Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Hyundai Ioniq 9 start met kunstmatige intelligentie

Hyundai Ioniq 9 start met kunstmatige intelligentie

Auteur Jasper Engel

In gesprek met je auto alsof je met iemand praat. Steeds meer auto’s krijgen een eigen stem die dankzij AI meer kunnen dan voorheen. Veel meer zelfs. Niet om alleen de radio harder te zetten of de temperatuur te regelen, maar om echt met de bestuurder in gesprek te gaan. Hyundai gebruikt in de Ioniq 9 kunstmatige intelligentie om dat mogelijk te maken. Deze loeigrote elektrische SUV kan luisteren, begrijpen wat je bedoelt en daarop reageren alsof er iemand tegenover je zit. Het klinkt nog steeds onwerkelijk, maar dat is juist voor elektrische auto’s realistischer dan ooit.

Prijs vanaf
€ 67.995,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
250 kW
250 kW
Aantal zitplaatsen
7 personen
Bagageruimtes-in-Liters
52 - 88 liter
338 liter
Rijbereik
600 - 620 km
Netto
106 kWh
106 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
0 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
tot 2500 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database

De bediening is eigenlijk heel eenvoudig. De Hyundai Assistent wordt wakker met het commando “Hey Hyundai” en reageert daarna gewoon op wat je zegt zonder dat je enkel de bekende commando’s hoeft te gebruiken. Je kunt vragen waar een rustig restaurant is, of er files op de route zijn of het wat warmer mag in de derde zitrij. De assistent begrijpt de context van een gesprek en kan zelfs daarop doorvragen. Zo voelt het niet meer alsof je met een computer praat, maar met een hulp die je onderweg gezelschap houdt.

De auto denkt ook mee zonder dat je iets zegt. Het remsysteem past zich aan op de weg, de klimaatregeling weet welke stoelen bezet zijn en de routeplanner kiest laadpunten op basis van verkeer en acculading. Zelfs parkeren kan de auto zelf, terwijl jij ernaast staat te wachten.

Hyundai werkt samen met NVIDIA om auto’s slimmer te laten leren en voortdurend beter te maken. Daarbij let het merk op privacy: spraakopnames worden niet bewaard en in het MyHyundai-portaal kan de gebruiker zijn gegevens zelf wissen of aanpassen.

Onze review  over de Hyundai Ioniq 9 lees je hier


* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Hyundai IONIQ 9

110.3 kWh RWD
Vermogen:
218 pk
Topsnelheid:
185 km/h
0 - 100 km/u:
9.4 seconden
110.3 kWh AWD
Vermogen:
307 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
6.7 seconden
110.3 kWh AWD+
Vermogen:
428 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
5.2 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 18.8 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 24.9 kWh

Actieradius

106 kWh.:
Zomer   565 km
Winter   425 km
Jasper Engel

Jasper Engel

Redacteur, trainer en eigenaar van EV Update

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie