Renault Kangoo E-Tech Electric: vijf deuren en een hek

Auteur Daan Weber
01 juni 2023

Wat is de Renault Kangoo E-Tech Electric?

We kennen de Renault Kangoo allemaal, maar dit is er niet zomaar een, dit is de Renault Kangoo E-Tech Electric. Dit betekent dat het de vernieuwde Kangoo is met alle styling en functies van dien, maar dan 100% elektrisch. De styling is typisch Renault, de bekende Renault-snoet is ook op deze elektrische bus te vinden.

Vanachter hebben de typische bestelbusachterlichten een opgefriste look ontvangen. Achterop zien we een vin op het dak. Hierin zit de camera die de binnenspiegel vervangt, waarmee je zo iedereens interieur inkijkt. Daarnaast dachten wij een laadpoort te zien, maar dat klopt dus niet. De kabel kan namelijk worden ingeplugd achter het Renault-logo aan de voorzijde. Dus, het ‘benzineklepje’ dat u op de foto’s ziet, is daadwerkelijk het overgebleven brandstofklepje van de ombouw naar EV.

Zonder vast tussenschot. Mag dat wel?

Voor de fiscale voordelen (geen bpm en lagere motorrijtuigbelasting) die sinds 1994 bij bestelauto’s horen, moeten compacte bestelauto’s zoals de Kangoo dat wel degelijk hebben. Dit exemplaar voldoet vanwege de Open Sesame deuren daar niet maar aan, maar omdat dit een elektrische bestelauto is, maakt dat niet uit. Of dat in de toekomst zo blijft is moeilijk te zeggen. Weet dus wel dat dit een variant is die dus niet voldoet aan de zogenaamde inrichtingseisen bestelauto en belast kan worden als een personenauto.

Hoe rijdt hij?

Wanneer je de hoge deur van de Renault Kangoo E-Tech Electric opent kom je terecht in een no-nonsense en erg bruikbaar interieur. De stoffen stoelen zitten prima en het interieur is goed en mooi afgewerkt. Er zijn wat sierlijsten te vinden maar er is vooral veel functionaliteit in het interieur. De elektrische Kangoo heeft een reguliere ‘ouderwetse’ sleutel, gewoon zo’n uitklapding. Deze duw je in het dashboard en draai je een kwartslag om de bus te ‘starten’. Een beetje eigenaardig bij een elektrische auto, maar wel herkenbaar, simpel en gebruiksvriendelijk.

Men neme de reguliere automaatpook die gewoon lekker ouderwets keihard naar D kan worden gerateld en zet hem in z’n drive. De Renault Kangoo E-Tech Electric rijdt prima. Hij is best kwiek maar niet snel. De vering is, zeker voor een bestelauto, helemaal niet verkeerd. Mede dankzij de accu in de vloer rijdt de Kangoo E-Tech eigenlijk als een normale personenauto. Er is erg weinig gehang in de bochten en het sturen voelt erg fijn. De Clio zou er niet veel van verschillen.

Het sturen is licht en de pedalen laten zich makkelijk indrukken. Ook het zicht rondom is goed. Veel bestelauto’s hebben last van een dode hoek, ook de Kangoo valt in die categorie. Maar, de dodehoekindicators nemen je zorgen weg, het oranje lichtgevende driehoekje zorgt dat je altijd weet of er iets rijdt of niet. Ook het camerasysteem is fijn. Je kan door de camera in de vin op het dak achterop goed kijken naar de auto’s achter je. Dit is een verademing als je bestelauto’s zonder binnenspiegel gewend bent.

Sterke punten

Uiteraard is het Open Sesame deurensysteem een pluspunt. Door dit handige systeem kan de passagiersstoel worden neergeklapt en het tussenschot als een soort tuinhek worden geopend. Hierdoor ontstaat één lange laadruimte. Maar dat is nog niet alles. Als de passagiersdeur wordt geopend en de schuifdeur daarachter ook, ziet u dat er géén b-stijl bestaat. Dit betekent dat ook de deuropening aan de passagierskant gigantisch is. Er kunnen dus gemakkelijk grote items worden ingeladen en veilig worden vervoerd. Het systeem is makkelijk in het gebruik, iedereen kan eenvoudig de auto ombouwen binnen een handomdraai.

Als je als stoffeerder, bloemist of cateraar door de stad heen banjert, wil je natuurlijk wel al je losse dingen kwijt op een logische plek. Je wil je telefoon of je scanner/terminal opladen, je moet je orders kwijt, je kaartjes, je samples, je parkeerkaarten en vergunningen en nog veel meer. Daar heeft u in de Renault Kangoo E-Tech Electric geen problemen mee. Er zijn bakken met bakken en overal kan je iets kwijt. Grote deurvakken, een middenconsole met ruimte voor pennen of autodrop en een bak met oplaadpoorten recht voor je snoet. Er is ook een enorme ruimte boven je hoofd en een bak in het midden met antislipbodem voor bijvoorbeeld een map met orders.

Over door de stad banjeren gesproken! Het rijden in de Renault Kangoo E-Tech Electric is erg eenvoudig. Zoals ik al eerder benoemde zijn de pedalen en het stuur erg licht, ideaal voor in de stad. Je bent goed op de hoogte van de omgeving door de grote spiegels met dodehoekindicator en je kan super gemakkelijk inparkeren door het camerasysteem. Ook de binnenspiegelcamera is ideaal. Het scherm is makkelijk te gebruiken en werkt naar behoren. Instappen, je spullen opbergen, de auto ombouwen, wegrijden en het rijden zelf is allemaal helemaal niet lastig. Zo hoort het ook, een bestelbus moet een robuuste, no-nonsense auto zijn die gewoon werkt. Dat doet de Renault Kangoo E-Tech Electric erg goed.


Zwakke punten

Normaliter is er vrij veel weggeluid in een bestelbus, achter het passagiersgedeelte is natuurlijk een grote metalen doos zonder al te veel isolatie. Dit weten wij en accepteren wij. Maar, door de Open Sesame deuren en het ontbreken van het tussenschot is het weggeluid nog iets versterkt. Een gedeelte van het tussenschot is namelijk dat tuinhek wat kan openen. Als dit open staat, moet je er wel doorheen kunnen kijken, dus het is metaal gaas. Dit betekent dat, ook al is het hek dicht, er geen echte dichte afsluiting is tussen de cockpit en de laadruimte. Dit in combinatie met het ontbreken van de b-stijl (er is slechts een afsluitrubber dat afsluit op een ander afsluitrubber) zorgt voor een vrij luidruchtige rijervaring.

De range van veel elektrische auto’s is tegenwoordig helemaal prima. Elektrische bestelbussen lopen helaas vaak nog wat achter. Zo ook de Renault Kangoo E-Tech Electric. Volgens Renault heeft hij een range van maximaal 300 kilometer. Dit is echter in de stad in de zomer. Wij hebben deze bus niet in de zomer gereden en ook de snelweg gebruikt. Zo daalt de range vrij rap naar ongeveer 150 km. Dat is de helft. Nu begrijpen wij dat dit geen snelwegauto is, maar alsnog is dit het benoemen waard.

Een klein maar vervelend punt is de plaatsing van de radiobediening. Er is een typische Renault stok naast het stuur met daarop de volumebediening maar ook een draaischijf waarmee je van nummer of radiozender verandert. Deze schijf zit aan de achterkant van de stok gemonteerd zodat je elke keer als je de sleutel uit de auto haalt, je tegen de schijf aankomt en van nummer (of erger, radiostation) verandert. Dit is mateloos irritant, vooral als je vaak in- en uitstapt op een werkdag.

Uitrusting

Standaard wordt de Renault Kangoo E-Tech Electric geleverd met allerlei interessante dingen. Zo zit er een dodehoekspiegel in de zonneklep van de passagier en krijg je ook die felbegeerde achteruitkijkcamera. Daarnaast krijg je parkeersensoren achter, voor en aan de zijkant. Ook is cruise Control en Hill Start Assist standaard. Er zit een licht- en regensensor op en de buitenspiegels zijn elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar. Als optie komt onze testauto met het multimediasysteem met navigatie en scherm, inclusief mogelijkheid tot gebruik van Apple CarPlay en Android Auto. Ook heeft de auto optionele LED-koplampen.

Conclusie rijtest Renault Kangoo E-Tech Electric

De Renault Kangoo E-Tech Electric is een robuuste, handige en makkelijk te gebruiken elektrische bestelbus. Er is veel opbergruimte in het interieur en het Open Sesame systeem werkt goed en is makkelijk te gebruiken. Het weggeluid is echter wel vrij aanwezig en de range laat wat te wensen over, tenzij je natuurlijk alleen in de stad werkt.

Voordelen Nadelen
Open Sesame systeem
Opbergruimte interieur
Makkelijk te besturen
Echoput
Range
Plaatsing radiobediening
Daan Weber

Daan Weber

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie