Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Hyundai komt onverwacht met de Inster, een compact elektrisch stadsautootje

Auteur Bas van der Weerd
11 juni 2024

Hyundai had al eens aangegeven dat we hier wellicht de kleine Casper tegemoet zouden kunnen zien. Dat gaat inderdaad gebeuren, al zal die auto hier als Hyundai Inster door het leven gaan. De Koreaanse fabrikant debuteert in het segment van kleine elektrische stadsauto's, dat eigenlijk alleen nog uit de Dacia Spring bestaat, met een naar eigen zeggen veelzijdige en betaalbare EV die mikt op jonge, stedelijke bestuurders die elektrisch willen rijden zonder de hoofdprijs te betalen. 

Hyundai en zustermerk Kia doen het natuurlijk heel goed in het A-segment en hopen met dit elektrische kleintje nogmaals een frisse wind door dit segment te laten waaien. En wie weet geeft hij met zijn speelse design, verrassend ruime interieur en een heel bruikbare actieradius zijn (aanstaande) concurrenten wel het nakijken. Tot nu toe moeten we het doen met wat teasers en enkele specificaties, de 27e juni is de officiële onthulling en zal er ongetwijfeld meer bekend worden gemaakt.

Hyundai Inster

Pixel-Perfect design en compacte afmetingen

De Inster moet een echte blikvanger worden met zijn hoekige, moderne design en speelse details. De Parametric Pixel-verlichting, die we kennen van andere elektrische Hyundai-modellen, moet de Inster een unieke, moderne en hoogwaardige uitstraling geven. Met een lengte van rond de 3,6 meter is de Inster perfect voor het stadsleven, waar parkeren vaak een uitdaging is. Krappe straatjes en kleine parkeerplaatsen zullen voor de Inster geen probleem zijn.

Ruimtewondertje en technologische verwennerij

Ondanks zijn compacte formaat is de Inster verrassend ruim van binnen, zegt Hyundai. Slimme opbergoplossingen en een neerklapbare achterbank zorgen ervoor dat je al je spullen kwijt kunt, of je nu boodschappen doet of een weekendje weg gaat. Het interieur moet modern en minimalistisch zijn, met een digitaal instrumentenpaneel en een infotainmentsysteem met touchscreen. Dit systeem biedt niet alleen entertainment, maar ook handige functies zoals navigatie en connectiviteit met je smartphone.

Redelijk krachtig en prima actieradius

Onder de motorkap ligt een elektromotor die 40 kW (54 pk) levert. Dat zou genoeg moeten zijn om vlot door het stadsverkeer te manoeuvreren en ook buiten de stad niet voor verrassingen te staan. Maar het echte pronkstuk van de Inster is zijn actieradius. Met een volle accu kun je volgens Hyundai tot wel 355 kilometer afleggen volgens de WLTP-cyclus. Dat is voor een autootje van dit formaat wat je noemt respectabel. We vermoeden wel dat dit om de WLTP-City cyclus zal gaan. De normale gecombineerde WLTP-cyclus zal ongetwijfeld een minder florissante afstand aangeven.

Betaalbaar elektrisch rijden voor iedereen?

Hyundai mikt met de Inster op een nieuwe generatie elektrische rijders die niet willen inleveren op stijl, comfort of technologie, maar ook niet de hoofdprijs willen betalen. Hoewel de exacte prijs nog niet bekend is, belooft Hyundai dat de Inster een betaalbaar alternatief zal zijn voor andere elektrische stadsauto's, zoals de Dacia Spring.

Hyundai Inster

Een nieuwe standaard in het A-segment?

Een beetje sneu voor de Dacia Spring, maar met de Inster zou Hyundai wel eens meteen een nieuwe standaard in het A-segment van elektrische auto’s kunnen zetten. De officiële onthulling op 27 juni zal ongetwijfeld veel aandacht trekken en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie