Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Leapmotor: Chinese elektrische auto's worden 'Made in Europe'

Auteur Bas van der Weerd
20 juni 2024

We schreven al eerder dat het Chinese automerk Leapmotor gaat samenwerken met Stellantis en de sprong naar de Europese markt zal gaan maken met twee elektrische modellen: de Leapmotor T03 en de Leapmotor C10. En het bijzondere is dat deze auto's niet in China, maar gewoon in Europa worden gebouwd, namelijk in een fabriek van Stellantis in Polen. Een slimme zet van Leapmotor, want zo kunnen ze inspelen op de groeiende vraag naar elektrische auto's in Europa, profiteren van de expertise en het distributienetwerk van Stellantis én de eventuele importheffingen omzeilen. 

Win-win situatie dankzij intensieve samenwerking

De samenwerking tussen Leapmotor en Stellantis is een strategische zet voor beide bedrijven. Leapmotor krijgt toegang tot de Europese markt en profiteert van de expertise en het netwerk van Stellantis, terwijl Stellantis zijn aanbod van elektrische auto's kan uitbreiden met betaalbare modellen van Leapmotor. Die samenwerking was al bekend. Maar die samenwerking wordt nu dus geïntensiveerd aangezien Leapmotor gebruik maakt van de productiefaciliteiten van Stellantis. Dit zeggen althans analysten van de Amerikaanse investeringsbank Jefferies tegen persagentschap Reuters. Het nieuws is nog niet officieel bevestigd door Leapmotor of Stellantis.

Blauwdruk

De productie in Polen zou Leapmotor een voorsprong geven op andere Chinese autofabrikanten die nog steeds afhankelijk zijn van import vanuit China. Daardoor zou deze samenwerking wel eens een blauwdruk kunnen vormen voor toekomstige samenwerkingen tussen Chinese en Europese autofabrikanten. Niet alleen met als doel om de elektrificatie van de automarkt te versnellen, maar ook om importheffingen te omzeilen en te voorkomen dat auto’s na productie eerst nog over de halve aardbol moeten worden vervoerd voordat ze bij hun klanten zijn.

Leapmotor T03: Goedkope elektrische stadsauto

Leapmotor T03

De Leapmotor T03 is een compacte stadsauto met een actieradius van ongeveer 400 kilometer, ideaal voor dagelijks gebruik in de stad. Het model is uitgerust met moderne technologieën zoals een geavanceerd rijhulpsysteem en een groot touchscreen infotainmentsysteem. Door de productie in Polen kan Leapmotor de T03 tegen een concurrerende prijs aanbieden, waardoor hij een aantrekkelijke optie wordt voor Europese consumenten die op zoek zijn naar een betaalbare elektrische auto.

Leapmotor C10: Ruime SUV met Europese ambities

Leapmotor C10

Voor wie meer ruimte nodig heeft, is er de Leapmotor C10, een ruime SUV die zich richt op gezinnen en mensen die regelmatig langere afstanden rijden. Met een aandrijflijn van 170 kW, een topsnelheid van 170 km/u en een WLTP-bereik van 420 kilometer is de C10 een veelzijdige elektrische auto die klaar is voor de Europese wegen.

Klein beetje opschudding

Met de productie van Leapmotor-modellen in Europa zou de concurrentie wel eens een beetje wakker kunnen worden geschud. Want in China zijn er – dat is meestal ook harde een eis van de Chinese regering – heel veel samenwerkingen tussen Europese, Amerikaanse, Japanse en Chinese autofabrikanten. Maar andersom, dat zien we niet zo vaak.

Het is ook goed nieuws voor consumenten, die kunnen profiteren van meer keuze, lagere prijzen en snellere innovaties. Het wordt in ieder geval heel interessant om te zien hoe Leapmotor zich zal positioneren in de Europese markt en of het Chinese merk inderdaad kan profiteren van de samenwerking met Stellantis, en van het feit dat de auto’s van Leapmotor in Europa worden gebouwd.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie