Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Review MINI Aceman JCW, rijplezier met een rauw randje

Review MINI Aceman JCW, rijplezier met een rauw randje

Auteur Joeri van Dam

Review MINI Aceman JCW, elektrisch rijplezier met een rauw randje

MINI staat bekend om compacte auto’s met een uitgesproken karakter. Al sinds de originele Mini in de jaren zestig de straten veroverde, draait het om wendbaarheid, eigenzinnigheid en vooral rijplezier. Met de volledig elektrische Aceman wordt dat erfgoed naar een nieuw hoofdstuk getild. En in JCW-uitvoering – John Cooper Works – belooft MINI zelfs sportieve prestaties die passen bij de naam. Maar hoe combineert deze elektrische crossover karakter, bruikbaarheid en de technische uitdagingen van een EV?


Prijs vanaf
€ 52.490,-
AC-Laden
11 kW
3 fase
DC-Laden
95 kW
Aantal zitplaatsen
5 personen
Bagageruimtes-in-Liters
0 liter
300 liter
Rijbereik
355 - 355 km
Netto
49.2 kWh
Fietsdrager-met-kogeldruk
75 kg
Aanhangwagen-met-trekgewicht
750 kg
Laadpoort positie
Laadpositie
Meer EV data op EV database
Voordelen Nadelen
Karaktervolle esortieve prestaties
Een echte MINI
Standaard warmtepomp
Beperkt snellaadvermogen
Stugge vering in de JCW-versie
Prijskaartje

Waar moet je de MINI Aceman plaatsen?

De MINI Aceman verscheen in 2024 als nieuwkomer in de line-up en vult het gat dat de Clubman achterliet. Hij is gebouwd in China, op het Spotlight Automotive-platform dat BMW samen met Great Wall Motors ontwikkelde. Waar de SE-variant vooral gericht is op efficiënt elektrisch rijden, legt de JCW-uitvoering de nadruk op sportiviteit. Met 258 pk, 330 Nm koppel en een sprint van 0-100 km/u in ongeveer 6,4 seconden is dit geen brave crossover. Het is de eerste volledig elektrische MINI die het John Cooper Works-label draagt – en dat alleen al maakt hem historisch.

Achter het stuur

Zodra je wegrijdt, merk je dat MINI er alles aan gedaan heeft om de Aceman JCW een eigen rijkarakter te geven. Het gaspedaal reageert alert en de boostfunctie geeft je extra vermogen voor korte sprints. Op bochtige wegen laat de Aceman zich verrassend strak sturen; het go-kart-gevoel is er nog steeds, ook al zit je hoger en is het gewicht (ruim 1.700 kilo) flink.

De keerzijde van dit sportieve onderstel is dat oneffenheden in het wegdek duidelijk voelbaar zijn. De vering is stug, waardoor lange stadsritten over klinkers minder comfortabel zijn. Toch voelt het geheel solide en goed afgestemd voor wie rijbeleving belangrijker vindt dan absolute verfijning.

Wil je alsnog het meest extreme go-kart gevoel, dan zit er niets anders op dan voor een 3-deurs MINI te gaan.

Actieradius en efficiëntie

De MINI Aceman JCW is uitgerust met een accupakket van 54,2 kWh netto, goed voor een WLTP-actieradius van circa 406 kilometer. In de praktijk komt dat neer op zo’n 320 à 340 kilometer, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden uiteraard. Weet dat de Aceman je wel continue motiveert om elke bocht op snelheid te nemen. Daarvoor is hij gemaakt.

MINI heeft de Aceman standaard voorzien van een warmtepomp, wat helpt om het verbruik in koude maanden te beperken. Dat zie je terug in het praktijkverbruik weten we van collega’s: gemiddeld zo’n 17 à 18 kWh per 100 km, wat gezien de prestaties en het gewicht keurig is.

Laden: redelijk, maar niet toonaangevend

Aan de (openbare) laadpaal kan de Aceman 3-fasen 11 kW AC aan, waarmee een lege accu in ongeveer 5,5 uur weer vol is. Aan de snellader is het maximum 95 kW DC. Daarmee laad je de accu van 10 naar 80 procent in ongeveer 30 minuten. Het is niet traag, maar er zijn concurrenten in dit segment – zoals de Hyundai Kona Electric of Volvo EX30 – die (flink) hogere piekvermogens halen en dus sneller weer klaar zijn voor het vervolg van je rit/reis.

Maak je een langere rit, dan is het fijn dat je Aceman met je meedenkt qua laadstops. De tijd van je elektrische autoreis plannen is echt voorbij! In ieder geval bij MINI.

Interieur en technologie

Binnenin is de Aceman JCW uitgesproken MINI. Het ronde OLED-scherm in het midden domineert het dashboard en combineert infotainment, navigatie en voertuigfuncties. Android Auto is overigens niet compatible met een rond scherm en wordt daarom vierkant weergegeven. Het eigen MINI navigatiesysteem is daarom alleen al visueel fijner, met dat het daarnaast ook rekening houdt met hoe vol de accu is, de SoC (State of Charge). De grafische vormgeving is speels, met thema’s die het interieur in verschillende sferen zetten waarbij het Go-Kart thema het beste bij de auto past. Onder de dashboard bekleding en in de deur worden de kleuren ook verschillend weergegeven afhankelijk van de rijmodus die je geselecteerd hebt. Het is allemaal een bevestiging van het extra premiumgevoel wat bij deze MINI hoort.

De stoelen bieden goede zijdelingse steun, wat bij de sportieve rijstijl van de JCW geen overbodige luxe is. Op praktisch vlak is de Aceman een bruikbare crossover: 300 liter bagageruimte achterin, uitbreidbaar tot 1.000 liter met neergeklapte achterbank. Daarmee is hij geschikt voor dagelijks gebruik, al blijft het geen ruimtewonder. Zijn stationwagonachtige looks geven dus geen garantie voor grote vakantieaspiraties.

Voordelen van de MINI Aceman JCW

Sportieve prestaties met karakter
De combinatie van 258 pk, boostfunctie en strak stuurgedrag maakt de JCW tot een van de meest dynamische EV’s in dit segment.

Merkidentiteit behouden
MINI laat zien dat elektrisch rijden niet anoniem hoeft te zijn. Design, details en het typische go-kart-gevoel zijn nog altijd aanwezig.

Warmtepomp standaard
Waar veel merken dit als optie aanbieden, heeft MINI de JCW standaard voorzien van een warmtepomp. Dat maakt hem efficiënter in de winter en zorgt voor een stabielere actieradius.

Nadelen van de MINI Aceman JCW

Beperkt snellaadvermogen
Met 95 kW DC is de Aceman zeker niet de snelste lader in zijn klasse. Lange vakantieritten vragen om extra planning. Dit stelt ons misschien nog wel het meeste teleur. In house zou toch meer kennis aanwezig moeten zijn voor hogere snellaadsnelheden.

Stugge vering
Het sportieve onderstel maakt bochten leuk, maar kost punten op comfort. Op slecht asfalt is dat duidelijk merkbaar. Enkele keren belden we per ongeluk de verkeerde persoon omdat we door het stuiteren op de verkeerde knop drukte.

Prijskaartje
Met een kleine 50.000 euro is onze  JCW stevig geprijsd. Voor hetzelfde geld bieden sommige concurrenten meer actieradius of snellere laadprestaties. Maar deze zijn dan niet zo premium. Een Aceman is al verkrijgbaar vanaf nog geen 35.000 euro, maar bij MINI geldt wel (net als bij andere premium automerken), dat hij met meer opties leuker wordt.

Conclusie rijtest MINI Aceman JCW

De MINI Aceman JCW is een uitgesproken keuze. Hij combineert een herkenbaar MINI-design en een sportieve rijbeleving met de voordelen van elektrisch rijden. De actieradius is toereikend, de warmtepomp helpt om efficiënt te blijven, en de laadprestaties zijn voldoende, maar niet toonaangevend. Comfort en prijs zijn de grootste compromissen. Toch geldt: wie een compacte elektrische crossover zoekt die meer gevoel en merk-DNA biedt dan de concurrentie, vindt in de Aceman JCW een van de meest karaktervolle opties van dit moment. Weet wel, dat wij persoonlijk voor de niet-JCW zouden gaan en waarschijnlijk even veel lol zouden beleven.

* De gegevens in dit overzicht worden periodiek geactualiseerd en kunnen afwijken, aangezien het artikel mogelijk van een eerdere datum is.

Mini Aceman

JCW
Vermogen:
258 pk
Topsnelheid:
200 km/h
0 - 100 km/u:
6.4 seconden
Kijk voor meer EV data op EV database

In de praktijk


Zomer   Verbruik per 100 km: 15.4 kWh
Winter   Verbruik per 100 km: 20.9 kWh

Actieradius

49.2 kWh.:
Zomer   320 km
Winter   235 km
Joeri van Dam

Joeri van Dam

Eigenaar & auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie