Peugeot e-408 debuteert volgende maand op Autosalon Parijs
Volgende maand opent de Autosalon van Parijs zijn deuren. Uiteraard behoort de Stellantis Group daar tot de exposanten en vooral Peugeot heeft daar groot nieuws in petto. In het licht van de schijnwerpers zal daar namelijk de gloednieuwe Peugeot e-408 zijn debuut maken, de volledig elektrische variant van de nieuwe fastback van het Franse merk. Ergens een veelbelovend model met een fraai en gestroomlijnd uiterlijk, maar de vraag is of de elektrische Peugeot e-408 ook qua specificaties wel genoeg in huis heeft.
Concurrentie ook uit eigen huis
Peugeot timmerde de laatste jaren flink aan de weg met zijn elektrische gamma, maar nu er ook een aantal goedkopere varianten op de markt zijn gekomen moet het toch wat marktaandeel inleveren. Opmerkelijk genoeg komt die concurrentie niet alleen uit China maar ook uit eigen huis. Citroën en Opel komen immers met een aantal prijsbrekers die ongetwijfeld kopers van de e-208 en e-2008 zullen aanspreken. Nu hoeft dat niet direct een probleem te zijn, want het is immers ook de bedoeling dat Peugeot in een iets hoger segment dan deze merken is gepositioneerd.
Heeft de elektrische Peugeot e-408 voldoende potentie?
Niettemin wordt het interessant om te zien of deze nieuwkomer inderdaad zijn beloftes na kan komen. Het is natuurlijk een stijlvolle aanvulling op het elektrische gamma van het merk met de leeuw, maar de vraag is wel of de auto qua prestaties nog wel kan voldoen aan wat men tegenwoordig in dit segment verwacht.
Peugeot is natuurlijk vastberaden zijn om een leidende rol te spelen in de elektrificatie van de Europese automarkt. Het Franse merk laat volgende maand in Parijs een indrukwekkend aanbod aan volledig elektrische modellen zien, waaronder negen personenauto's en drie bedrijfswagens. Een bewijs dat ze elektrisch rijden bij Peugeot absoluut serieus nemen.
Bekende techniek
De nieuwste toevoeging is dus de Peugeot e-408, waarmee men zich richt op automobilisten die op zoek zijn naar een combinatie van stijl, ruimte en prestaties. Hoewel Peugeot nog niet alle details heeft vrijgegeven, kunnen we alvast wat voorspellingen doen over de specificaties van e-408, zoals bijvoorbeeld de aandrijflijn.
Het is namelijk heel waarschijnlijk dat de e-408 technologie deelt met bestaande modellen zoals de e-208 en e-308. Hij staat namelijk op precies hetzelfde platform als de e-308. Dat betekent dat we een vermogen van rond de 115 kW (156 pk) mogen verwachten. In combinatie met het bekende accupakket met een capaciteit van 54 kWh zal die zorgen voor een actieradius van meer dan 400 kilometer (WLTP).
Ergens is dat prima natuurlijk, maar of dat genoeg is om de concurrentie het hoofd te bieden, dat valt een beetje te betwijfelen. Jammer ook, want de nieuwe elektrische SUV’s van Peugeot (e-3008 en e-5008) staan op veel modernere platforms en hebben daardoor veel meer te bieden. En dat gunnen we de e-408 eigenlijk ook.
Stevige concurrentie
We schatten namelijk in dat de prijzen van de e-408 ergens rond de 42 mille gaan beginnen. De e-308 begint immers bij 40 mille. Dan is hij een paar duizend euro goedkoper dan bijvoorbeeld de Tesla Model 3 en de Kia EV6. Maar die hebben wel aardig wat meer te bieden op het gebied van ruimte, motorvermogen, actieradius en laadsnelheid. Dat zijn niet de minst belangrijke zaken en daarom wordt het interessant om te zien hoe Peugeot zich met de e-408 in dit segment kan manifesteren.
Qua design kunnen we een dynamische fastback-stijl, uiteraard helemaal vergelijkbaar met de Peugeot 408 met verbrandingsmotor, wel waarderen. Die gestroomlijnde carrosserie ziet er niet alleen fraai uit maar biedt ook een lage luchtweerstand, en dat is weer goed voor de efficiëntie én actieradius. Maar dat alleen is misschien niet voldoende. Maar wie zijn wij? Laat de toekomst daarom maar uitwijzen of de Peugeot e-408 genoeg in huis heeft om de kopers te overtuigen.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford