Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Wuling Mini EV komt als Ari Bruno op de Duitse markt

Auteur Bas van der Weerd

Natuurlijk was het slechts een kwestie van tijd voordat de Chinese autofabrikant Wuling zijn immens populaire elektrische stadsautootje Mini EV naar Europa zou brengen. We gaan hem het eerst in Duitsland zien, daar wordt hij op de markt gebracht onder de naam Ari Bruno. Een uiterst compacte vierzitter, vooral bedoeld voor stadsgebruik en korte afstanden, die daar verkrijgbaar zal zijn voor een aantrekkelijke prijs van €15.990. Daarmee is de Ari Bruno een van de meest betaalbare volwaardige elektrische auto's op de Duitse markt.

Compact en praktisch

We zeggen volwaardig maar hij heeft, net zoals veel andere microcars, een L7e kenteken. Het is vanwege de veiligheidseisen niet mogelijk om hem in Europa normale personenauto te importeren, vandaar dit kenteken. Met een lengte van slechts 3,06 meter en een breedte van 1,49 meter. Daarmee is hij wat langer maar ook smaller dan bijvoorbeeld de Smart Fortwo en de Toyota IQ. Perfect dus voor het rijden door drukke straten en het vinden van dat ene felbegeerde parkeerplekje in de stad.

Ondanks zijn compacte formaat schijnt de auto toch voldoende ruimte te bieden voor vier personen en wat bagage. Nu zou je denken dat de ruimte alleen voldoende is voor een kind, zeker als de voorstoelen niet in de voorste stand staan, maar dat schijnt nog best wel mee te vallen. En dat zie je niet vaak bij een auto van dit beperkte formaat.

De accu heeft met 17,3 kWh een bescheiden capaciteit, toch haalt de Bruno daarmee nog een bereik tot 215 km. Alleen volgens welke norm dat is, dat vinden we nergens terug. Maar het bereik zal zonder meer voldoende zijn voor dagelijks gebruik in de stad. De importeur geeft aan dat de verbruikskosten door het verbruik van 9,9 kWh/100km bijzonder laag zijn, zeker zolang je voor dit soort autootjes geen wegenbelasting hoeft te betalen. Met een energieprijs van € 0,30/kWh kost rijden met de Ari Bruno maar 3 cent per kilometer.

Opladen kan thuis aan een gewoon stopcontact, en dan is de accu in 4-5 uur weer helemaal vol. Snelladen schijnt ook mogelijk te zijn, waarbij de accu in 35 minuten van 30% tot 80% wordt opgeladen. Daarvoor is wel een dure CCS-adapter noodzakelijk.

Drie uitvoeringen

De Ari Bruno is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: 'Cargo', ‘Pure’ en 'Comfort'. De Cargo-uitvoering is speciaal ontworpen voor bedrijven en beschikt over een robuuste houten vloer, verankeringspunten en een scheidingsrek, en dus ook geen achterbank, waardoor hij ideaal is voor het vervoeren van goederen en gereedschap.

De ‘Pure’ is het basismodel mét achterbank, met een redelijk complete basisuitrusting met airbags voor bestuurder en voorpassagier, elektrische ramen, een antiblokkeerremsysteem (ABS), centrale vergrendeling met afstandsbediening, touchscreen inclusief achteruitrijcamera en Bluetooth, een achteruitrijcamera en LED-dagrijverlichting. De Comfort-uitvoering heeft dan nog wat meer luxe, met features zoals airconditioning, stuurbekrachtiging en een Mobileye-assistentiesysteem, met rijstrookassistentie, afstandswaarschuwing en verkeersbordherkenning.

Bijzonder is dat je hem ook met trekhaak kunt bestellen, en dat hij een trekvermogen van 300 kilo (geremd) heeft. De Ari Bruno is verkrijgbaar in drie frisse kleuren: Pistache, Ananas en Champagne. Met een vanafprijs van €15.990 voor de Pure-uitvoering kun je de Ari Bruno als een aantrekkelijk alternatief voor duurdere elektrische auto’s beschouwen. Maar de gebruiksmogelijkheden zijn gezien de beperkte afmetingen, actieradius en snelheid (max 90 km/u) natuurlijk wel beperkt, al kan dat formaat natuurlijk ook weer een voordeel zijn.

Een Chinees succesverhaal

De Wuling Mini EV is een enorm succes in China, waar hij bekend staat om zijn lage prijs, praktische bruikbaarheid en compacte formaat. Daar zijn er alleen al in het eerste jaar dat hij gebouwd werd, bijna een half miljoen exemplaren van geleverd. Daarom is het bijna vanzelfsprekend dat hij, weliswaar onder de naam Ari Bruno, nu zijn intrede doet op de Duitse markt. En het zal zeker interessant zijn om te zien of hij ook daar eenzelfde populariteit zal verwerven.

Of de Ari Bruno, of de Wuling Mini EV, of onder een andere naam, ook naar Nederland komt, is nog onduidelijk. Mocht dat gebeuren, dan zou deze compacte en betaalbare elektrische stadsauto wel eens een grote impact kunnen hebben op de markt voor dit soort kleine elektrische voertuigjes. We gaan het zien.

Ari Bruno annex Wuling Mini EV
Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie