DS N°8 nu al officieel gepresenteerd
De DS N°8 is officieel onthuld en belooft een veelbelovend nieuw tijdperk in te luiden voor DS Automobiles. Deze elektrische SUV-coupé combineert een gestroomlijnd design met een indrukwekkende actieradius tot wel 750 kilometer. Het luxueuze interieur ademt Franse elegantie en comfort, met hoogwaardige materialen en geavanceerde technologie. De N°8 is gebouwd op het STLA Medium-platform en zal verkrijgbaar zijn drie elektrische aandrijflijnen, met vermogens tot wel 257 kW (350 pk). Snelladen kan met maximaal 160 kW, en mede dankzij een standaard warmtepomp is de N°8 behoorlijk zuinig. Tevens is de DS N°8 voorzien van de nieuwste rijhulpsystemen en connectiviteitsfuncties, waaronder het DS Iris System 2.0 met spraakbediening en ChatGPT integratie.
Aerodynamisch en elegant ontwerp
De DS N°8 is duidelijk geïnspireerd op de DS Aero Sport Lounge concept car, met vloeiende lijnen en een focus op aerodynamische efficiëntie. Die aandacht voor details werpt zijn vruchten af: met een Cw-waarde van slechts 0,24 behoort de N°8 tot de absolute top in zijn klasse. En dat vertaalt zich natuurlijk in een indrukwekkende actieradius. Maar de N°8 is meer dan alleen aerodynamisch em efficiënt, je mag hem ook gerust een blikvanger noemen. De spectaculaire lichtsignatuur met de DS Luminascreen aan de voorzijde en de verticale Light Blade achterlichten geven de auto ook een behoorlijk futuristische uitstraling. Ook de 'duo-tone' carrosseriekleuren, met een diepzwart dak en motorkap, dragen bij aan die bijzondere en elegante verschijning. DS Automobiles heeft zelfs een nieuwe 'Paintjet'-spuittechniek gebruikt voor de zwarte motorkap, een wereldprimeur in massaproductie die bovendien een stuk milieuvriendelijker is.
Een oase van rust, ruimte en comfort
Het interieur van de DS N°8 is een bijzonder fraai toonbeeld van Franse luxe en comfort. De 'French Art of Travel' staat centraal, met hoogwaardige materialen, comfortabele stoelen en een zee van ruimte. De bestuurder wordt verwelkomd door een geavanceerd instrumentendisplay met animaties en een nieuw X-vormig stuurwiel. De zwevende middenconsole herbergt de bedieningselementen en is voorzien van sfeerverlichting. En natuurlijk mag een groot 16-inch centraal display met het DS IRIS System 2.0 niet ontbreken. Uiteraard heeft DS Automobiles ook veel aandacht besteed aan duurzaamheid in het interieur. Zo is er gebruik gemaakt van Alcantara en gelooid nappaleder, milieuvriendelijkere alternatieven voor traditionele materialen.
En natuurlijk altijd ‘connected’ met de DS N°8
Het DS Iris System 2.0 is het hart van de digitale ervaring in de N°8. Met spraakbediening en een verbeterde interface is het systeem intuïtiever dan ooit. Natuurlijk zijn Apple CarPlay en Android Auto draadloos te integreren. En dankzij de connected services heb je altijd toegang tot de routeplanning, accuconditionering en Plug & Charge functionaliteit. DS Automobiles heeft zelfs ChatGPT geïntegreerd in het infotainmentsysteem, die de spraakherkenning nog uitgebreider maakt en voor een interactieve ervaring zorgt.
Prestaties en actieradius DS N°8: de lat ligt hoog
De DS N°8 is meer dan alleen een mooi gezicht. Onder de elegante carrosserie gaat een grote hoeveelheid aan technische snufjes schuil, die voor een indrukwekkende actieradius, pittige prestaties en een bijzonder comfortabele rijervaring moeten zorgen.
Kopers van deze SUV-coupé hebben de keus uit voorwiel- of vierwielaandrijving, afhankelijk van de gekozen uitvoering. Met een vermogen tot 257 kW (350 pk) belooft de DS N°8 genoeg mogelijkheden voor een dynamische rijstijl aan boord te hebben. Maar de echte eyecatcher is natuurlijk de actieradius. Dankzij de efficiënte aandrijflijn en de uitgekiende aerodynamica haalt de N°8 een indrukwekkende 750 kilometer (WLTP) op een volle accu. Daarmee laat hij de meeste concurrenten ver achter zich.
Drie aandrijfvarianten
DS Automobiles begrijpt dat elke bestuurder andere behoeften heeft. Daarom is de N°8 verkrijgbaar in drie verschillende motorvarianten:
- FWD: De voorwielaangedreven basisversie met een vermogen van 169 kW (230 pk) en een accucapaciteit van 74 kWh. Perfect voor dagelijks gebruik en stadsritten.
- FWD Long Range: Ook voorwielaangedreven, maar met een krachtigere motor van 180 kW (245 pk) en een grotere accu van 97,2 kWh. Deze variant is de actieradiuskampioen met een bereik tot wel 750 km (WLTP). Ideaal voor lange afstanden en elektrische roadtrips.
- AWD Long Range: De topsporter van de familie. Met vierwielaandrijving, een vermogen van 257 kW (350 pk) en dezelfde 97,2 kWh accu als de FWD Long Range, sprint deze N°8 in slechts 5,4 seconden naar de 100 km/u.
Geen STLA-Large en 800 volt
Aanvankelijk hadden we nog verwacht dat de DS N°8 op het nieuwe STLA-Large platform van Stellantis zou komen te staan. Dat blijkt, in tegenstelling tot wat wij vorige week over de DS N°8 schreven, toch niet zo te zijn. Het wordt een in afmetingen aangepaste versie van het STLA-Medium platform. Dat betekent echter dat hij géén 800 volt-systeem krijgt.
En dat heeft helaas min gunstige consequenties voor de DC-laadsnelheid. Die bedraagt met het 400 volt-systeem maximaal 160 kW en daarmee laad je de accu in 27 minuten op van 20% tot 80%. Daarmee onderscheidt hij zich dus niet zo positief. Voor het normale AC-opladen is hij trouwens voorzien van een 11 kW boordlader, die later optioneel is uit te breiden naar 22 kW.
Voor het overzicht een tabel met de specificaties van de drie DS N°8 varianten:
Variant | Vermogen (pk) | Koppel (Nm) | Topsnelheid (km/u) | Acceleratie 0-100 km/u (s) | Accucapaciteit (kWh) | Actieradius WLTP (km) | DC-laadsnelheid (kW) |
FWD | 230 | 343 | 190 | 7,7 | 74 | 572 | 160 |
FWD Long Range | 245 | 343 | 190 | 7,8 | 97,2 | 750 | 160 |
AWD Long Range | 350 | 509 | 190 | 5,4 | 97,2 | 686 | 160 |
Rijden als op een wolk, en ook een beetje vanzelf
Comfort en rijplezier staan hoog in het vaandel bij de DS N°8. Zo hoort het natuurlijk ook bij het vlaggenschip van een Frans premium merk. De geavanceerde DS Active Scan Suspension analyseert de weg vóór de auto en past de demping van elk wiel afzonderlijk aan. Dit zorgt voor een ongekend soepele rijervaring, zelfs op hobbelige wegen. En met de DS Extended Head-Up Display met augmented reality projecteert de auto belangrijke informatie direct op de voorruit, zodat je je ogen op de weg kunt houden.
Ook aan veiligheid is gedacht. DS Night Vision helpt je om obstakels in het donker beter te zien, terwijl de DS Pixelvision adaptieve koplampen met grootlichtassistent zorgen voor optimaal zicht in alle omstandigheden. En met DS Drive Assist 2.0 kan de N°8 semi-autonoom van rijstrook wisselen en beschikt hij over adaptieve cruise control.
De DS N°8: Veelbelovend statement van Franse luxe en innovatie
Met de N°8 zet DS Automobiles niet alleen een nieuwe stap in de richting van een elektrische toekomst, maar wil het Franse merk ook zijn ‘premium’ ambities benadrukken. En dat laatste zou best wel eens goed kunnen lukken. De combinatie van een indrukwekkende actieradius, geavanceerde technologie en een heel luxueus interieur maakt de DS N°8 een behoorlijk aantrekkelijke ‘premium’ EV. Ook het onmiskenbaar Franse tintje maakt de N°8 bijzonder en onderscheidend. We zijn daarom benieuwd hoe deze elektrische SUV-coupé zich zal meten met de concurrentie. Daar zullen we nog wel even op moeten wachten, de DS N°8 wordt naar verwachting niet voor midden volgend jaar geïntroduceerd.
2 reacties
Markie Mark
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford
Loesje Boom
12 maart, 2023
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” –Henry Ford