
Nieuw: Alpine A390 met 470 pk
Vorig jaar introduceerde Alpine al de A290. Een sportieve hatchback, gebaseerd op de Renault R5, maar toch flinke upgrades om het model er echt uit te laten springen. Nu presenteert Alpine de A390. Naar eigen zeggen een Sport Fastback. Wij zien gewoon een SUV-coupe, maar wel met 470 pk en van Alpine en we weten waar zij toe in staat zijn!

Specificaties Alpine A390
Alpine biedt de A390 aan in twee varianten. Waarvan de sterkste, de A390 GTS dus 470 pk heeft. Belangrijker nog is het koppel. Dit komt neer op 808 Nm, waarvan 508 Nm voor de motor die de achterwielen aandrijft. Hiermee is het mogelijk om een topsnelheid te halen van 220 km/u. De standaardsprint wordt afgeraffeld in 3.9 seconden. De A390 GT moet het doen met 400 pk en 650 Nm koppel. De topsnelheid voor deze uitvoering is maximaal 200 km/u. Ook op de 0-100 tijd wordt ingeleverd. Deze duurt in de GT 4.8 seconden.
De Alpine A390 komt altijd met hetzelfde accupakket van 89 kWh. Volgens de WLTP-normering moet daarmee een range mogelijk zijn van maximaal 555 kilometer. Als de batterij leeg is, kan laden met 11 kW en optioneel 22 kW. Wie kiest voor 22 kW, kan daarmee ook bidirectioneel laden. Snelladen kan dan weer tot maximaal 190 kW. Waarmee de Alpine iets boven het midden uitsteekt binnen het segment.

Zes kleuren
De Alpine A390 is dus leverbaar in meerdere uitvoeringen, ongeacht de uitvoering kan er wel altijd gekozen worden uit zes kleuren: Noir Profond, Bleu Abysse, Bleu Alpine Vision, Argent Mercure, Blanc Topaze en Gris Tonnerre Mat. De laatste kleur is onderdeel van het speciale Atelier 2025 pakket. Wie kiest voor dit pakket, krijgt naast die kleur, ook een andere kleur voor de velgen, namelijk mat zwart. Standaard is de Alpine A390 voorzien van 20 inch velgen in Diamond Cut in combinatie met hoogglans zwart. Optioneel biedt Alpine ook 21 inch velgen, die ook een andere vormgeving hebben met als basis de verwijzing naar het Alpine Snowflake design. Ook hiervoor geldt dat er de keuze is uit hoogglans zwart en mat zwart voor de Atelier optie.

Drie motoren
Het eerder genoemde vermogen wordt niet uit één enkele motor gehaald. Aan de achterzijde is de Alpine A390, voorzien van twee motoren, terwijl er één motor aan de voorzijde is gemonteerd. Op deze manier biedt Alpine voor de A390 standaard vierwielaandrijving. Aan de achterzijde is de Alpine A390 dus voorzien van twee motoren, deze twee motoren drijven ieder een achterwiel aan. Het voordeel hiervan is dat de kracht verdeeld kan worden tussen de twee achterwielen om op deze manier de Alpine A390 ook een Torque Vectoring-syteem mee te geven. In de praktijk komt dit erop neer dat er dus altijd kracht naar het buitenste wiel gestuurd kan worden, waarmee er meer draaimoment gegenereerd wordt. Oftewel, scherper en strakker sturen! Alpine belooft daarbij de prestaties van een mechanisch sperdifferentieel.

Alpine A390 en Formule 1
Het Franse merk doet er alles aan om de Alpine straatauto's te verbinden met de F1. Naast leuke marketingtechnische features, heeft Alpine ook echt werk gemaakt van het onderstel en de rij-ervaring. Leukste opties is echter misschien wel de Overtake-knop. Dit kennen we ook al uit de A290. Met deze knop biedt de Alpine 10 seconden extra vermogen. Iets wat we bijvoorbeeld ook kennen uit de F1. Een andere leuke verwijzing naar de F1 is de blauwe RCH-knop. Waarbij RCH staat voor 'recharge', wat dus ook in de F1 gebruikt wordt. Met deze knop kan het regeneratieve remsysteem qua kracht ingesteld worden in 5 standen. One-Pedal-Driving is mogelijk in de hoogste stand.

Vijf Rijmodi
Naast de verwijzingen naar de F1, biedt Alpine met de A390 wel iets meer dan dat. Standaard is de A390 voorzien van vijf rijmodi, Save, Normal, Sport, Perso en de nieuwe Trackmodus. Het leukste aan dit alles, is dat het ECS ook daadwerkelijk uit te schakelen is. Waarmee Alpine nog maar eens wil onderstrepen dat het de A390 echt sportieve ambities heeft, naast het zijn van gezinsauto. Voor wie echt het circuit op gaat met de A390 (wat we niet verwachten), biedt Alpine wel uitgebreide mogelijkheden in het opslaan, uitlezen en delen van telemetrie data.

Infotainment en connectiviteit
Het centrale, verticale 12-inch scherm toont grafische thema’s en een gebruikersinterface die volledig in lijn is met de designtaal van Alpine. Pictogrammen, lettertypes en de kenmerkende blauwe achtergrond zorgen voor visuele harmonie met het instrumentarium.
Het Alpine Portal is gebaseerd op het Android Automotive-platform en maakt gebruik van Google Automotive Services. Dankzij FOTA-updates (Firmware Over The Air) blijft het systeem up-to-date. De bediening is intuïtief, via touchscreen of spraakassistent, vergelijkbaar met een tablet. Het scherm toont bovenin permanent de statusbalk (tijd, buitentemperatuur, netwerk), links de menuknoppen (home, media, telefoon, apps, instellingen) en onderin de klimaatregeling. De startpagina is aanpasbaar met widgets.
Standaard inbegrepen zijn Google Maps met EV-routeplanner en Google Assistant. Via Google Play zijn diverse apps beschikbaar. Android Auto en Apple CarPlay worden ondersteund, zowel via een kabeltje als draadloos. De A390 biedt ook internettoegang voor apps, muziek en video. Via smartphonekoppeling kunnen gebruikers content van hun toestel afspelen op het centrale scherm.

Interieur ruim genoeg voor vijf personen
Het dashboard, de middenconsole en de portierpanelen zijn bekleed met leder en omgeven door een verfijnde lichtsfeer. De dominante kleur is blauw, in lijn met de Alpine A290.
De cockpit is volledig op de bestuurder georiënteerd. Twee HD-schermen – 12,3 en 12 inch – zijn op de bestuurder gericht en dompelen hem of haar onder in de wereld van Alpine. De fysieke bediening van de klimaatregeling zorgt ervoor dat je instellingen kunt aanpassen zonder je blik van de weg te halen. Het verwarmbare sportstuur is bekleed met Nappa Bleu-leder, heeft een afgevlakte onderzijde en een centrale markering. In het stuur zijn knoppen geïntegreerd voor bediening van de rijmodi, rijhulpsystemen, telefoon, spraakassistentie en de weergavemodi van het instrumentenpaneel.

2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford