Testprogramma nieuwe elektrische Jaguar gestart
Jaguar maakt ons nieuwsgierig door foto’s te publiceren van een prototype van een gloednieuwe, volledig elektrische sedan. De foto’s van de prototypes tonen een sportief ogende, vierdeurs elektrische sedan (GT), die zijn gemaakt tijdens testsessies. De auto is uiteraard nog gehuld in camouflerende graphics, maar dat maakt het niet minder interessant. Wat kunnen we verwachten van deze Britse belofte?
Van de I-Pace naar een bijna oorverdovende stilte
Jaguar leek elektrisch rijden aanvankelijk zeer serieus te nemen. De Jaguar I-Pace was immers een van de eerste elektrische auto’s op de markt. Aanvankelijk was die I-Pace, die eind dit jaar uit de showroom zal verdwijnen, een aardig succes. Maar qua laadsnelheid en actieradius moest hij het afleggen tegen zijn voornaamste concurrenten, en dat is iets wat het fraaie en indrukwekkende uiterlijk van deze auto niet kon verbloemen. Zo nu en dan was er de afgelopen jaren wat nieuws over een toekomstige elektrische Jaguar, maar echt concreet werd dat nooit. En zo werd het langzaam steeds stiller.
Maar nu lijkt het Britse merk de versnelling toch weer hoger te leggen met een model dat zich wederom richt op de top van het elektrische segment. Dat wordt dus een sportieve elektrische sedan/GT, die de concurrentie aan zou moeten gaan met gevestigde namen. Dan moeten we niet alleen denken aan de Tesla Model S, Porsche Taycan en Audi e-tron GT. Ook merken als Audi, BMW en Mercedes-Benz drukken steeds meer hun stempel op dit segment, terwijl er ook nog outsiders zoals de Lucid Air zijn en merken als Polestar ook steeds meer die kant op bewegen.
Specificaties, prestaties en platform
Jaguar belooft een combinatie van verfijning, prestaties en een flinke dosis Britse elegantie, verpakt in een modern en aerodynamisch design. Maar Jaguar houdt de lippen stijf op elkaar over de technische details. We kunnen – heel voorzichtig – natuurlijk wel wat bedenken wat we kunnen verwachten.
Om met de gevestigde orde te kunnen concurreren is een modern, dedicated EV-platform met 800 volt technologie bijna een must. Dit om een hoge laadsnelheid en dus ook een korte laadtijd aan de snellader mogelijk te maken. Dat platform zal een krachtige én efficiënte elektrische aandrijflijn met twee of zelfs drie motoren moeten bevatten. Ook qua actieradius zal de lat hoog moeten liggen, en zo’n 600 kilometer zal daarom absoluut tot de mogelijkheden moeten behoren.
Hoewel Jaguar officieel dus nog niets vrij heeft gegeven, wordt er in de Britse media gesproken over een JEA-platform (Jaguar Electric Architecture), en zal hij in het Britse Solihull worden gebouwd.
Design: camouflage laat nog wel wat zien
De gecamoufleerde prototypes geven ons alvast een aardige indruk van het design. De lange motorkap, vloeiende daklijn en korte overhangen wijzen op een sportieve en elegante verschijning, typisch Jaguar. De achterzijde doet, en dat is nieuw voor Jaguar, een beetje aan een shooting brake denken. Er is trouwens ook sprake van dat hij geen achterruit zou hebben. Hoewel er nog amper details te zien zijn, verwachten we ook de nodige moderne interpretaties van klassieke Jaguar-designelementen, waarbij de nadruk ook aerodynamische accenten zal liggen. Die zijn immers noodzakelijk voor een optimale efficiëntie.
Het interieur zal ongetwijfeld een oase van luxe zijn, met hoogwaardige materialen zoals (kunst)leer, hout en aluminium. De nieuwste technologieën zullen aanwezig zijn, waaronder een geavanceerd infotainmentsysteem en een digitaal instrumentenpaneel. Een premium audiosysteem zal ook niet ontbreken. Jaguar staat bekend om zijn aandacht voor detail, dus we verwachten een verfijnde afwerking en talloze personalisatiemogelijkheden.
Jaguar toch maar op weg naar een elektrische toekomst
Deze nieuwe GT geeft aan dat Jaguar kennelijk toch druk bezig is met elektrische mobiliteit. Het merk heeft ambitieuze plannen. Moederbedrijf Jaguar Land Rover investeert fors in nieuwe technologieën en productiefaciliteiten om deze ambities waar te maken. Ook wat betreft elektrische modellen van Land Rover en Range Rover. Het is ook de enige keus die het Britse bedrijf heeft, als het een leidende rol wil gaan spelen in het luxe EV-segment.
Volgend jaar?
Op dit moment kondigt Jaguar een nieuwe huisstijl aan om zijn ambities te illustreren en zegt de komende jaren zijn volledige modellengamma te gaan elektrificeren. Deze GT is daarbij de eerste in een reeks van (hopelijk) spannende nieuwe EV's. De eerste Jaguar die voortkomt uit de onlangs aangekondigde "Reimagine Strategy" van het Britse merk, en die waarschijnlijk in 2026 op de markt zal verschijnen.
De officiële lancering zal wellicht volgend jaar plaatsvinden, maar een precieze datum is nog niet bekend. Gezien de positionering in het luxe segment zal de prijs naar verwachting aan de hoge kant zijn. Reken maar op minstens een ton. Maar als deze nieuwe elektrische Jaguar inderdaad een goed gelukte combinatie van prestaties, luxe en Britse elegantie is, dan zal de prijs voor de echte Jaguar-koper slechts een detail zijn.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford