Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Audi Q8 e-tron nu uitsluitend met 115 kWh accupakket

Auteur Bas van der Weerd
06 juli 2024

De Audi Q8 e-tron, het elektrische vlaggenschip van de Duitse autobouwer, heeft een interessante update gekregen. Die gaat verder dan een kleine facelift want Audi heeft de basisversie met de kleinere accu geschrapt en biedt nu alleen nog de Q8 e-tron aan met een ‘grotere’ 115 kWh accupakket. De instapversie genaamd ‘50’ verdwijnt dus, zodat de Q8 e-tron naast de extra sportieve en krachtige SQ8 voortaan alleen als ‘55’ verkrijgbaar is. Omdat die versies weer goedkoper zijn geworden, zal er waarschijnlijk niemand om treuren dat de ‘50’ uit het programma is gehaald.

Meer kilometers, minder laadstops

Het wegvallen van de instapversie met 95 kWh accu betekent dat alle Q8 e-tron modellen nu standaard zijn uitgerust met de grootste accu, die een capaciteit van 115 kWh heeft. Even een overzichtje van de verkrijgbare modellen:

Versie

Vermogen

Actieradius (WLTP)

Prijs

Audi Q8 e-tron 55 Quattro

300 kW/408 pk

534 km

€ 78.990

Audi Q8 e-tron 55 Quattro Sportback

300 kW/408 pk

556 km

€ 80.990

Audi SQ8 e-tron 

370 kW/503 pk

458 km

€ 101.260,00

Audi SQ8 e-tron Sportback

370 kW/503 pk

471 km

€ 103.260,00


De genoemde prijzen van de 55 Quattro zijn die van de Advanced Edition. Kopers kunnen ook kiezen voor de S Edition die welgeteld € 4.000 duurder is.

Efficiënter en sneller laden

Voor wie de actieradius van de huidige Q8 e-tron modellen in zijn hoofd heeft: die is groter geworden. Audi heeft onderhuids namelijk ook niet stilgezeten. De aandrijflijn en software zijn geoptimaliseerd voor een hogere efficiëntie, wat bijdraagt aan de verbeterde actieradius. Bovendien is het de DC-laadsnelheid verhoogd tot 170 kW, waardoor de Q8 e-tron in ongeveer 31 minuten van 10% naar 80% kan worden opgeladen.

Prijsverlaging als kers op de taart

Mede door de standaardisatie van de accu heeft Audi de prijzen van de Q8 55 e-tron en Q8 Sportback 55 e-tron kunnen verlagen. De SUV-versie is nu verkrijgbaar vanaf € 78.990, terwijl de Sportback begint bij € 82.990. Dat is een welkome verrassing voor potentiële kopers die dachten dat een Audi Q8 e-tron 55 buiten hun budget viel en daarom hun zinnen maar op de 50 hadden gezet. Wie goed oplet zal zien dat de Audi SQ wel iets duurder is geworden.

Subtiele uiterlijke aanpassingen

Naast het wegvallen van de instapversie en de lagere prijzen heeft Audi ook enkele subtiele wijzigingen aangebracht aan het exterieur van de Q8 e-tron. Zo is de Singleframe grille iets aangepast en is de laadaansluiting verplaatst naar linksachter. Daarnaast zijn Matrix LED-koplampen en OLED-achterlichten nu standaard op alle modellen. En voor wie ervan houdt of echt wil opvallen, zijn er optionele virtuele buitenspiegels die de traditionele spiegels vervangen door camera's en displays in de portieren.

Meer waar voor je geld

Met deze update lijkt Audi een win-winsituatie te hebben gecreëerd. Kopers krijgen meer waar voor hun geld: een elektrische SUV met een grotere actieradius, meer standaarduitrusting en een aantrekkelijker prijskaartje. Door alleen nog de grotere accu aan te bieden - en de instapversie te schappen - kan het bedrijf de productiekosten verlagen en de prijzen scherper maken. De vernieuwde Audi Q8 e-tron is nu al te bestellen bij de Nederlandse Audi-dealers en de leveringen starten aan al in augustus.

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie