Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

En weer een sportieve elektrische sedan: Lotus Emeya

Auteur Bas van der Weerd
07 september 2023

Lotus is, nadat het zo’n zes jaar geleden door Geely werd overgenomen, druk bezig om een nieuw gamma met elektrische auto’s op de markt te brengen. Dat begon een paar jaar geleden met de razendsnelle maar ook heel exclusieve Evija. Met de onlangs gelanceerde Lotus Eletre zal het Britse merk een wat groter publiek aanspreken. Dat geldt ongetwijfeld ook voor de zojuist onthulde Lotus Emeya, een sportieve sedan die het Britse merk zelf een ‘electric hyper-GT’ noemt .

Sportieve sedans in overvloed

Het iconische Britse merk, duidelijk gesterkt door de Chinese financiering en know-how, brengt met de Lotus Emeya een sportieve elektrische sedan op de markt die best wel eens een aardig succes kan worden.

Het segment aan luxere, sportieve sedans belooft binnenkort heel aardig bezet te worden. De Tesla Model S, sinds jaar en dag meester in dit segment, begint aan het eind van zijn lifecycle te komen en wordt afgelost door waardige opvolgers als de Lucid Air, Mercedes EQE en EQS, Fisker Ronin GT, BMW i5 M60 en natuurlijk ook de Zeekr 001, eveneens uit de stal van Geely. Laten we overigens ook niet de Porsche Taycan en Audi E-Tron GT vergeten, want de Lotus Emeya komt daar qua concept misschien wel het dichtste bij in de buurt.

Lotus Emeya: Brits icoon met Chinese invloeden

Lotus, een merk dat al van oudsher lichtgewicht sportwagens bouwde, is onder de hoede van Geely een nieuwe weg ingeslagen. Met een doel om 150.000 voertuigen per jaar te verkopen tegen 2028, heeft Lotus grote plannen. Die stroken niet helemaal, of helemaal niet, bij wat we van het Britse merk gewend zijn.

De Lotus Evija kwam nog aardig in de buurt van de kernwaarden van Lotus. De Lotus Eletre, een SUV cross-over, was voor de Lotus-fans toch een beetje vloeken in de kerk. Zij zullen contenter zijn met de Lotus Emeya. Nog steeds geen lichtgewicht sportwagen, maar wel een auto die qua lijnen wat meer in de buurt van het erfgoed van Lotus komt.

De Emeya speelt een cruciale rol in de ambities van Lotus. Het model dient niet alleen als een showcase van wat het merk technologisch te bieden heeft, maar ook als een middel om nieuwe markten en demografieën aan te boren.

Lotus Emeya

Naar 100 km/u in minder dan 3 seconden

Lotus rust de Emeya uit met een dual-motor setup, waarmee de auto over een vermogen van 919 pk en een koppel van 985 N beschikt, waarmee hij in welgeteld 2,78 seconden van 0 tot 100 km/u kan sprinten. Het is een van de weinige auto’s die onder de 3-seconden grens blijft, en zelfs een fractie sneller dan de Porsche Taycan. De topsnelheid is begrensd op ongeveer 250 km/u), wat het een geduchte concurrent maakt voor andere sportieve sedans zoals de Porsche Taycan.

Hoewel er geen specifieke actieradius is vermeld, is het aannemelijk dat deze ongetwijfeld vergelijkbaar zal zijn met die van de Lotus Eletre, waarvan de meest krachtige versies met een 112 kWh-accu zijn uitgevoerd. Het zou ons niet verbazen als de Lotus Emeya een actieradius van een kilometer of 600 haalt. Ook qua snelladen staat de Emeya zijn mannetje. Lotus heeft het namelijk over een maximale laadsnelheid van 350 kW, wat dus een 800 volt systeem inhoudt.

Lotus Emeya

Design: een beetje Lotus, een beetje Geely

Het design van de Emeya is een samensmelting van aerodynamica en esthetiek, waarbij klassieke Lotus-elementen worden gecombineerd met futuristische details. De gestroomlijnde carrosserie en de prominente luchtinlaten zijn niet alleen esthetisch aantrekkelijk, maar ook functioneel, gericht op maximale aerodynamische efficiëntie. De LED-koplampen en het opvallende achterlichtontwerp voegen een extra laag van verfijning toe. Samen creëren deze elementen een visueel aantrekkelijke auto die zowel op de weg als op het circuit de aandacht zal trekken.

Om ondanks de lage bouwwijze voldoende ruimte te bieden, zal hij redelijk lang zijn. De wielbasis is iets meer dan 3 meter, dus dan zal de gehele auto minimaal 5 meter lang zijn.

Interieur à la Eletre

Binnenin wordt de bestuurder verwelkomd door een luxueus interieur, uitgerust met een 55-inch augmented reality head-up display en een hoogwaardig audiosysteem. Het is duidelijk dat Lotus niet alleen focust op prestaties, maar ook op het bieden van een uitzonderlijke rijervaring. Het elektronisch gestuurde luchtonderstel moet de rijeigenschappen van de Emeya naar een hoger niveau tillen. Het interieur vertoont trouwens aardig wat trekjes van de Lotus Eletre.

Lotus Emeya

Lotus Emeya

Lotus Emeya

Lotus Emeya

De prijzen zijn nog niet vrijgegeven, wordt het kan net anders dan dat de Lotus Emeya in het hogere segment zal vallen, gezien de luxe en prestaties die hij biedt. De auto zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2023 beschikbaar zijn voor het publiek. Tegen die tijd weten we wat hij kost en hebben we er ongetwijfeld nader kennis mee kunnen maken.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie