Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

De Citroën Ami is nu te bestellen, en is nóg goedkoper dan zijn tweelingbroertjes

Auteur Bas van der Weerd

De Citroën Ami, die eigenzinnige elektrische stadsauto die eruitziet alsof hij zo uit een tekenfilm is gerold, is eindelijk te bestellen in Nederland. En het goede nieuws is dat hij nóg goedkoper is dan zijn bijna identieke broertjes, de Opel Rocks-e en de Fiat Topolino. Maar waarmee onderscheidt deze kleine Fransman zich dan, behalve de lagere prijs?

Drie-eiige tweeling?

Het gaat te ver om te stellen dat de Ami, Rocks-e en Topolino als drie druppels water op elkaar lijken. Natuurlijk, ze delen dezelfde technische basis. Onderhuids zijn ze praktisch identiek, maar Citroën, Opel en Fiat hebben wel elk hun eigen sausje over het design gegooid. En daar zit 'm ook meteen het grootste verschil, en dat verschil zit hem ook in de prijs. Met een vanafprijs van € 8.045 is de Citroën Ami met voorsprong de voordeligste van het stel. De Rocks-e begint bij € 8.999 en voor de hippe Topolino moet je minstens € 9.890 neertellen.

En ook nog in twee uitvoeringen

De Citroën Ami is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de MY AMI AMI en de MY AMI PEPS. Trendy namen uiteraard, want Citroën richt zich op een jong publiek. De basisversie, de MY AMI AMI, is al behoorlijk compleet met een panoramisch glazen dak, LED-verlichting en een USB-aansluiting. Wil je wat meer kleur? Dan kun je kiezen voor het MY AMI COLOUR-pakket met vrolijke accenten in grijs, blauw of oranje. De MY AMI PEPS voegt daar nog wat extra's aan toe, zoals dakrails, een achterspoiler en stoere zwarte details.

En daarnaast is er ook nog de MY AMI CARGO, speciaal voor ondernemers. Hierbij is de passagiersstoel vervangen door een handige laadruimte, ideaal voor bijvoorbeeld maaltijd- en pakketbezorging in de stad. Maar ook de monteur die er met de gereedschapskist op uit gaat, kan hier natuurlijk prima mee uit de voeten. Zolang hij maar het lef heeft om met een wat minder macho-ogende auto op pad te gaan.  

Klein maar fijn

Met een lengte van slechts 2,41 meter is de Ami een echt stadskarretje pur sang. Hij draait moeiteloos in krappe straatjes en past moeiteloos in elk parkeervakje, hoe klein ook. Overdwars parkeren zal niet altijd lukken maar er zullen vast wel plekken zijn waar dat net wél kan. De actieradius van 75 kilometer is misschien niet indrukwekkend, maar absoluut ruim voldoende voor de meeste stadsritten. Opladen doe je gewoon thuis via een normaal stopcontact. Binnen 4,5 uur zit de accu weer vol.

De ideale stadsgenoot?

De Ami is perfect voor stadsbewoners die op zoek zijn naar een compact, betaalbaar en milieuvriendelijk vervoermiddel. Denk aan studenten, forenzen of mensen die veel korte ritjes maken. Hij is een prima alternatief voor de scooter, maar dan wel met een dak boven je hoofd en een stuk comfortabeler. Het is natuurlijk wel zo dat lang niet iedereen klaar is om met zo’n klein voertuigje op pad te gaan, en daarom zullen de stadscentra ook nog steeds gevuld zijn met dikke SUV’s die je bijna nergens kwijt kunt.

Groen, goedkoop en makkelijk rijden

Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. En dat geldt natuurlijk helemaal bij zo’n klein en goedkoop autootje als de Ami. Die munt uit in lage gebruikskosten en is vanwege de elektrische aandrijving ook nog eens erg onderhoudsvriendelijk. Citroën maakt het bovendien met aantrekkelijke financieringsmogelijkheden nog eens extra aantrekkelijk om over te stappen op elektrisch rijden in de Ami. Voor een paar tientjes per maand zoef je al in je eigen Ami door de stad.

Maar is de Ami dan echt de perfecte stadsauto? Nou, bijna. Er zijn natuurlijk ook wat puntjes van aandacht. Zo is de Ami niet bepaald een snelheidsduivel, met een topsnelheid van 45 kilometer per uur. En met twee zitplaatsen is hij niet geschikt voor grote gezinnen. Maar voor wie dat geen onoverkomelijk bezwaar is, kan echt heel voordelig rijden.

Voor wie bewust kiest voor duurzame en betaalbare mobiliteit is de Ami – en zijn zustervoertuigen, smaken verschillen immers - best wel een slimme keuze Hij is compact, wendbaar en makkelijk te parkeren. Hij vervoert je van A naar B en je hebt een dak boven je hoofd. Meer heb je eigenlijk niet nodig in de drukke stad. En met zijn eigenzinnige looks steel je gegarandeerd de show. En dat moet je natuurlijk wel aandurven. Ben jij klaar om de stad te veroveren in een Citroën Ami?

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie