Cookie verklaring

Deze website gebruikt cookies.

Om uw bezoek aan onze website nóg makkelijk en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij (en derde partijen) uw gedrag op onze website volgen en analyseren. U kunt de cookies accepteren door op: 'OK' te klikken.

Rijtest Ford e-Transit Custom: gek, gekker, gekst

Auteur Maarten van der Westen
05 juni 2024

De Ford Transit Custom is Europa’s favoriete 1-tons bestelbus. Met de nieuwe elektrische versie, de e-Transit Custom, wil Ford deze traditie voortzetten. Dat gaat ze waarschijnlijk lukken, want het is wederom een doordachte bestelauto. De knotsgekke MS-RT is niet eens het meest bijzondere.

Achter het stuur van de Ford e-Transit Custom is direct duidelijk dat deze bedrijfsauto ontworpen met rijplezier in het achterhoofd. De vorige generatie was hierdoor al een publiekslieveling. De nieuwe, elektrische versie versterkt dit beeld alleen maar. Zelfs de basisversie rijdt al sportief. Dan hebben we het nog niet eens over de sportievere versies.

Alle versies van de Ford e-Transit Custom krijgen hetzelfde 65 kWh accupakket. In een normale uitvoering bedraagt de actieradius maximaal 329 kilometer. Dit houdt niet over, maar het accupakket is dan ook niet overdreven groot. Ford heeft duidelijk een afweging gemaakt tussen gewicht en bereik. Voor de meeste ondernemers zal dit bereik voldoende zijn. Snelladen kan de e-Transit Custom tot 125 kW, mocht de accu leeg raken.

De e-Transit Custom is voorzien van een nieuw platform, dat zo ontworpen is dat hij voor verschillende vormen van aandrijving geschikt is. Naast de elektrische versie kun je hem ook als diesel of hybride krijgen. Bij alle versies is de laadvloer echter even hoog. Met een brandstofmotor zijn echter de voorwielen aangedreven, terwijl de elektrische achterwielaandrijving heeft. Samen met de elektrische acceleratie maakt dit hem net nog even meer sportief.

Gestoord

Bij de Trend- en de Limited-uitvoering is het accupakket gekoppeld aan een motor van 136 pk. Zelfs hiermee voelt de e-Transit Custom vlot en sportief. Sterker nog, zelfs in de eco-stand is dit het geval. De sportstand maakt hem uiteraard sportiever. Is het vermogen niet genoeg voor je, dan kun je voor de e-Transit Custom Sport gaan. Met opvallende strepen maakt deze duidelijk dat dit geen gewone bedrijfsbus is. Onder je rechtervoet heb je maar liefst 218 pk ter beschikking.

Wil je helemaal de show stelen, ga dan voor de Ford e-Transit Custom MS-RT. Deze gestoorde bestelbus doet overal de nekken draaien. Een sportieve bumper met enorme luchtinlaten en een splitter maakt direct duidelijk dat dit geen gewone bus is. De spoilers aan de achterkant tarten de verbeelding. De elektromotor levert maar liefst 286 pk. De door M-Sport getunede bedrijfsauto nodigt uit tot zeer sportief rijgedrag, Op de duizelingwekkende acceleratie en het verminderd bereik heeft de MS-RT echter dezelfde rij-eigenschappen als de rest.

Goed verbruik

Standaard bedraagt de hoogte van de e-Transit Custom niet meer dan 2 meter, waardoor je vrijwel overal kunt komen. Er zijn twee lengte-uitvoeringen. Een dubbele cabine behoort ook tot de mogelijkheden. In de laadruimte mag tot 1.147 kilo lading. Daarbij mag de e-Transit Custom ook een aanhanger trekken tot 2.300 kilo, als de auto tenminste is uitgerust met het bijbehorende pakket. Dit trekgewicht maakt de Ford e-Transit Custom erg aantrekkelijk ten opzichte van de concurrentie.

Ford mikt met de Transit Custom duidelijk op kleine en middelgrote ondernemers. Aangezien deze vaak niet beschikken over een wagenparkbeheerder, werpt Ford zich op als assistent. Zo kan Ford een ondernemer helpen met de keuze van aandrijving. De bedrijfsauto is er immers in verschillende versies. Ook via Ford Pro, de telematica-oplossing van Ford, wil het merk ondernemers helpen. Zo kan via een handige app het laden precies ingesteld worden. Hierdoor is de bestelauto niet alleen op tijd opgeladen, maar ook tegen het meest gunstige tarief.

Tijdens onze rijtest lag het verbruik op zo’n 20 à 21 kWh per 100 kilometer. Dit is erg netjes, zeker voor een bestelauto met 500 kilo lading achterin. De Ford e-Transit Custom doet dan ook zijn best efficiënt met elektriciteit om te springen. Zo is hij standaard voorzien van een intelligente warmtepomp, die warmte van de accu’s gebruikt om het interieur te verwarmen. Sowieso is de nieuwe carrosserie zo’n 13% aerodynamischer dan de vorige, wat natuurlijk ook helpt om het stroomverbruik te verminderen en het bereik te maximaliseren.

Zorgeloos

Ook de bestuurder wordt optimaal ondersteund tijdens het rijden. De cabine is overzichtelijk en ruim. De bediening is eenvoudig: iedereen snapt de e-Transit Custom direct. Knoppen zijn duidelijk en zitten op de goede plaats. Het functionele Sync4-systeem draagt ook bij aan dit gevoel. De e-Transit Custom is exact zoals je hem verwacht: zonder poespas maar degelijk en vertrouwd. Bijzonder is dat de airbags in het dak zitten, waardoor het stuur minder massief is. Het is wel van een aangename grootte. Heel handig is dat je het stuur kunt opklappen tot laptop-stand of zelfs een handig tafeltje.

Ook de rijhulpsystemen zijn van hoog niveau. Er is slechts keuze uit twee regeneratiestanden, maar deze werken erg prettig. Zo komt de bestelauto zonder te remmen met de regeneratie helemaal tot stilstand. Dit went snel en na een paar kilometer wil je niet meer anders. De adaptive cruise control laat zich eenvoudig bedienen en lijkt intelligenter dan in sommige duurdere merken. Het rijden in de e-Transit Custom is dan ook eenvoudig, zorgeloos en daardoor extra comfortabel. De sportieve rij-eigenschappen en de goede wegligging dragen bij aan dit goede gevoel.

Conclusie

De Ford e-Transit Custom MS-RT is een te gekke sport-bestelbus die zeer de aandacht trekt. Uiteraard is deze uitvoering niet voor iedereen. Dat is echter geen straf, want de andere uitvoeringen stellen niet teleur. Sterker nog, eigenlijk is voor de meest simpele uitvoering het meest te zeggen. De minst krachtige motor zorgt nog steeds voor een sportief rijgedrag, terwijl het bereik maximaal is. Daarbij mist hierbij het bandengeruis van de bredere banden van de sportuitvoeringen. Dit maakt de meest normale uitvoering misschien nog wel het meest bijzonder.

Maarten van der Westen

Maarten van der Westen

Auteur

2 reacties

Markie Mark

12 maart, 2023

Loesje Boom

12 maart, 2023

Geef een reactie