Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Groter rijbereik en hogere laadsnelheid voor Ford E-Transit Custom

Groter rijbereik en hogere laadsnelheid voor Ford E-Transit Custom

Auteur Bas van der Weerd

Grotere accucapaciteit zet E-Transit Custom op een hoger niveau

Met de stap van 64 naar 71 kWh netto pakt Ford het belangrijkste kritiekpunt van de E-Transit Custom aan. Het modeljaar 2026 komt standaard met een accupakket dat bruto even groot is, maar netto meer capaciteit biedt. Daarmee is de E-Transit Custum goed voor een WLTP-rijbereik van ongeveer 370 kilometer. Dat is ruim 10 procent meer dan voorheen, waardoor de bestelbus weer wat beter aansluit bij het dagelijkse gebruikspatroon van veel gebruikers.

In eerdere rijtesten viel ons al op hoe compleet de E-Transit Custom als werkpaard is. De rijpositie is prettig, het onderstel voelt volwassen en de interieurstilte ligt hoger dan je bij een ééntonner verwacht. Alleen de actieradius liet wat ruimte over. De grotere capaciteit biedt wat dat betreft net wat meer mogelijkheden, vooral voor wie veel regionale kilometers maakt.

Wat meer capaciteit betekent in de dagelijkse praktijk

Een groei van 64 naar 71 kWh klinkt bescheiden, maar kan toch een merkbaar verschil maken. Veel bedrijven rijden dagelijks tussen de 150 en 250 kilometer, met variabele routes en korte stops. Met de 71 kWh-versie ontstaat er voor veel bedrijven een scenario waarin op één werkdag de volledige afstand gereden kan worden, zonder dat er onderweg een snellader moet worden opgezocht.

Dat maakt de E-Transit Custom aantrekkelijker voor koeriers, installateurs en servicebussen die hun voertuig vaak tot de laatste kilometer van hun planning benutten. De behoefte aan tussentijds bijladen wordt kleiner, wat de inzetbaarheid gedurende de werkdag direct vergroot.

Snelladen gaat merkbaar sneller, óók voor bestaande voertuigen

Ford laat niet alleen de accucapaciteit groeien, maar past ook de DC-laadcurve aan. De E-Transit Custom laadt nog altijd met maximaal 125 kW, maar de nieuwe 71 kWh-versie is die curve een stuk gunstiger en gaat het snelladen van 10 naar 80 procent in ongeveer 29 minuten. Dat is zo’n tien minuten sneller dan voorheen. Voor korte laadsessies kun je in tien minuten ongeveer 110 kilometer rijbereik bijladen, wat net wat meer flexibiliteit biedt in die laatste kilometers richting huis.

Het opvallendste detail is de OTA-update voor bestaande rijders met de 64 kWh-accu. Hun laadsessie tussen 10 en 80 procent wordt met circa 14 minuten verkort, tot ongeveer 25 minuten. Het is zeldzaam dat een fabrikant zulke concrete tijdwinst toevoegt aan een (bedrijfs)auto die al op de weg staat.

Prijzen gaan omlaag

Met de upgrade voert Ford ook een prijsverlaging door. De E-Transit Custom wordt € 1.930 goedkoper en start nu bij € 44.390 exclusief btw. Daarmee blijft het model aan de bovenkant van het segment, maar staat er wel een completere en praktischer inzetbare bus tegenover.

Qua actieradius schuift de Ford na de upgrade richting de middenmoot. De Opel Vivaro Electric blijft iets achter met een korter WLTP-bereik, terwijl de Renault Trafic E-Tech en de nieuwe ID. Buzz Cargo op papier juist wat verder komen.

Ford compenseert dat met afwerking, rijkwaliteit, software-updates en het Ford Pro-ecosysteem, dat voor veel bedrijven de doorslag kan geven bij de overstap naar elektrisch rijden.

Ook voor de E-Tourneo Custom

Daarnaast krijgt ook de E-Tourneo Custom, de personenvariant, komend modeljaar dezelfde technische updates. Dat maakt de modelreeks consistenter. Shuttlediensten, taxi’s en personenvervoerorganisaties krijgen daardoor eveneens meer dagelijkse inzetbaarheid en kortere laadtijden, wat in dat segment minstens zo relevant is als bij bestelauto’s.

In modeljaar 2026 komt ook de AWD-variant 

De grotere accu staat niet op zichzelf. Zoals eerder aangekondigd komt Ford in 2026 ook met een uitvoering met vierwielaandrijving, bedoeld voor bedrijven die regelmatig op bouwplaatsen, karrenpaden, onverhard terrein of nat gras moeten manoeuvreren. De extra elektromotor biedt meer tractie zonder dat er complexe mechaniek mee hoeft te reizen.

Ford E-Transit Custom door de upgrade weer wat praktischer

Elektrische bestelwagens vormen op dit moment nog een niche in Europa. Ondanks dat wij er in West-Europa al veel vaker op elektrisch zijn overgestapt, domineert de diesel in Europa nog steeds. Dit ondanks de groei van laadinfra en strengere uitstootregels. Veel bedrijven twijfelen niet aan het concept van elektrisch rijden, maar wel aan de praktische haalbaarheid: actieradius, laadsnelheid en totale inzetbaarheid. Ook de TCO speelt in het bedrijfsleven natuurlijk een niet te onderschatten rol.

De stap die Ford nu zet, geeft de E-Transit Custom meer bereik en een kortere laadtijd. Ook bestaande voertuigen krijgen concrete verbeteringen. Dit maakt de E-Transit Custom een logischere keuze voor bedrijven die de stap naar elektrisch nog net niet durfden te zetten.

Ook in Nederland, waar de laaddichtheid hoog ligt, kunnen praktische verbeteringen als deze net het verschil maken. De overweging tussen ‘misschien ooit’ en ‘laten we het nu doen’ is met de komst van de zero emissiezones immers actueler dan ooit.

Ford E-Transit Custom modeljaar 2026: Groter rijbereik en hogere laadsnelheid

Bas van der Weerd

Bas van der Weerd

Hoofdredacteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie