op de achterwielen) en Twin Engine’s Performance met 428 pk verdeeld over alle vier de wielen. Als ‘cadeautje’ stonden er ook al een paar Modeljaar 2025 EX40’s (voorheen XC40) klaar, waaronder zelfs een Black Edition. Deze laatste heeft 442 (+14pk) ten opzichte van de EX30 Twin Motor Performance én het exterieur is volledig zwart uitgevoerd. Die extra pk’s voel je uiteraard niet op een baan waar je maximaal 70 km/u kunt rijden. Naast EX30 ziet de EX40 er wat log uit, maar wel herkenbaar Volvo uit. Hij gaat al wat jaartjes mee, maar blijft goed verkopen omdat hij telkens geupdate wordt. Vorig jaar heeft de EX40 zelf nog de Zakenauto van het Jaar verkiezing gewonnen.

Na de vriendelijke Zweedse uitleg waarbij uitgelegd werd dat je niet mocht … … … werden we los gelaten. Aangezien het een EX30 feestje was, werden daar eerst veel rondjes mee gereden. Telkens wisselen tussen RWD (Rear Wheel Drive) en AWD (All Wheel Drive) met de performance knop kon de elektromotor van de AWD desgewenst continue meewerken. Indien uitgeschakeld komt hij enkel in actie tijdens gripverlies. Iets wat veelvuldig op het ijs gebeurde.

Hoe rijden autojournalisten?

Gasgevend insturen, gas loslaten om de achterkant naar buiten te duwen (overstuur) waarbij je dan de tegengestelde richting dient op sturen om dat overstuur op te vangen en weer op het gas om het intelligente ESC (Electric Stability Controle) het vermogen te laten verdelen dat je weer grip krijgt op het gladde ijs. Zowel bij de RWD als de AWD ging dat heel soepeltjes. De AWD trok de auto zelfs nog sneller recht, omdat ook de voorwielen ook wat vermogen kregen bij gripverlies.

Aandrijving en sturing gescheiden

In basis rijdt de EX30 al erg fijn, omdat de aandrijving op de achterwielen zit en niet op de sturende voorwielen. Door dat van elkaar te scheiden heb je het basis-ingrediënt voor een stuurmansauto, zegt men. Omdat de aandrijving elektrisch is en voldoende vermogen neemt de RWD EX30 al op goede wijze de gladde bochten. Het is niet zozeer dat je zijn kont gemakkelijk de bocht instuurt door extra gas te geven. Het ingeschakelde ESC voorkomt dat de EX30 gaat schaatsen. Het vermogen wordt teruggenomen nadat de Volvo een glijpartij detecteert. Hiermee wordt de achterkant weer in lijn met de voorwielen gebracht.

Met uitgeschakeld ESC is het een ander verhaal. Dan kun je in een bocht al gas gevend of gas terugnemend de achterkant van links naar recht laten bewegen. Het gekke is dat je dat een gevoel van in-control geeft. In plaats van dat je met de voorwielen stuurt, doe je dat met de achterwielen. Erg leuk om te ervaren! Op het ijs althans, op de normale weg heeft de Volvo teveel grip om op deze manier te ‘spelen’.

De minpunten van de Volvo EX30

De gamechanger van 2024 of van de EV-revolutie wordt de EX30 wel eens genoemd. Voor (relatief) zo weinig geld een Volvo premium auto met zulke specificaties kunnen kopen. Dat zet de markt wel op zijn kop. Een elektrische Renault Mégane met de sterkste elektromotor (220 pk) kost dik 39.000 euro. Even appels met appels. Je krijgt bij de Renault dan wel een grotere accu (+126 km actieradius), 22 kW 3-fasen oplaadmogelijkheid en 122 liter grotere bagageruimte. Focus je dus niet enkel op de prijs, maar kijk of de EX30 goed bij je past.

1.000 keer kijken

Bij de Europese Auto van het Jaar verkiezing waren veel ogen op de EX30 gericht. Deze heeft ze jammer genoeg niet waar kunnen maken. De gehoorde minpunten hebben we voorgelegd aan de aanwezige Volvo experts. Punt 1. één centraal scherm en geen achter je stuur of als Head Up Display (HUD). Bij Volvo hebben ze veel onderzoek gedaan naar het zichtveld en oog-bewegingen. Daarbij geven ze aan dat de afstand tussen je zichtsveld op de weg en dan naar je scherm achter het stuur of naar je centrale scherm ongeveer even lang is. Tja, dat ongeveer… Wel zeggen ze eerlijk dat het wennen is. Als je gemiddeld 1.000 keer naar het middelste scherm kijkt, dat je het dan gewend bent. Dat komt overeen met ongeveer 10 uur in de auto zitten. Als nieuwe eigenaar van een EX30 is dat geen probleem. Als autojournalist die een paar uur een auto ervaart ben je dat nog niet gewend.

Ook hebben we navraag gedaan naar het gemis aan raambedieningsknoppen op de middenconsole. De Volvo 480 en 850 had deze knoppen overigens ook in het midden zitten. Bij de EX30 zitten daar maar 2 knoppen die je een functie kunt geven voor de bediening van de ramen voor of achter. Ten eerste, de centrale plek van deze knoppen is gedaan voor de efficiëntie. Nu lopen er enkel stroomdraden naar de middenconsole en niet naar de bestuurdersdeur én naar de passagiersdeur. Ok, daar begrijpen we. Het vraagt wel wat gewenning die knoppen in het midden. Dat het maar twee knoppen zijn is gedaan vanwege de efficiëntie in combinatie met de esthetiek. Het neemt minder ruimte in beslag én het staat mooier. Dat klopt, maar eerlijk gezegd kon ik er maar moeilijk aan wennen.

Toegevoegde waarde: Volvo EX30 op ijsmeer?!

De ervaring van het rijden over een ijsmeer was uiteraard gaaf! Maar was het ook noodzakelijk? Doordat we in de EX30 én EX40 hebben kunnen rijden, ervaarde je goed hoeveel plezier je met de EX30 kunt hebben. Het is dé Volvo met het meeste rijplezier. Zowel in de stad als op een ijsmeer 😉. Weet dat de Twin Motor bij gripverlies vierwielaangedreven is of je geeft in de Performance uitvoering de opdracht om hem permanent een 4WD te zijn. Iets wat onder normale omstandigheden overbodig is. Als enkel de achterwielen aangedreven zijn, dan krijg je als bonus een grotere actieradius.

Volvo heeft mij in ieder geval overtuigd dat het sneeuw-proof auto’s maakt. Het ESC laat je tijdens de meest gladde omstandigheden niet in de steek en het onderstel geeft veel vertrouwen. Wil je iets minder ‘spelen’ met de auto (onderstuur/overstuur), dan kun je altijd voor de EX40 kiezen. Volvo heeft laten zien dat ze onder sneeuwachtige omstandigheden heer en meester zijn.

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie