Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Volvo EX30 Black Edition: donker design en wat extraatjes

Volvo EX30 Black Edition: donker design en wat extraatjes

Auteur Bas van der Weerd

Volvo geeft zijn compacte EX30 een nieuw gezicht met de introductie van de Black Edition. De uitvoering komt boven op de al bestaande Europa-varianten en is per direct te bestellen in Nederland. De Plus – Europa Black Edition begint bij € 37.995, de Ultra – Europa Black Edition bij € 43.995. Daarmee schuift de Black Edition duidelijk in het hogere deel van de line-up, zonder dat er onderhuids grote wijzigingen zijn doorgevoerd. De nadruk ligt op design en een paar functionele upgrades die voor Nederlandse rijders wél relevant kunnen zijn.

Wat er nieuw is aan de EX30 Black Edition?

Met de EX30 Black Edition zet Volvo een extra stap boven op de bestaande Europa-uitvoeringen. De auto is altijd uitgevoerd in Onyx Black, met zwarte Volvo-logo’s, donker getinte ruiten achter en 19 inch zwarte velgen. Wie het nog uitgesprokener wil, kan kiezen voor 20 inch openspaakswielen in dezelfde donkere afwerking.

Binnenin kiest Volvo standaard voor het Indigo-interieur, een mix van stof en Nordico in een donkerblauwe tint. Het totaalplaatje maakt van de Black Edition een herkenbare thema-uitvoering: technisch gelijk aan de reguliere EX30, maar visueel een stuk uitgesprokener.

Prijzen en uitvoeringen voor Nederland

De line-up is overzichtelijk. De EX30 Black Edition is te bestellen als Plus - Europa Black Edition en Ultra - Europa Black Edition. De prijzen zijn:

  • Plus – Europa Black Edition: € 37.995
  • Ultra – Europa Black Edition: € 43.995

De Plus-uitvoering is beschikbaar met de Single Motor (51 kWh), de Single Motor Extended Range (69 kWh) en als Twin Motor Performance. De Ultra - Europa Black Edition is leverbaar als Single Motor Extended Range of als Twin Motor Performance. In alle gevallen bedraagt de meerprijs ongeveer duizend euro ten opzichte van de standaard Europa-uitvoering.

Wat de Black Edition wél toevoegt

De Plus - Europa Black Edition focust vooral op luxe en uitstraling, met elektrisch verstelbare en verwarmde stoelen, Harman Kardon-audio, uitgebreide assistentiesystemen en het zwarte thema rondom lak, badges en velgen.

De Ultra – Europa Black Edition gaat merkbaar verder en voegt onder meer toe:

  • een vast glazen panoramadak
  • een 360-graden camerasysteem
  • Park Assist Pilot
  • side park assist
  • een 22 kW-boordlader (AC) voor sneller laden aan 22 kW-laadpalen

Voor Nederlandse gebruikers is vooral die 22 kW-lader interessant. Wie thuis, in de buurt of op het werk met drie fasen en 22 kW kan laden, laadt hiermee in de praktijk ongeveer twee keer zo snel als met de standaard 11 kW-lader. Dat maakt de Ultra-variant voor veel dagelijkse rijders functioneel aantrekkelijker.

Dezelfde aandrijflijnen en accu’s, zelfde laadsnelheden

Aan de techniek van de EX30 verandert Volvo niets. De EX30 Black Edition gebruikt dezelfde aandrijflijnen en accupakketten als de andere uitvoeringen. Dat betekent:

  • Single Motor, 51 kWh-accu
    • 272 pk, achterwielaandrijving
    • DC-snelladen tot 134 kW
  • Single Motor Extended Range, 69 kWh-accu
    • 272 pk, achterwielaandrijving
    • snelladen tot 153 kW
  • Twin Motor Performance, 69 kWh-accu
    • 428 pk, vierwielaandrijving
    • snelladen tot 153 kW

De laadtijden blijven dus gelijk aan wat de Volvo EX30 al bood, net als de rijervaring. Die stond eerder al bekend als vlot, volwassen en verrassend comfortabel voor een compacte EV. Kritiek zat vooral in de bediening via het centrale scherm en sommige softwarepuntjes, die Volvo stap voor stap bijwerkt.

Europese productie is inmiddels gestart

De EX30 Black Edition past binnen Volvo’s bredere strategie om de Europese markt sterker aan zich te binden. De EX30 voor Europa wordt inmiddels niet meer in China maar in het Belgische in Gent gebouwd. Daarmee beperkt Volvo de afhankelijkheid van import en stabiliseert het de levertijden, wat voor een volume-EV in dit segment belangrijk is.

Verkooptechnisch blijft de EX30 een van de populairdere elektrische auto’s in Nederland. De markt groeit minder hard dan in de beginjaren, mede omdat de concurrentie sterker is geworden, maar het model blijft een vaste waarde in de registratiestatistieken. Met de Black Edition houdt Volvo de EX30 actueel zonder de techniek te hoeven wijzigen.

Wie zou zo’n Black Edition kiezen?

De Volvo EX30 Black Edition verandert niets aan de basis die de EX30 succesvol maakt. Het is een zorgvuldig samengestelde uitvoering die vooral visueel uitpakt, met bij de Ultra-variant een voordeel dat voor niet iedereen op zal gaan.

Voor Nederlandse rijders die hun EX30 nét wat completer of opvallender willen, vormt de Black Edition een logische toevoeging aan de line-up. De EX30 Black Edition richt zich vooral op kopers die de bekende Volvo EX30 zochten, maar hem visueel net wat uitgesprokener willen. De Plus - Europa Black Edition is vooral een esthetische keuze.

De Ultra - Europa Black Edition voegt daar met de 22 kW-boordlader een praktisch voordeel aan toe, maar dat is vooral interessant voor rijders die vaak van publieke laadpalen gebruik maken. Voor thuis is het vastrecht van de daarvoor benodigde aansluiting behoorlijk aan de prijs.

Wie puur rationeel kijkt, vindt in de reguliere Europa-uitvoeringen nog steeds de beste waardeverhouding. Maar wie graag een wat specialere EX30 wil en wil kunnen profiteren van sneller AC-laden, heeft met de Ultra - Europa Black Edition een interessante keuze.


Volvo EX30 Black Edition

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie