Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest IONIQ 6: de weg van de minste weerstand

Auteur Joeri van Dam
Voordelen Nadelen
Eenvoudig in gebruik
Moderne klassieker
Superieure techniek
Weinig spannend
Grote camerasteunen
Vergeten instellingen

We leven in het tijdperk van Hyundai. Onder de namen IONIQ en Kia presenteert dit merk het ene elektrische succesverhaal na het andere. Nadat de IONIQ 5 een flinke kast kon vullen met alle awards, is het nu de beurt aan de IONIQ 6. Met zijn opvallende uiterlijk maakt ook deze elektrische auto de tongen los. Tijdens onze rijtest tussen de bollenvelden keken we of de IONIQ 6 even opvallend rijdt als dat hij oogt.

Wat is de IONIQ 6?

De wereld moet eenduidig naar adem hebben gesnakt toen Hyundai in 2020 het doek van zijn Prophecy conceptauto trok. De gestroomlijnde vierdeurs deed met zijn klassieke lijnen menig autohart sneller kloppen. Toen in 2022 de IONIQ 6 werd gepresenteerd, een directe afstammeling van de Hyundai Prophecy, waren de meningen verdeeld. De dramatische lijnen van de concept waren vertaald naar een meer alledaags ontwerp.

De IONIQ 6 blijft echter een opvallende auto. Als geen ander maken de Koreanen gebruik van de vrijheden die een elektrische auto biedt. Met zijn sterk aflopende achterkant doet de auto denken aan de auto’s uit de Art Deco van een eeuw geleden. Een dubbele spoiler breekt de lijnen, terwijl de pixels in het achterlicht een duidelijke knipoog naar de IONIQ 5 zijn.

Het levert interessante tegenstellingen op. Naast een willekeurige andere auto ogen de klassieke lijnen van de IONIQ 6 ineens zeer futuristisch en modern. Toch mengt de auto zich zonder op te vallen in het moderne verkeer. Het ontwerp valt op zonder te schreeuwen en voelt vertrouwd zonder saai te zijn. Hier staat daadwerkelijk een toekomstige klassieker.

Het design van de IONIQ 6 is er overigens niet alleen om mooi te zijn. Net zoals zijn voorgangers uit de Art Deco-periode draait het hier om stroomlijn. Dankzij zijn gladde uiterlijk en opvallende boat tail haalt de IONIQ 6 een CW-waarde van 0,21. De aerodynamische vorm draagt bij aan een verregaande efficiëntie, wat uiteindelijk betekent dat je verder rijdt op één acculading. Een verbruik van 15 kWh op 100 kilometer bleek tijdens onze rijtest eenvoudig haalbaar.

De IONIQ 6 van onze rijtest combineert de grote 77,4 kWh accu met achterwielaandrijving. Het resulterende bereik van 614 kilometer is daarmee ruim voldoende voor een rondje door de Bollenstreek. Dit is de meest logische configuratie. Een kleinere accu van 54 kWh of vierwielaandrijving kost je bereik. Maar dan nog kun je snelladen tot 350 kW, waardoor je in 18 minuten weer voor 80% opgeladen bent. AC-laden gaat tot 11 kW.

Hoe rijdt hij?

Het rijden met de IONIQ 6 voelde voor mij een beetje als het ontmoeten van de zangeres van je favoriete band. Je kijkt er enorm naar uit, maar op het moment zelf blijkt ze eigenlijk heel normaal. Zo voelde het ook bij de rijtest met de IONIQ 6. Sinds de Hyundai Prophecy keek ik uit naar deze auto, maar achter het stuur bleek het een doodnormale auto.

Logisch dat sommige autojournalisten ietwat teleurgesteld waren. Met zo’n uiterlijk verwacht je ook iets speciaals in het rijgedrag. Met 229 pk is de IONIQ 6 zeker niet langzaam, maar een beetje meer pit had hem beter gestaan. Het rijgedrag vergelijkt zich met dat van de IONIQ 5 en de Kia EV6: uitstekend maar een tikkeltje emotieloos. Dit maakt hem een fijne auto voor dagelijks gebruik, maar niet één die een lach op je gezicht tovert tijdens het rijden.

De ruimte in het interieur is geoptimaliseerd en dat merk je achter het stuur. Met zoveel ruimte om je heen voelt de IONIQ 6 al snel breder dan hij eigenlijk is. Gelukkig laat hij zich eenvoudig besturen. Ondanks zijn lengte van bijna 5 meter heeft de auto een kleine draaicirkel. Het zicht naar buiten is goed, ook naar achter. Iedereen die denkt dat een hoge auto een beter overzicht biedt, moet maar weer eens een auto als deze gaan rijden.

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie