
Xpeng zet met de P7+ fors in op AI
De Chinese autofabrikant Xpeng heeft tijdens de Mondial de l'Automobile 2024 in Parijs met een vernieuwd model tegelijkertijd ook zijn nieuwste technologie onthuld. We hebben het hier over de Xpeng P7+, waarbij het plus-tekentje aangeeft dat het een vernieuwde versie van de huidige P7 is. Deze elektrische fastback wordt door Xpeng in Parijs gepresenteerd als 's werelds eerste AI-gedefinieerde voertuig. Wat betekent dat nu precies, en wat maakt deze Xpeng P7+ dan zo bijzonder?
De P7+ is een ijverige, slimme leerling
Xpeng zet vol in op de integratie van AI in zijn voertuigen, en de P7+ is daar het meest sprekende voorbeeld van. De "AI-gedefinieerde" aanpak gaat verder dan alleen geavanceerde rijhulpsystemen. De P7+ leert namelijk van het rijgedrag en de voorkeuren van de bestuurder. En dat kan best wel handig zijn. Stel je voor dat de auto die jouw favoriete route naar huis kent, de stoelverwarming automatisch aanzet als het koud is, en ook jouw favoriete muziek afspeelt zodra je instapt. Dat is de toekomst die Xpeng voor ogen heeft, en de P7+ brengt die een stap dichterbij.
AI Hawkeye: altijd ogen op de weg
Een van de andere opvallende AI-features van deze auto is de ‘Xpeng AI Hawkeye Visual Solution’. Een hele mond vol, maar het is ook best een complex systeem. Dit gebruikt twee 8-megapixel camera's, millimetergolfradars en ultrasone sensoren om de omgeving van de auto gedetailleerd in kaart te brengen. Het bijzondere is dat de AI Hawkeye een "tijds- en ruimtebesef" heeft, waardoor de auto verkeersborden en signalen in verschillende steden herkent. Dit moet weer zorgen voor een optimale werking in diverse omgevingen, zonder afhankelijk te zijn van dure LiDAR-systemen of HD-kaarten.
Rijassistentiesystemen altijd up-to-date
De P7+ is standaard uitgerust met een geavanceerd ADAS-systeem (Advanced Driver Assistance System) dat dankzij Over-the-Air-updates continu evolueert. Dit betekent dat de auto steeds slimmer wordt en nieuwe functies krijgt, zonder dat je daarvoor naar de garage hoeft. Waar je bij andere merken al snel de creditcard moet trekken voor dit soort features, hoef je voor deze ADAS-functionaliteit géén abonnementskosten te betalen.
Er komt nog meer
Xpeng's AI-ambities reiken verder dan alleen de P7+. Zo werkt het bedrijf aan XNGP, een ADAS-systeem dat volledig autonoom rijden in alle scenario's mogelijk moet maken. In China is XNGP al beschikbaar, en Xpeng test het systeem momenteel ook op de Duitse Autobahn. De verwachting is dat XNGP in 2025 zijn intrede doet in Europa.
Zelfs de cockpit denkt met je mee
Naast die intelligente rijhulpsystemen focust Xpeng ook op personalisatie door middel van AI. De digitale cockpit van de P7+ past zich namelijk aan de voorkeuren van de bestuurder aan. Denk aan verschillende rijmodi, dashboardthema's en universele schermspiegeling. Met de ontwikkeling van de Turing Chip, een eigen processor speciaal ontworpen voor AI-toepassingen, zeg Xpeng een stevige basis voor de toekomst van AI-mobiliteit te leggen.

Xpeng wil Europese markt veroveren
Xpeng timmert flink aan de weg in Europa, zegt men. Na de succesvolle introductie van de P7 sedan, de G9 SUV en de G6 coupé SUV, wil het bedrijf tegen eind 2025 wereldwijd in meer dan 60 markten actief zijn. De ambitie is om de helft van de omzet uit overzeese markten te halen, met een focus op het segment boven €40.000.
Maar ook efficiënt, en ruim
Xpeng wil zich onderscheiden met veilige, milieuvriendelijke en intelligent uitgeruste elektrische auto's. De nieuwe P7+ moet een belangrijke stap in die richting zijn. Met zijn geavanceerde AI-technologieën, ruime interieur en het energiezuinige 800V SiC-platform (bekend van de Xpeng G9 en G6) moet de P7+ alles in huis hebben om een serieuze speler te worden in het fastback-segment, zoals de tegenwoordige sedans steeds vaker zijn.
Over efficiënt gesproken: de P7+ verbruikt slechts 11,6 kWh per 100 kilometer, een indrukwekkende prestatie voor een auto in dit segment. Ook als dit, zoals wij verwachten, volgens de behoorlijk optimistische CLTC-normen is. Dankzij het 800V-platform kan de P7+ bovendien razendsnel laden bij snellaadstations.

Is dit dan de toekomst van elektrisch rijden?
Of de P7+ zijn beloftes waarmaakt, zal moeten blijken uit uitgebreide tests. Maar zeker is wel, dat Xpeng innovatieve en AI-gedreven technologieën inzet om de markt te veroveren. De P7+ is nog niet beschikbaar in Nederland, maar de eerste leveringen worden in 2025 verwacht. De prijs is nog niet bekendgemaakt, maar geruchten gaan dat de P7+ zich in hetzelfde prijssegment zal bevinden als de Tesla Model 3 en Y. Met zijn combinatie van AI-technologie, ruime interieur en goede efficiëntie heeft de P7+ in theorie de potentie om een geduchte concurrent van die populaire auto’s te worden.
Voordeel én nadeel
De praktijk is echter vaak anders, al was het alleen maar omdat we in Europa behoorlijk sceptisch zijn als het om Chinese automerken gaat. Iets met mensenrechten en privacy, en het beschermen van onze ‘eigen’ westerse automerken. Met een auto die boordevol moderne technologie zit, zou je natuurlijk de meer technisch georiënteerde automobilisten aan kunnen spreken. Maar juist die techneuten zijn doorgaans heel voorzichtig als het om hun privacy gaat. En zo’n intelligente auto, boordevol sensors, camera’s en andere technologie, zal waarschijnlijk ook heel veel data verzamelen. Van de bestuurder, van zijn ritten en van de omgeving. Zo kan het gebruik van moderne technologie in je voordeel én in je nadeel werken. Uiteraard zal de toekomst ons moeten leren of dit Xpeng “de toekomst van elektrisch rijden” hier ook daadwerkelijk aan de man kan brengen.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford