Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Ferrari Elettrica: Ferrari’s eerste elektrische auto luidt een nieuw tijdperk in

Ferrari Elettrica: Ferrari’s eerste elektrische auto luidt een nieuw tijdperk in

Auteur Joeri van Dam

Ferrari heeft tijdens zijn Capital Markets Day 2025 het productierijpe chassis en de belangrijkste componenten van zijn allereerste volledig elektrische auto, de Ferrari Elettrica, onthuld. Deze baanbrekende Ferrari EV markeert het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het merk met het steigerende paard. Met een combinatie van Italiaanse passie, Formule 1-technologie en emissievrije prestaties luidt de Ferrari Elettrica het elektrische tijdperk van Maranello in.

Een mijlpaal voor Ferrari: van V12 naar 100% elektrisch

De Ferrari Elettrica maakt deel uit van Ferrari’s multi-energiestrategie, waarin verbrandingsmotoren, hybride aandrijflijnen (HEV en PHEV) en nu ook volledig elektrische technologieën naast elkaar bestaan. Net als eerdere modellen – van de LaFerrari tot de SF90 Stradale – is deze Ferrari elektrische auto volledig in eigen huis ontwikkeld.

Chassis, aandrijving, accu en software zijn door Ferrari zelf ontworpen om de superieure prestaties en rijbeleving te garanderen die het merk definiëren. In totaal omvat het project meer dan zestig gepatenteerde technologieën, waaronder een volledig nieuw platform van 75% gerecycled aluminium, goed voor een besparing van 6,7 ton CO₂ per auto tijdens de productie.

Ferrari EV met duizelingwekkende prestaties

De Ferrari Elettrica wordt aangedreven door vier elektromotoren, verdeeld over twee volledig elektrische assen. De vooras levert 210 kW (285 pk) en kan worden ontkoppeld voor maximale efficiëntie, terwijl de achteras tot 620 kW (843 pk) genereert. In totaal levert deze Ferrari EV meer dan 1.000 pk in boostmodus. Dat vertaalt zich naar een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 2,5 seconden en een topsnelheid van 310 km/u.

De elektromotoren zijn afgeleid van de Formule 1 en voorzien van Halbach-array-rotors, die zorgen voor een efficiëntie van 93% en een toerental tot 30.000 tpm. De vermogensdichtheid – 3,23 kW/kg op de vooras en 4,8 kW/kg achter – behoort tot de hoogste in de industrie. 

Accu met de hoogste energiedichtheid ter wereld

De volledig in Maranello ontwikkelde accu van de Ferrari Elettrica heeft een bruto capaciteit van 122 kWh en werkt op een 800V-architectuur. De energiedichtheid van 195 Wh/kg en celdichtheid van 305 Wh/kg zijn de hoogste die momenteel in een productie-auto te vinden zijn.

Dankzij snellaadcapaciteit tot 350 kW kan deze Ferrari elektrische auto in korte tijd veel energie bijladen, goed voor een actieradius van meer dan 530 kilometer (WLTP). De 15 modulaire cellen zijn volledig geïntegreerd in de bodemplaat, waardoor het zwaartepunt 80 mm lager ligt dan bij een vergelijkbare Ferrari met verbrandingsmotor.

Rijdynamiek op Ferrari-niveau

De Ferrari Elettrica staat op een korte wielbasis van 2.960 mm en heeft een rijpositie dicht bij de vooras – geïnspireerd op Ferrari’s klassieke berlinetta’s. De auto is uitgerust met Ferrari’s derde generatie 48V actieve onderstel, dat samenwerkt met vierwielaandrijving, torque vectoring en viermotorige krachtverdeling.

Een nieuw ontwikkeld elastisch-mechanisch subframe reduceert trillingen en geluid, terwijl de Vehicle Control Unit 200 keer per seconde alle dynamische parameters bijwerkt voor maximale stabiliteit en precisie. De combinatie van actieve vering, viermotorige aandrijving en real-time softwarecontrole maakt de Elettrica tot een elektrische Ferrari die even scherp stuurt als zijn benzinebroers.

Een nieuw geluid voor een nieuwe Ferrari

In tegenstelling tot veel andere elektrische supercars gebruikt de Ferrari Elettrica geen synthetisch motorgeluid. In plaats daarvan versterkt een nauwkeurige sensor de mechanische trillingen van de aandrijflijncomponenten, waardoor een authentiek, metallisch geluid ontstaat dat direct reageert op acceleratie en regeneratief remmen. Deze natuurlijke sound versterkt de verbinding tussen bestuurder en machine – precies zoals bij elke andere Ferrari.

Technische specificaties Ferrari Elettrica

Specificatie
Ferrari Elettrica
AandrijvingVier elektromotoren (AWD)
Vermogen (boostmodus)>1.000 cv
Actieradius (WLTP)>530 km
0-100 km/u2,5 s
Topsnelheid310 km/u
Accucapaciteit122 kWh (800V)
Max. laadvermogen350 kW
Gewichtca. 2.300 kg
Gewichtsverdeling47% voor / 53% achter
Energiedichtheid batterij195 Wh/kg
Zwaartepunt80 mm lager dan ICE-model

Ferrari’s toekomst is elektrisch – en emotioneel

Met de Ferrari Elettrica bewijst Ferrari dat elektrificatie geen afbreuk hoeft te doen aan emotie, vakmanschap en prestaties. Deze Ferrari EV combineert de nieuwste aandrijftechnologie met de ziel van Maranello: rijdynamiek, geluid en sensatie.

De wereldpremière van de Ferrari Elettrica staat gepland voor voorjaar 2026, wanneer ook het interieurdesign en de productieversie worden onthuld. Voor Ferrari is de toekomst elektrisch – maar het hart blijft puur Ferrari.

Joeri van Dam

Joeri van Dam

Mede-eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie