Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

DS N°8: Een volgende stap naar een elektrische toekomst voor DS Automobiles

DS N°8: Een volgende stap naar een elektrische toekomst voor DS Automobiles

Auteur Bas van der Weerd

DS Automobiles gooit het roer om, in een zoveelste poging om het imago als fabrikant van premium personenauto’s te verbeteren. Hun huidige topmodel, de DS9, is nog een plug-in hybride maar de Franse autofabrikant zal uiteindelijk vol in gaan zetten op elektrische mobiliteit. Dit blijkt mede uit de onthulling rond hun nieuwste model. Hiervan publiceerde men eerst alleen wat teasers, en de mededeling dat deze een actieradius van maar liefst 750 kilometer zal hebben. 

Nieuwe naamgeving: DS N°8

Nu maakt DS Automobiles ook de naam en het interieurconcept van hun nieuwste model bekend. De naam - hij gaat DS N°8 heten – maakt ook duidelijk dat men de naamgeving van dit merk aan gaat passen. De opeenvolgende nummering zal zo blijven, maar die gaat DS uitbreiden met de toevoeging ‘N°’. Om dat allemaal nog even extra ingewikkeld te maken zal DS dit op de auto zelf met een ruitvormig icoontje aanduiden. Dat ruitje is weer afgeleid van een diamant, en die moet weer duiden op de verfijning en het vakmanschap waar DS Automobiles om bekend staat. Je moet er maar op komen.

DS N°8

Blikvanger met een flinke actieradius

Nu terug naar de auto zelf, want die nummer '8' is dus nieuw binnen het gamma van DS Automobiles. En misschien is dit wel de meest veelbelovende auto ooit van het merk. Het is immers de eerste auto van DS die én indrukwekkende prestaties, én een indrukwekkend ontwerp, én een indrukwekkend interieur belooft. Tot zover de superlatieven, maar als er een auto is waarmee DS Automobiles indruk wil maken, dan is deze het wel. Ook zonder de ingewikkelde nomenclatuur.

Het ontwerp van de DS N°8, die het nieuwe vlaggenschip van het Franse merk moet worden, combineert de kracht en dynamiek van een SUV met de elegantie van een coupé. Bovendien is het ontwerp ook nog eigenzinnig genoeg om nét even extra op te vallen.

En dan krijgt DS N°8 ook nog een elektrische aandrijflijn met een actieradius die er behoorlijk boven uit schiet. Dankzij het feit dat het ontwerp ook behoorlijk aerodynamisch is (met een Cx-waarde van slechts 0,24) en er verschillende innovatieve technologieën zoals actieve luchtinlaten worden toegepast, moet de DS N°8 een actieradius tot wel 750 kilometer (WLTP) krijgen. Alleen daarom zou je hem al het omstreden predicaat ‘premium’ kunnen geven.

STLA-Large architectuur

De DS N°8 heeft trouwens nog steeds wat elementen van de DS 8 Crossback, waarvan de beelden zo’n vier jaar geleden circuleerden. Die had een veel agressiever ontwerp, maar de verhoudingen zijn voor een deel zo gebleven, waaronder de relatief . Toen was er trouwens nog sprake van dat hij of op het eigen eVMP-platform of zelfs het Giorgio-platform van Alfa Romeo zou komen te staan. De tijden zijn veranderd, want reken maar dat de DS N°8 op het STLA-Large van Stellantis zal komen te staan.

En daardoor zou het ook wel eens zo kunnen zijn dat hij in de fabriek in het Zuid-Italiaanse Cassino zal worden gebouwd. Die is door Stellantis ooit aangewezen als de productiefaciliteit voor de grotere EV’s. Natuurlijk zullen daar dan ook de zustervoertuigen van Alfa Romeo en Lancia van de band gaan rollen.

Dat SLTA-Large platform heeft overigens ook de mogelijkheid voor een 800 volt-architectuur, en dus ook voor aanzienlijk hogere laadsnelheden. Of de N°8 dat ook krijgt, is nog niet duidelijk, maar wel heel waarschijnlijk.

DS N°8

Eindelijk écht een premium interieurontwerp

DS Automobiles geeft ons ook een voorproefje van het interieur van de DS N°8. Tot nu toe waren de interieurs van DS redelijk omstreden. Qua afwerking leek het soms een beetje ‘over the top’ om het premium gevoel na te streven, DS leek er niet echt in te slagen om een echt bijzonder interieur neer te zetten.

Maar dat van de DS N°8 ziet er best wel veelbelovend uit, al moeten we het nog doen met een enkele foto en een korte video. Maar die ons wel vermoeden dat het interieur en dashboard nu toch echt een toonbeeld van Franse design lijken te worden. De zuivere lijnen zijn geïnspireerd op de jachtbouw, terwijl de afwerking een mooie combinatie van innovatieve technologie en traditioneel vakmanschap laat zien, welke tot een zeer fraai resultaat lijkt te leiden. De deurpanelen moeten de inzittenden als het ware omarmen en integreren op innovatieve wijze ook het geluidssysteem en de sfeerverlichting.

Is de DS N°8 dan écht een belofte voor de toekomst?

Als de uiteindelijke DS N°8 net zo veelbelovend als de is als de foto’s, dan laat DS Automobiles hiermee zien dat het elektrische mobiliteit perfect samen kan laten gaan met een vooruitstrevend ontwerp, luxe, comfort en innovatie. Alles dus wat je mag verwachten van een premium automerk. Maar de reputatie van de auto’s van Stellantis is wat kwaliteit betreft niet denderend.

En dat kan natuurlijk zijn weerslag hebben op de kansen van een auto in een hoger segment, zoals de DS N°8. Zullen zijn gedurfde design, fraaie interieur en indrukwekkende actieradius daarom wel genoeg zijn om een geduchte concurrent in het elektrische luxesegment te worden? Het zal erom spannen. De rijtesten zullen uiteraard al heel wat meer zeggen, maar die laten nog even op zich wachten. Laten we eerst maar uitkijken naar de officiële onthulling deze Franse schoonheid, die waarschijnlijk volgend jaar zal zijn.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie